• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel "uitdaging"

Status
Niet open voor verdere reacties.

HEL1357

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jun 2016
Hallo, in de begrippen van de meeste vraagstellers val ik inde categorie DIGIBEET.:confused::confused:
Ik klus een beetje met Excel en kom niet uit de volgende opgave:

De celinhoud b1 van tabblad a moet naar celinhoud a1 van tabblad totaal. (kopie)
De celinhoud b2 van tabblad a moet naar celinhoud b1 van tabblad totaal. (kopie)
De celinhoud b1 van tabblad b moet naar celinhoud a2 van tabblad totaal. (kopie)
De celinhoud b2 van tabblad b moet naar celinhoud b2 van tabblad totaal. (kopie)
De celinhoud b1 van tabblad c moet naar celinhoud a3 van tabblad totaal. (kopie)
De celinhoud b2 van tabblad c moet naar celinhoud b3 van tabblad totaal. (kopie)

De cellen (bron) zij op elk tabblad gelijk, het tabblad heeft elke keer een andere naam. De cellen (doel) op tabblad totaal lopen steeds verder op.

Ik zoek nu een methode om de gegevens van de cellen b1,b2 op de tabbladen a,b,c,..... automatisch te verzamelen op het tabblad totaal.
Het aantal tabbladen a,b,c.... kan behoorlijk oplopen ik zit nu op 436 stuks (kunnen er nog meer worden zou fijn zijn als het bleef werken ook na uitbreiding van het aantal tabbladen).
De namen van de tabbladen niet a,b,c... maar teksten waaruit geen logica gedistilleerd kan worden.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd (handmatig de gegevens gekopieerd). In het werkelijke bestand is dit niet echt een optie.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie

Bijlagen

Hell1357, dit is slechts een paar regeltjes VBA om van elke sheet de waardes van cel B1 en B2 naar een totaalblad te kopiëren. Maareh... Ik maak me wel zorgen om het formaat van je workbook. Heb je werkelijk 436 sheets in 1 workbook? Kan je niet beter gaan nadenken over een goede structuur van je gegevens die je in 1 sheet gaat krijgen waarna je er bijvoorbeeld een draaitabel op kan loslaten voor een rapportage? Dit is naar mijn idee vragen om problemen...

Hel1357,
Welkom op het forum.

436 tabbladen? Dat is wel heel veel. Ben wel benieuwd hoe je bestand is opgebouwd.

Kees

Nog even voor de aardigheid... Je hebt per sheet 1.048.576 regels x 16.384 kolommen ter beschikking. Dat komt dus neer op 17.179.869.184 cellen.
Voor je totale workbook heb je nu dus 17.179.869.184 cellen x 436 sheets = 7.490423e+12 cellen ter beschikking. Wooowww... :D

Het zijn inderdaad 436 tabbladen waar verder geen enkele intelligentie in zit. Het gaat om tekst die uiteindelijk na een conversie in SAP wordt ingelezen.
Een paar regeltjes VAB.:shocked:
Ik ben hiermee totaal niet vertrouwd.

Kleine sub...
Code:
Sub AllesNaarTotaal()

ReDim arrTotalen(1 To ThisWorkbook.Sheets.Count, 1 To 2)
    For Each sh In ThisWorkbook.Sheets
        If sh.Name <> "Totaal" Then
            i = i + 1
            arrTotalen(i, 1) = sh.Cells(1, 2)
            arrTotalen(i, 2) = sh.Cells(2, 2)
        End If
    Next sh

Sheets("Totaal").Cells(1).Resize(UBound(arrTotalen, 1), 2) = arrTotalen

End Sub

Elke keer als je een tabblad toevoegd, kun je de knop indrukken om te 'synchroniseren'.
Evt. kan de macro automatisch starten zodra er een blad is toegevoegd.

Bekijk bijlage test1_SPH.xlsm

Laatst bewerkt:
Als SAP een csv bestand wil:

Code:
Sub M_snbl()
   for j=1 to sheets.count
     if sheets(j).name<>"Totaal" then c00=c00 & sheets(j).cells(1,2) & "," & sheets(j).cells(2,2) & vbcrlf
   next

createobject("scripting.filesystemobject").createtextfile("G:\OF\Sap_alles.csv").write c00   
End Sub

Helemaal top!
Dank voor de hulp.
Ga maar eens op zoek naar een goed boek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan