• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel userform - Blur window achter form?

Status
Niet open voor verdere reacties.

johhnnyboy

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2007
Hoi,

Ik gebruik een progress bar voor de hercalculatie van mijn excel bestand. Deze bar is eigenlijk een userform (gevonden op internet).
Nu vroeg ik mij af of ik ook de worksheet achter de progress bar (die dus berekend wordt) kan blurren of wat kan uitvagen zodat de focus van de gebruiker op de progress bar is.
Nadat de userform verdwijnt moet dan de worksheet weer normaal zichtbaar worden natuurlijk ;)

Je kan het formulier met de progressbar net zo groot maken als het werkblad, dan zie je dat werkblad ook niet.

En is dat een bepaalde optie ofzo? Hoe zorg ik dan dat je progress bar in het midden komt? Weet je ergens een voorbeeld?

Als je dat document met die progressbar hier plaatst kan ik het wel voor je doen en dan aangeven wat ik heb gedaan.

Bestandje

Bekijk bijlage Class Progress Bar V2.02.xlsm

Dit is de progress bar die ik gebruik. Geeft op basis van aantal uit te voeren acties de voortgang aan.
Mooiste zou zijn om een bepaalde blur te hebben van de worksheet.
'k Heb overigens in mijn eigen file ook de screenupdating enzo uit staan. Gaat dus puur om de aandacht van de gebruiker te focussen op de progress.

Kijk eens naar deze. Ik heb de progressbar objecten in een Frame gezet en de Form background een andere kleur gegeven.
De positionering van het formulier staat nu op CenterOwner en in de Initialize van het formulier wordt de plaatsbepaling van het frame gedaan en de grootte van het formulier geregeld.
Bekijk bijlage Class Progress Bar V2.02.xlsm

Code

Die code heb ik in mijn zoektocht ook gezien alleen werkt helaas niet op mijn 64Bit

Je kan de code eenvoudig geschikt maken voor 64-bit. Wijzig Private Declare Function in Private Declare PtrSafe Function.
Daarna per functie even kijken of de Long parameters moet worden gewijzigd in LongPtr of niet.
Hetzelfde geldt voor de returnwaarde.

Oke zal er eens mee spelen en kijken hoe een en ander en dan precies uit komt te zien

Je kan de code onafhankelijk van 32- of 64-bit maken door een compiler directive te gebruiken:
Code:
#If Win64 Then
    'Je 64-bit declaraties
#Else
    'Je 32-bit declaraties
#Endif

Dat mag ook. Ik gebruik zelf altijd de WIN64.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan