Excel VBA - afhankelijke keuzelijsten met varierende keuzes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marelli7

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
66
Ik kom niet verder met mijn probeerseltje (zie bijlage)

De gebruiker maakt eerst een eerste keuze en afhankelijk van de keuze komt er een tweede keuzelijst, en afh daarvan een derde keuzelijist.
Met de 'gewone' keuzelijsten lukt het me goed, maar het is niet flexibel; het wijzigen van de keuzemogelijkheden is omslachtig (staat niet in het bestand)

ik wilde dat oplossen met een VBA menuutje. Maar (door onkunde :eek: ..denk ik) er gaat iets niet goed.
In het voorbeeldbestand zie je dat ik eerst met een .AddItem "..." wat heb zitten proberen. Leter wil ik daar de range van de -niet lege- kolommen aan toevoegen.

kunnen jullie me een beetje op weg helpen?
 

Bijlagen

  • VBA ListBox test.xlsm
    31,3 KB · Weergaven: 27
Die voorbeelden heb ik ook al gezien, thnx.
ik ben helaas nog geen VBA-smartie, dus probeer ik er achter te komen waarom het bij mij niet werkt.


Eigenlijk zoek ik een goed voorbeeld van hoe zo'n VBA keuzelijst opgebouwd moet worden
 
Lijkt mij een beetje de kip en het ei. Een goed voorbeeld heb je gevonden alleen begrijp je het niet. In basis is het niets anders dan een gedegen data-opzet. Vervolgens ga je zaken met elkaar vergelijken. Dat wat niet aan de voorwaarde van de eerste keuze voldoet elimineer je. Dat wat niet aan de tweede voorwaarde voldoet elimineer je etc.

Het voorbeeld dat je geplaatst hebt is een chaos qua opzet daarnaast is het niet duidelijk wat nu jouw uitgangspunten zijn. Als je wil zoeken op eerste t/m laatste dan kan het bv zo.
 

Bijlagen

  • VBA ListBox test (1).xlsm
    24,1 KB · Weergaven: 27
... alleen begrijp je het niet.
dat klopt helaas. Maar met dit voorbeeld kom ik een eind op weg.
eerste wil ik weten hoe ik zo'n listbox opzet (dat antwoord heb ik nu, thnx!!)

EDIT:
tweede is de werking begrijpen en dat dan implementeren in mijn bestand* (kan ik nu nog niet).

Heb je ergens een uitleg van de werking van de Userform_Initialize?
CurrentRegion, begrijp ik nog, maar dan volg ik het niet. Ik kan, al Googlend, niet goed volgen wat er gebeurt


De bedoeling is dat de selectielijsten overzichtelijk worden (zie aangepast bestand): eerst Thema kiezen: Aarde of Dier
Met die keuze kan je alleen nog kiezen uit Earth, Wind of Fire of uit Vissen en Viervoeters, etc.

Een selectie kan dan zijn Aarde, Wind, Windstil
 

Bijlagen

  • VBA ListBox (van helpmij).xlsm
    25,8 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan