• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

EXCEL VBA pull down menu

• Onderwerp starter Onderwerp starter JoepW
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JoepW

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2020
beste Excel toppers,

met reguliere excel functies kom ik een heel eind , echter met het VBA gedeelte lig ik nog behoorlijk achter. vandaar mijn vraag.

in de topic zoekbare validatie lijst het volgende ;
De in voorbeeld 1 methode van "zoeken " in cel A3 , waar de zogenaamde overgebleven resultaten worden weergegeven in een " menu " en geselcteerd kunnen worden maar dan zoals in voorbeeld 2 in de cellen word weergeven, zonder dat de marco dit "herkent "aan de kleur.

voorbeeld bestand toegevoegd om weer te geven hoe de gewenste uitvoering zou moeten zijn ;
zoekblad in cel C8 t/m C30 pull down menu in de cellen
datasheet zoekbare materie

mocht er iemand een oplossing weten , hou ik me aanbevolen !

bij voorbaat dank voor de genomen moeite !!

Groet

Bijlagen

Leg eens uit wat de bedoeling is van Texbox1, want ik snap 'm niet. Net zo min als deze twee regels trouwens:
Code:
    If Not Rgeh Is Nothing Then Rgeh = TextBox1
    Set Rgeh = Nothing
Eerst kijk je of er wat in Rgeh zit, en vervolgens maak je 'm leeg..... Ik hou van lange code, maar er zijn slimmere methoden om dat te bereiken :D.

Hallo Octa ,

de VBA'tjes heb ik gekopieerd vanuit voorbeeld bestanden dus dat is voor mij ook nieuw :-)

De List/textbox welke in voorbeeld 2 zit moet qua "afmeting" in een bestaande Cel zitten met dezelfde layout zeg maar , en dus ook door te kopieren middels "slepen " en of formule. in dit voorbeeld bestand word het pull down menu geactiveerd als de cel Geel is , dit wil ik blanco laten en het bereik zelf bepalen. uiteindelijk dient de vormgeving te worden zoals in bestand "gewenste uitvoering " Dit alles met de pull down werking zoals de eene combobox welke in voorbeeld 1 zit

hoop dat je dit voldoende duidelijkheid verschaft.

mocht je een aanzienlijk eenvoudigere oplossing hebben hou ik me zeker aanbevolen !!

alvast dank voor je reactie !

Groet

OctaFish , wat er gebeurt is:
kijk of Rgeh een Range is
zo ja vul dan Rgeh in met de waarde van de textbox.
en zorg daarna dat Rgeh geen Range meer is.

ik hoor graag een slimmere methode.

Laatst bewerkt:
Joep, je gebruikt in jouw voorbeeld ook een kleur wat is daar mis mee?

als je dat wil kun je ipv een kleur te gebruiken om aan te geven waar de sub moet werken,
ook een gebied aangeven waar de sub moet werken.

in deze regel kun je dat aanpassen:
Code:
If Target.Count <> 1 Or Target.Interior.Color <> 65535 Then Exit Sub
ps je hebt helemaal geen vba nodig. zie gegevensvalidatie

Laatst bewerkt:
beste Sylvester Ponte,

Het klopt dat daar ook een kleur gebruikt word echter wil een blanco cel , vind kleuren verwarrend ( sorry ) maar in het bestandje met kleuren blijft het pull down menu ook staan als je iets geselecteerd hebt , deze gaat pas weg als je de cel ernaast selecteert.
wil dit opzetje gebruiken op werk vanwege een grote database met materialen , vandaar dat ik ook een 'gefilterd" resultaat wil bij intypen om in pull down menu een werkelijke selectie te maken.

vandaar mijn opmerking dat in bestand Gewenste uitvoering / tab blad "zoek blad " cel c8 tm c30 het pull down menu zoals bestand met gele kleuren echter dan met het resultaat dat deze de voorselectie geeft van hetgeen je intypt in cel C8, (maar ook het doorkopieren van cellen kan zonder dat er 30 comboboxen gemaakt moeten worden )

BV
bij S het resultaat Skelter , Sigaret , schroef , schietstoel , schoen maar als men SC typt het resultaat Schroef ,Schietstoel , Schoen is. bij SCHO het bij Schroef , Schoen als resultaat geeft. maar dit ook onder in het pull down menu als preview laat zien.

P.s. op een of andere manier blokkeert gegevensvalidatie in office 365 was oorspronkelijk office 2013

groet

Laatst bewerkt:
Joep, weet je zeker dat je als je SCHO in tikt dat je ook Schroef wil zien?

en wil je dat het filter alleen op de eerste letters van de woorden filtert?

of als er in je database bvb houtschroef staat en je tikt sch in moet dan ook houtschroef tevoorschijn komen?

en wat als er meerdere woorden naast elkaar staan bvb "jan pietersen" en je tikt p in ?

kun jij de vba zelf aanpassen? als je je eigen toepassing maakt? zo niet , dan is dat kleurtje wel heel handig.
je hoeft dan alleen de cellen waar het moet werken een gele kleur te geven.

Laatst bewerkt:
dat is een Oeps moment sylvester , uiteraard moet bij SCHO niet het resultaat Schroef komen.............

het geheel moet alleen een filter zijn op beginletters , ook al staan er meerdere woorden na elkaar , ( het 2e woord komt dan vanzelf voorbij :d )

Groet

joepw

bedoel je ook de begin letters van het eventuele tweede woord?

hier nog wat uit de vorige vragen:
en wat als er meerdere woorden naast elkaar staan bvb "jan pietersen" en je tikt p in ? moet jan pietersen dan niet geselecteerd kunnen worden?

kun jij de vba zelf aanpassen? als je je eigen toepassing maakt? zo niet , dan is dat kleurtje wel heel handig.
je hoeft dan alleen de cellen waar het moet werken een gele kleur te geven.

het is handig als je vraag voor vraag beantwoord.

Laatst bewerkt:
Beste Sylvester ,

als ik jan ( spatie ) P typ komt jan pietersen of andere woorden wat " jan p " achtigen zijn als resultaat voorbij

het zelf aanpassen van VBA dwz kolommen of celbereiken aanpassen lukt wel , als ik de format al heb met alle bovengenoemde dingen kom ik er wel uit

Groet

als ik in mijn voorbeeld bestand / gewenste uitvoering / zoekblad in cel C8 het complete pulldown menu kan plakken en zo doortrekken naar c30 is dat helemaal goed , als ik een voorbeeld VBA heb lukt aanpassen van de bereiken ook wel

kortom een voorbeeld excel bestand kom ik mee uit de voeten

kijk eens hoe ver je hier mee komt:

wat bedoel je met "het complete pulldown menu kan plakken en zo doortrekken"
bedoel je dat hij alles wat er onder staat overschrijft met de waarden uit je pulldown menu?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
beste Sylvester,

dank voor je bestand ! werkt zoals ik gedeeltelijk in gedachte had , mocht je in de gelegenheid zijn om bij het selecteren van de uiteindelijke naam na het geven van een enter dat het pull down menu verdwijnt en de geselecteerde waarde blijft staan ?

het keuze menu marco uit / aan kan ik gewoon verwijderen en de marco over meerdere tabbladen kopiëren ?

dat kopiëren doe je door op de naam van het te kopiëren blad te gaan staan
dan rechter muisknop
dan "verplaatsten of kopiëren"
dan "kopie maken" aanvinken
dan ok
en dan eventueel de naam wijzigen.
en eventueel het blad met de muis verplaatsen

beste Sylvester ,

ik ga ermee aan de slag zometeen en zal je op de hoogte houden, alvast dank voor de moeite !

groet

Beste Sylvester ,
na uitgebreid te hebben geprobeerd , en een tussentijds griepje :-) kom ik er nog niet helemaal uit. De werking is grotendeels zoals ik voor ogen had , echter het VBA gedeelte krijg ik er niet ingekopieerd. dwz de bovenstaande tabjes in het VBA gedeelte krijg ik niet zoals ze in jou voorbeeld bestand staan. Zoals aangegeven ben ik nog maar mega Junior vba'er

Groet

J

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan