• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel VBA sheet uit werkmap naar nieuwe sheet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jasper1991

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2013
Hallo allemaal,

Ik ben sinds enkele dagen bezig met het programmeren in vba (excel) en zit met een probleem.
Alvorens deze vraag te posten ben ik al enkele dagen opzoek geweest naar een oplossing voor mijn probleem.

Probleemstelling:
Ik heb twee textbestanden (.txt) met variabele naam (de datum) die elk in een afzonderlijke sheet moeten komen van mijn werkmap.
De 2 sheets waarin deze bestanden moeten komen wens ik natuurlijk ook een andere naam te geven (vaste naam) ipv 'sheet1' of 'sheet2'.
Het programma stuk dat ik alvast heb bevat 2 knoppen die ieder één van de bestanden openen. (door middel van browsen naar de tekstfiles)
De tekstfiles worden vervolgens geopend in een nieuwe werkmap. (ze worden automatisch mooi in kolommen en rijen verdeeld, dus de invoer is wel correct)

Vraagstelling:
Indien mogelijk zou ik liefst hebben dat de twee tekstfiles rechtstreeks in de gewenste werkmap geplaatst worden. Hier worden daarna aanpassingen op aangebracht.
Indien dit niet mogelijk is, dan zou ik graag de twee tekstbestanden automatisch kunnen kopiëren naar de werkmap waarin ik de aanpassingen zal doen.

Het volgende stukje programma opent één van de files. De file wordt correct geopend in een nieuwe werkmap.

Code:
Sub OpenenPlcFile()
Dim FilePlc
FilePlc = Application.GetOpenFilename
If FilePlc = False Then
    MsgBox "Nothing Chosen"
Else
    MsgBox "You Chose " & FilePlc
End If
ThisWorkbook.Activate

Workbooks.Open FilePlc

'ActiveWindow.Visible = False
End Sub

De "ActiveWindow.Visible = False" functie staat momenteel in commentaar, indien niet mogelijk om rechtstreeks naar de gewenste werkmap in te laden, dan zal ik deze functie gebruiken zodat het bestand wel geopend wordt, maar niet open blijft staan terwijl het hoofdprogramma loopt.

Ik weet dat het heel waarschijnlijk maar een simpele regel code zal zijn, maar daar ik er toch al even op gezocht heb (en enkele boeken geraadpleegd heb), heb ik er toch nog geen geschikte oplossing voor kunnen vinden.

Iemand hier een oplossing voor?

Vriendelijke groeten,
Jasper

Laatst bewerkt door een moderator:
Jasper,

Je vraag is mij niet duidelijk. Wat bedoel je met de werkmap. Ik vermoed dat je daar een Excelbestand mee bedoelt.
De bestanden worden trouwens volgens je macro niet geopend in een nieuwe werkmap maar worden opgenomen in het
active workbook (ThisWorkbook) wel wordt deze geopend in een nieuwe sheet. Wil je een nieuw bestand aanmaken
gebruik dan Workbooks.add om een nieuw bestand te openen.
(met Activesheet.name = FilePlc kun je trouwens de naam laten aanpassen)
Okee, het bestand is nu geopend, je hebt de tekst files ingelezen wat wil je nu nog meer?

Veel Succes.

Alvast bedankt voor de snelle reactie!

Ik zal even proberen te verklaren wat er dient te gebeuren:
In excel dient er een programma geschreven te worden met op sheet1 enkele knoppen.
Twee knoppen dienen elk om te browsen naar een .txt file waarin een tabel staat.
Deze twee tabellen moeten ieder afzonderlijk ingeladen worden in het excelbestand (workbook) met de knoppen.
Dus op de tweede en derde sheet.
Door dan op een derde knop de drukken worden van deze twee tabellen bepaalde kolommen geselecteerd om een grafiek te kunnen maken.
Tot slot is er knop 4 die -nadat je erop geklikt hebt- opnieuw een scherm opent om te browsen naar een zelfgekozen locatie om vervolgens het bestand met de grafiek en de tabellen op te slaan.

Het openen van de 2 tabellen lukt al, maar ik krijg ze niet naar mijn actieve workbook (in het programma bestand) gekopieerd.
Ik ben vandaag nog aan het zoeken geweest maar krijg het nog steeds niet klaargespeeld.

Groeten Jasper

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan