• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: verander kolom ipv rij in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Excelstress2014

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2014
Hallo! Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een probleempje in Excel.

Wat ik wil doen is in een kolom een formule naar beneden trekken zodat de formule in alle cellen van de kolom staat. Het probleem is dat ik hierbij de KOLOM en niet de rij wil veranderen. In elke cel in kolom A wil ik verwijzen naar een cel op blad2 in een vaste rij ( vb rij 5) en steeds de derde kolom. Een voorbeeld:

In cel A1 van blad1 schrijf ik: Blad!1B5
In cel A2 van blad1 schrijf ik: Blad!1E5
In cel A3 van blad1 schrijf ik: Blad!1H5
In cel A4 van blad1 schrijf ik: Blad!1J5
etc.

Ik moet dit invullen voor bijna 2000 verschillende cellen, dus het zou handig zijn als dit automatisch kan!

Echter, als ik nu invul in cel A1: Blad!B5 en deze formule doortrek, verandert alleen de rij en niet de kolom. Dus dit verandert in Blad!B6.

Eigelijk zijn het dus twee problemen: ten eerste moet worden verwezen naar een kolom en niet een rij. Ren tweede moet verwezen worden naar steeds de derde kolom.

Ik heb hier al heel lang naar gezocht, maar nog zonder resultaat. Ik hoop dat iemand een idee heeft. Zou me heel veel tijd schelen! Bedankt!!

Laatst bewerkt:
Misschien eerst de vraag stellen en dan op reageren klikken?:confused:

Ik reageerde op een niet gestelde vraag die er nu wel staat. Maar nu deze er toch staat plaats ook even een voorbeeldje.

Code:
=INDIRECT(ADRES(5;(RIJ()-RIJ($A$1)+1)*3-1;1;1;"blad1"))

Code:
=INDIRECT(ADRES(5;(RIJ()-RIJ($A$1)+1)*3-1;1;1;"blad1"))

Bedankt Harry! Dat is inderdaad de formule die ik nodig heb! Werkt uitstekend in een blanco Excel bestand. Echter, ik gebruik een Datastream database request table, en deze herkent de formule niet (ook al heb ik precies dezelfde formule gebruikt die werkte in het blanco werkblad).
excel.jpg

Is gelijk teken (=) voor de formule i.p.v. een apostrof (') ?

Is gelijk teken (=) voor de formule i.p.v. een apostrof (') ?

Sorry dat is niet goed overgekomen op het screenshot, maar dat heb ik inderdaad gedaan. Werkt helaas nog steeds niet. Ik ligt waarschijnlijk aan het Datastream programma zelf, want in een gewoon Excel blad werkt het wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan