• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel versnellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willem81

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jun 2016
Hallo experts,

IK heb een vraag ik heb een groot bestand gemaakt met veel formules als "Vert.zoeken en som.als".
nu wordt deze formule doorgetrokken naar heel veel rijen, het gevolg is dat de excelsheet zeer lang staat te rekenen.

nu is mijn vraag kan ik dit versnellen met een andere formule?
of zijn er andere mogelijk heden?

Groeten Willem.

Misschien/waarschijnlijk met een draaitabel. Maar daarvoor hebben we wel even een voorbeeldbestandje van je nodig met enkele regels, ontdaan van gevoelige informatie.

Greetz/Excelbat

Als je de zoeklijst kan sorteren, dan kun je zoeken met "niet-exacte match" en dat moet een stuk sneller zijn (zelfs met een dubbele zoekopdracht).
Ik heb de formule ook aangepast dat je hem kunt kopiëren
In C2 en gekopieerd t/m D25:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(ZOEKEN($A2;Blad2!$A:$A)=$A2;VERT.ZOEKEN($A2;Blad2!$A:B;KOLOMMEN(Blad2!$A:B));"n.b.");"n.b.")

Bijlagen

Overigens is het ook tijdbesparend niet volledige kolommen te doorzoeken (bijv.$A:$A), maar dit te beperken tot het daadwerkelijk bereik (bijv. $A1:$A1000).

Greetz/Excelbat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan