• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkes18

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Ik ben een calculatie aan het maken voor een dak en ik probeer iets te selecteren uit een pull up menu maar het eerste pull up menu gaat maar tot 20 en het volgende pull up menu gaat vanaf 21 maar als ik daarna een waarde er aan toe wil voegen dan berekent hij het getal van de tweede pull up menu ik heb de volgende formules gebruikt

=A2*VERT.ZOEKEN(A50;A50:B79;2;ONWAAR)
=B2*VERT.ZOEKEN(A81;A81:B160;2;ONWAAR)

De eerste formule in cel G2 werkt perfect maar de tweede formule H2 gebeurt het volgende
in cel A81 heb ik 808 staan en bij die tweede formule berekent hij het
geselecteerde getal uit het pull up menu en vermenigvuldigt deze met 808 wat dus niet de bedoeling is.

Als iemand me hiermee verder kan helpen ben ik dolgelukkig

alvast bedankt

Vriendelijke groet,
Henk

Ik ben een calculatie aan het maken voor een dak en ik probeer iets te selecteren uit een pull up menu maar het eerste pull up menu gaat maar tot 20 en het volgende pull up menu gaat vanaf 21 maar als ik daarna een waarde er aan toe wil voegen dan berekent hij het getal van de tweede pull up menu ik heb de volgende formules gebruikt

=B2*VERT.ZOEKEN(A81;A81:B160;2;ONWAAR)

De eerste formule in cel G2 werkt perfect maar de tweede formule H2 gebeurt het volgende
in cel A81 heb ik 808 staan en bij die tweede formule berekent hij het
geselecteerde getal uit het pull up menu en vermenigvuldigt deze met 808 wat dus niet de bedoeling is.

Henk, hang eens een voorbeeldbestandje bij (met fictieve gegevens). Vooral

begrijp ik niet zo goed.

Wigi

Henk,
Je gebruikt als zoekwaarde het begin van de tabelmatrix en dat kan nooit goed zijn.
Verder zou het mooi zijn als je een voorbeeldje bij doet, dan kunnen we het e.e.a. beter beoordelen.

ok bestand met fictieve waarden toegevoegd zou je ook willen kijken onder isolatie daar heb ik hetzelfde probleem

alvast bedankt

Bijlagen

Henk,
Je gebruikt als zoekwaarde het begin van de tabelmatrix en dat kan nooit goed zijn.
Verder zou het mooi zijn als je een voorbeeldje bij doet, dan kunnen we het e.e.a. beter beoordelen.

Maar de eerste formule werkt prima daarom snap ik het niet

Nee hoor, dat lijkt alleen maar zo. Kies maar eens 20. dan krijg je 240 ipv 656
Wat er gebeurd is dat je de waarde in A2 vermenigvuldigd met de eerste waarde (12).
Zoekwaarde A50 = 1 gevonden waarde is 12 (altijd...)

H2: =VERT.ZOEKEN(A2;A50:B79;2;ONWAAR)
I2: =VERT.ZOEKEN(B2;A81:B160;2;ONWAAR)
Zou moeten werken.

Wil je geen 'fout' meldingen bij lege velden;

H2: =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A2;A50:B79;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A2;A50:B79;2;ONWAAR))
I2: =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B2;A81:B160;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(B2;A81:B160;2;ONWAAR))

En wat doe je in K2?
Ik neem aan dat je als de keuze ja is je iets met de waarde 14 wilt doen, maar het is me niet duidelijk hoe en wat.
Wil je alleen maar 14 bij Ja en 0 bij Nee kan je deze formule gebruiken: =VERT.ZOEKEN(C2;E50:F51;2;ONWAAR) (in K2)
N.b. ik neem aan dat de waarde 14 waarde is die met het aantal m2 vermenigvuldigd moet worden, in dat geval wordt de formule: =VERT.ZOEKEN(C2;E50:F51;2;ONWAAR)*SOM(A2:B2)

Bij I14 gaat ook nog wat fout. ipv de +jes kan je beter =som(...) gebruiken, die telt lege cellen ook gewoon mee (met als waarde 0) formule wordt dus: =SOM(H2:M2).
Nu zul je #WAARDE houden zolang niet H2 en I2 gevuld zijn, ik denk echter dat ze nooit alle twee tegelijk gevuld zullen zijn...

Alternatief is;
H2: =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A2;A50:B79;2;ONWAAR));0;VERT.ZOEKEN(A2;A50:B79;2;ONWAAR))
I2: =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B2;A81:B160;2;ONWAAR));0;VERT.ZOEKEN(B2;A81:B160;2;ONWAAR))
maar vind ik zelf minder fraai.

Laatst bewerkt:
Henk,
Dit zul je bedoelen (zoals Withaar net ook aangaf zag ik). Om idd foutmeldingen te voorkomen gebruik je de (volledige) formules van Withaar.

Bijlagen

ok hartelijk bedankt ik ga het proberen verder uit te werken en ik denk niet dat ik verder nog op problemen stuit anders horen jullie het wel.

Die 14 moet ik weer vermenigvuldigen met het aantal m2 dekbedekking maar daaar ben ik nog lang niet dus daar denk ik nui nog niet al t veel over na LOL

Nogmaals bedankt

Ik ben nu dus idd aangekomen bij dat probleem van die isolatie het is de bedoeling dat men kan kiezen of er wel of geen isolatie op het dak komt mocht er wel isolatie op het dak komen dan kost dat €14 per m2 dus die 14 moet vermenigvuldigt worden met a1 of b1 net welke er geselecteerd is. Is dit mogelijk???

Ik ben nu dus idd aangekomen bij dat probleem van die isolatie het is de bedoeling dat men kan kiezen of er wel of geen isolatie op het dak komt mocht er wel isolatie op het dak komen dan kost dat €14 per m2 dus die 14 moet vermenigvuldigt worden met a1 of b1 net welke er geselecteerd is. Is dit mogelijk???

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Lees mijn reactie nog even goed door.
N.b. =som(...) werkt ook als er bv een waarde als 'n.v.t.' in een van de cellen uit de range staat...

Laatst bewerkt:
Lees mijn reactie nog even goed door.
N.b. =som(...) werkt ook als er bv een waarde als 'n.v.t.' in een van de cellen uit de range staat...

Oh ja sorry idd niet alles gelezen ik ben er nu helemaal uit super bedankt allen

Toch nog een vraagje. Wat doe je in cel B80?
Zo als ik heb nu lees bij 'geen' waarde dan 40. Dat werkt echter niet. Excel heeft een zoek waarde nodig, leeg mag niet. Je zou in cel A80 een - teken kunnen zetten, dan werkt het wel weer. Maar zoals gezegd het is me eigenlijk niet zo duidelijk wat je er mee wilt.

Henk

Koop bij gelegenheid eens een nieuw toetsenbord aub. Je shift-toets werkt niet meer behoorlijk.

Wigi

PS: Als het niet stuk is, gebruik het dan om hoofdletters en leestekens te typen. Dan kunnen anderen van de eerste keer begrijpen wat je wil zeggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan