• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: verticaal zoeken met meerere resultaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

iAmRenzo

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
De titel is misschien iets vaag, maar ik heb een lijst met woonplaatsen en wijken, op de volgende manier:

Woonplaats 1 | Wijk 1
Woonplaats 1 | Wijk 2
Woonplaats 1 | Wijk 3
Woonplaats 2 | Wijk 1
etc.

Het aantal wijk per woonplaats is variabel.

Gebruikers kunnen uit een lijst een woonplaats kiezen, waarmee zij een lijst krijgen met de wijken van de plaats en verschillende waarden in kolommen erachter. Die kan vervolgens als pdf worden geëxporteerd. Ik dacht dus voor elke woonplaats regels te maken met vericaal zoeken (zoveel regels als het maximaal aantal wijken van de grootste plaats) en dus #N/B resultaten te verbergen.

Ik dacht dat te doen met vert.zoeken, maar dan krijg ik het alleen voor elkaar bij de eerste waarde die hij vindt (wijk 1). Maar je kunt niet de 2e, 3e, etc resultaten tonen.

Hoe lukt dit wel?

Door combinatie van ALS.FOUT/INDEX/KLEINSTE/ALS/RIJ en dat als matrixfunctie in te voeren.
Of in Excel365 de functie FILTER.

Had het graag meer specifiek gemaakt en/of gedemonstreerd maar er zit geen (excel)voorbeeldje bij je vraag.

Laatst bewerkt:
Door combinatie van ALS.FOUT/INDEX/KLEINSTE/ALS/RIJ en dat als matrixfunctie in te voeren.
Of in Excel365 de functie FILTER.

Hier een simpel voorbeeld. Je begrijpt dat het originele bestand niet openbare gegevens bevat.
- Denk een lijst van heel Nederland.
- De keuze lijst (A1) is niet ontdaan van dubbelingen
- Vanaf rij 4 komt de lijst met wijken en hun waarde

Bijlagen

Ik zou het als volgt oplossen
Geel bouw je een dynamische lijst op met een selectie van steden (deze gaat nu automatisch)
Rood filtert t uit.
Lukt het zo?

Bijlagen

Zoeken met meer dan 1 resultaat = filteren.
Gebruik autofilter of advancedfilter.
Wat is er geheim aan plaatsnamen en wijknamen ?

Laatst bewerkt:
Verzoek is over het algemeen bij een vraag is een representatief voorbeeldje te plaatsen. Hoeft niet het originele bestand te zijn, als het maar goed het probleem illustreert en weergeeft welke oplossing je verwacht.

On-topic, in bijlage de twee eerder genoemde opties in post #2 uitgewerkt plus optie 3, een draaitabel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Thanks!

Ik zou het als volgt oplossen
Geel bouw je een dynamische lijst op met een selectie van steden (deze gaat nu automatisch)
Rood filtert t uit.

On-topic, in bijlage de twee eerder genoemde opties in post #2 uitgewerkt plus optie 3, een draaitabel.

De filter optie lijkt me het handigst.
Er is nog één maar. Stil nu dat ik dit over twee kolommen zou willen omdat er te veel wijken zijn? Is dat eenvoudig te doen (met of de een of de ander)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan