• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel verticaal zoeken naar gegevens van recenste datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Irmajack

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2016
Hoi,

Weet iemand een oplossing voor het onderstaande probleem.

Ik heb een database met gegevens die op een bepaalde datum zijn ingevoerd.
Nu wil ik verticaal zoeken, maar de uitkomst moet die zijn van de meest recent ingevoerde datum.

Bijgevoegd een voorbeeldje.
Erg simpele opzet, maar hoop dat het duidelijk is.

Ik wil dus de meest recente prijs van bijvoorbeeld het brood hebben.

Bij voorbaat dank.

Irma

Bekijk bijlage test bestand verticaal zoeken recente datum gegevens.xlsx

Dank je voor de snelle reactie, maar helaas is geeft een draaitabel niet het juiste overzicht.

Welkom op het forum.

De vraag is mij niet duidelijk. Je vraagt een prijs van een product en in het voorbeeld wil je de huidige prijs voor een klant.

Welke Excel versie gebruik je? Dit kan ven belang zijn voor de mogelijke oplossingen.

je zoekt een soort MAX.ALS functie (die bestaat niet in excel... :().

Deze doet ook wat je wilt (in je eerste voorbeeld):
Code:
=GROOTSTE($D$2:$D$20*ALS($B$2:$B$20=$H2;1;0)*ALS($C$2:$C$20="Brood";1;0);1)

Matrix-formule, dus afsluiten met Control+Shift+Enter

En voor B11 in je tweede voorbeeld:
Code:
=GROOTSTE('data base'!$G$2:$G$21*ALS('data base'!$D$2:$D$21=$A$8;1;0)*ALS('data base'!$F$2:$F$21=$A$10;1;0)*ALS('data base'!$C$2:$C$21=B$2;1;0)*ALS('data base'!$E$2:$E$21=$A11;1;0);1)

Ook weer matrix-formule, dus afsluiten met Control+Shift+Enter.

De opzet van je tweede werkblad voorkomt dat je de formule gemakkelijk door kunt trekken... zelf dus even verder aanpassen.

De hulpkolom heb je niet nodig....

EDIT:
Nog een voorbeeldje van een alternatieve opzet toegevoegd: Bekijk bijlage test (AC).xlsx

Laatst bewerkt:
In het tweede voorbeeldbestand is - gezien de layout - de grootste uitdaging nog om de zoeksleutel van 4 elementen bij elkaar te "prutsen".
Daar ben ik dan ook maar niet aan begonnen, maar in plaats daarvan heb ik op blad 'data base' 3 oplossingsalternatieven uitgewerkt om de meest recente prijs te zoeken bij de zoeksleutel in kolom A.

In het geel met een hulpkolom voor de meest recente datum.
In het groen eigenlijk hetzelfde maar dan heb ik de twee formules tot 1 formule samengevoegd.
In het rood de oplossing in Excel 2016 met de "soort MAX.ALS functie" die hier wel bestaat.
In N2 en gekopieerd naar beneden:
Code:
=MAX.ALS.VOORWAARDEN($G$2:$G$21;$A$2:$A$21;$A2;$B$2:$B$21;MAX.ALS.VOORWAARDEN($B$2:$B$21;$A$2:$A$21;$A2))

Alle formules in de gele en groene vakken zijn matrixformules; de Excel2016 formule is een gewone formule.

Bijlagen

Beste Marcelbeug,

Met een paar kleine aanpassingen naar mijn bestand, heb ik de uitkomst die ik nodig heb.

Dank voor de snelle reactie en antwoorden, ik ben er erg mee geholpen.

Groet, Irmajack

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan