• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wgroen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 aug 2014
Hoi,

Ik ben op zoek naar de functie waarbij ik vanuit een ce in blad 2 gegevens kan ophalen uit blad 1.

voorbeeld.
Blad 1 (basisblad) heeft als volgt

A B C D E F G H I J
2 Naam: Club: Waarde: Positie: 1 2 3 4 5
3 Keepers:
4 Mulder Feyenoord € 3,00 K 1 2 3 4 5
5 Pasveer Heracles € 2,50 K 6 1 -2 5 2
6 Cilissen Ajax € 3,25 K 3 2 5 3 2
7 Nienhuis Cambuur € 1,75 K 4 2 4 1 1

Nu wil ik dus in blad 2

in 1 cel een gegevenvalidatie aanzetten waaruit ik dus bijvoorbeeld Nienhuis(B7) kan selecteren en daarbij de informatie uit heel rij 7 kan laten zien. dus ik kies en blad 2 in een cel selecteer is Nienhuis (B7) en dan krijg ik daarna in de opvolgende cellen de opvolgende cellen te zien (Cambuur € 1,75 K 4 2 4 1 1)

Kan iemand mij hiermee helpen. Het is volgens mij niet een hele lastige formule maar je moet hem net kennen?/

alvast bedankt!

Je kunt beter even een documentje plaatsen met het voorbeeld hierboven. Op deze manier is niet te zien wat er nu in welke cel staat.

Heb je al in de help van Excel gekeken?
Zo ja, wat is dan concreet het probleem?

Bekijk bijlage vraag.xlsx

Als het goed is staat het excel bestand nu in de bijlage.

Het komt er op neer dat ik in het basis blad (blad 1) alle spelers wil aanmaken waarin hun waarde, club, punten ed. naar voren komen.

Blad 2 wordt een blad voor iedere deelnemer apart. Hierin wil ik dus in 1 cel alle gegevens uit een rij vanuit blad 1 zichtbaar maken. met gegevensvalidatie heb ik al wel 1 kolom geselecteerd maar kan dus niet meer kolommen ophalen.

Wat ik dus precies wil in als voorbeeld:
In blad 2 cel B7 wil ik dmv gegevensvalidatie Nienhuis selecteren (die hij haalt uit blad 1). Hierna wil ik dat hij ook gelijk de gegevens van de hele rij wat van Nienhuis staat in blad 1. Dus dat hij gelijk de cellen C7;D7;E7;F7;G7 vult met de gegevens van Nienhuis vanuit blad 1 bekend zijn.

Ik hoop dat ik het zo beter uitgelegd heb en dat jullie me hiermee verder kunnen helpen?

Bekijk bijlage Verticaal zoeken.xlsx
Is dit misschien wat je zoekt? (zie bijlage)
Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=HjIrCcLZGPg

De stappen die ik heb gedaan:

1. Maak de velden op.
2. Maak een bereik: van A4 naar A8 en noem het Keepers_Namen (dit ga je gebruiken voor je validatie)
3. Maak nog een bereik met alle informatie: Van A4 t/m I8 en noem het Keepers_Bereik.
4. Ga naar blad2 en maak dezelfde velden op.
5. Bij A3 in blad2, maak een gegevensvalidatie (lijst) van =Keepers_Namen
6. Haal de overige gegevens op aan de hand van de gekozen waarde uit de lijst. Als ik bijvoorbeeld de Club wil weten van de gekozen Keeper, staat dat in het tweede veld van =Keepers_Bereik: =VERT.ZOEKEN(A3;Keepers_Bereik;2)

Als ik de positie wil weten, moet ik het vierde veld pakken: =VERT.ZOEKEN(A3;Keepers_Bereik;4)

Lees de Help van Excel.

Je vergeet het argument 'benaderen'.
Als je dit veld leeg laat staat het gelijk aan 1 of WAAR.
Dwz. dat de eerste kolom in oplopende volgorde gesorteerd moet zijn.

**Als benaderen WAAR is of wordt weggelaten, wordt er een exact of een niet-exact overeenkomende waarde gevonden. Wanneer er geen exacte overeenkomst wordt gevonden, wordt de volgende hoogste waarde die kleiner is dan zoekwaarde als resultaat gegeven. **

**Als benaderen ONWAAR is, wordt er alleen naar een exacte overeenkomst gezocht. In dit geval hoeft u de waarden in de eerste kolom van tabelmatrix niet te sorteren. Wanneer er twee of meer waarden in de eerste kolom van tabelmatrix overeenkomen met de zoekwaarde, wordt de eerst gevonden waarde gebruikt. Wanneer er geen exacte overeenkomst wordt gevonden, resulteert de functie in de foutwaarde #N/B.**

Dus het veld benaderen is zeker belangrijk.
Weggelaten = 1 of WAAR, 0 = ONWAAR.

Succes.

Laatst bewerkt:
Is dit wat je zocht?
Zie formules in "Blad 2"
Door het gebruik van "COLUMN()" in de formule heb ik je véél typwerk bespaard :)
Let op de "-1" omwille van de horizontale verschuiving van beide tabellen.
Blad 1 begint op kolom A terwijl Blad 2 op kolom B begint :(

Wat mij nog wel stoort in je opzet zijn al die blanco rijen in Blad1 waardoor je keuzelijst eerlijk gezegd op niets trekt :(
Kan je niet beter in een ander blad een alfabetische lijst maken van alle spelers, hiermee een lijst maken en deze lijst dan gebruiken in beide bladen "Blad 1" en "Blad 2"?

Dat zou véél gebruiksvriendelijker zijn omdat:
a) je een alfabetische lijst hebt
b) er geen blanco's in zitten

Just a thought... ...

VrGr

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan