• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel Vlookup, hoe voor ik de formule door in nieuwe artikelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

censored

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2008
Hall allemaal, ik kom er maar niet uit ik snal helemaal niks van excel,kwa formules.

ik heb een goed voorbeeld gekregen van Bandiito ( paul) en heb deze bijgevoegd als zip.
Ik snap alleen niet als ik een nieuw artikelnummer er bij zet bijvoorbeeld:

Blad 1> artikel : 21 prijs 13
Blad 2> artikel : 21 prijs 32

Dan geeft hij bij de eerste producten die er al in stonden op tablad 1 aan dat de prijs verandert is. hoe neem ik de formule die hier bij hoort over bij deze nieuwe artikelen?

Mvg Jeffry

Bijlagen

Ik begrijp dat op blad 1 de formule in kolom D moet aangeven of de prijs is veranderd (tenminste, ik dénk dat dat je bedoeling is, want eigenlijk snap ik je vraag niet helemaal). Daar kijkt de formule in kolom D echter niet naar. Deze formule staat er in kolom D:

Code:
=ALS(ISFOUT(C3);"geen nieuwe prijs";C3)

Deze formule controleert alleen of de formule in kolom C een foutmelding geeft. Een andere prijs dan in kolom B staat leidt echter niet tot een foutmelding. Een artikelnummer dat niet gevonden kan worden bijvoorbeeld wél (#N/B; niet beschikbaar).

Ik wacht verder even een reactie van je af, zodat de vraag wat duidelijker wordt...

Het klopt inderdaad dat de formule moet aangeven of de prijs is veranderd en dat aangeven in kolom D inderdaad.

Lastig uit te leggen, het is de bedoeling dat hij in blad 1 en bald 2 de artikelcode opzoekt.vervolgens controleert hij of de prijs gelijk is. zoniet dan moet hij aangeven op blad 1 in veld D dat de prijs is verandert. Ik hoop dat dit duidelijker is?

MVG jeffry

Beste censored,
Hier nog wat uitleg, zo duidelijk mogelijk als ik kan..
Ik hoop dat je er dan uitkomt.

Als je kijkt naar de formule op Blad1! in cel C3 staat hier:
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad2!A$3:B$9;2;ONWAAR)
uitleg:
hij gaat zoeken naar wat in cel A3 staat, in de linkse kolom van bereik Blad2! A3 t/m B9 (dus zoekt in A3 t/m A9) en zet in de cel waar deze formule staat de waarde of tekst die in de 2e kolom op dezelfde regel achter de gevonden cel staat.
De laatse ONWAAR geeft aan of de precies of ongeveer moet kloppen. Bij onwaar precies, bij waar ongeveer.

Als je er regels bij gaat zetten zal je het bereik A3:B9 groter moeten maken.

In D3 op blad 1 zou je deze formule kunnen zetten:
Code:
=ALS(ISFOUT(C3);"geen nieuwe prijs";ALS(C3=B3;"prijs is gelijk.";"prijs is veranderd."))
Zo geeft hij aan of er een nieuwe prijs is. zo ja: of de prijs gelijk is, of dat de prijs is veranderd.

Laat ik mijn antwoord even opsplitsen in twee delen.

1. Controleren op prijsverandering

Gebruik voor cel D3 bijvoorbeeld deze formule:

Code:
=ALS(ISFOUT(C3);"geen gegevens";ALS(C3=B3;"geen nieuwe prijs";C3-B3))

De formule controleert eerst of er een foutmelding is van de formule in C3. In dat geval krijg je 'geen gegevens' te zien. Als er géén foutmelding is, wordt gekeken of de nieuwe prijs hetzelfde is als de oude prijs. Zo niet, dan wordt het verschil weergegeven.

2. Formule doorvoeren als je nieuwe artikelgegevens invoert

Dit is precies wat bandito bob zegt; als je er regels bij zet zul je het bereik A3:B9 groter moeten maken. Er zijn absoluut mogelijkheden om automatisch die formule in de nieuwe rij ingevoegd te krijgen (dus anders dan handmatig doortrekken), maar dan wordt het allemaal weer iets lastiger natuurlijk :)

Dankje paul dit is al stukken duidelijker. moet ik dan bij elke nieuw product de hele formule aanpassen?

het zijn namenlijk ongeveer 9000 artikelen..

Mvg Jeffry

Dan zet je het bereik alvast op A$3:B$10000 ofzo.

Wel het $ gebruiken. Hiermee maak je de kolom of regel verwijzing waar het $ voor staat absoluut. m.a.w. de 3 en 10000 blijven vast als je de formule naar beneden (of boven) sleept/kopieert.

sorry voor jouw is het vast duidelijk. en het zijn vast ook domme vrage maargoed.. moet ik dat aanpassen in de formule of?

sorry voor jouw is het vast duidelijk. en het zijn vast ook domme vrage maargoed.. moet ik dat aanpassen in de formule of?
Ja, anders zal de formule nooit doen wat jij wilt.

Ga het eerst eens proberen in een test bestandje. Van doen zal je het meeste leren.
p.s. het aanpassen kan je het makkelijkste doen in de formulebalk.

Ok dat viel me nog mee formule verandert naar

Code:
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad2!A$3:B$10000;2;ONWAAR)

nu heeft mijn stage begeleider nog een opdracht. stel het artikel word verwijdert uit de lijst die is ingevoer in tablad 2. dna blijft er staan: geen nieuwe prijs.

Is het ook mogenlijk om dan de verwijderde artikelen te plaatsen in bijvoorbeeld tablad 3
en hetzelfde voor nieuwe artikelen maar dan tablad 4?

MVG Jeffry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan