• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel voor mac - keuzelijst automatisch uitbreiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

rocknroadie

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2016
Hello

hier ben ik met een volgend "probleem"

in tabblad 1 (input) moet ik een naam uit een lijst selecteren. dit doe ik via gegevensvalidatie - lijst.

het probleem is het volgende: als een naam niet in de lijst staat, dan moet ik hem manueel gaan toevoegen op het tabblad "gegevensblad".

nu moet ik elke keer opnieuw mijn lijst gaan aanmaken (op het tabblad input) via gegevens validatie en et bereik iedere keer gaan aanpassen.

kan dat niet eenvoudiger? kan dat niet automatisch aangepast worden als ik in het tabblad "gegevensblad" een naam aan de lijst toevoeg? de hele kolom selecteren is geen optie omdat ik dan met een hele lange lijst zit waar enorm veel lege "velden" in staan.

alvast bedankt

Marc

Gebruik deze formule als bron voor de gegevensvalidatie:
Code:
=VERSCHUIVING(Gegevensblad!$A$1;;;AANTALARG(Gegevensblad!$A:$A))

Thx Timshel

als ik het op mijn testbestand uitvoer, dan werkt het zonder probleem. als ik het echter op mijn echt bestand uitvoer, dan geeft excel aan dat er een fout is.....

dit komt er dan te staan: =VERSCHUIVING(Gegevensblad!#VERW!;;;AANTALARG(Gegevensblad!#VERW!))

nochtans vervang ik $A$1 door de juiste locatie van het begin van de lijst ($L$3) en vervang ik ook $A:$A door $L:$L

in het testbestand lukt dat wel, in mijn echt bestand niet..... wat doe ik mogelijks fout?

Thx Timshel

als ik het op mijn testbestand uitvoer, dan werkt het zonder probleem. als ik het echter op mijn echt bestand uitvoer, dan geeft excel aan dat er een fout is.....

dit komt er dan te staan: =VERSCHUIVING(Gegevensblad!#VERW!;;;AANTALARG(Gegevensblad!#VERW!))

nochtans vervang ik $A$1 door de juiste locatie van het begin van de lijst ($L$3) en vervang ik ook $A:$A door $L:$L

in het testbestand lukt dat wel, in mijn echt bestand niet..... wat doe ik mogelijks fout?

laat maar ik ben een soepkip...... heb de fout al gevonden.... mijn gegevensblad in het "echte" bestand noemt data en niet gegevensblad......

waarom ik dit bericht dan neit opnieuw verwijder? omdat ik er zeker van ben dat andere dezelfde fout gaan maken als ik.....

laat maar ik ben een soepkip...... heb de fout al gevonden.... mijn gegevensblad in het "echte" bestand noemt data en niet gegevensblad......

waarom ik dit bericht dan neit opnieuw verwijder? omdat ik er zeker van ben dat andere dezelfde fout gaan maken als ik.....

toch nog ff aanvullen. omdat in mijn "echt" bestand de weer te geven lijst pas in de derde cel van de kolom begint (de eerste 2 cellen zijn "tittels" die het beheer van de lijst vergemakkelijken en die dus niet in de lijst moeten worden weergegeven) heb ik de formule moeten aanpassen. anders zaten er onderaan de lijst 2 lege velden in de lijst.

hier is de uiteindelijke formule die ik in mijn "echt" bestand heb gebruikt.

=VERSCHUIVING(data!$L$3;;;AANTALARG(data!$L:$L)-2)

let op de -2 die ik op het einde heb toegevoegd

Goed dat je er zelf uitkomt, is nog beter dan dat de oplossing je wordt aangereikt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan