• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vraag over formulierbesturingselementen

Status
Niet open voor verdere reacties.

timtiemissen

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een voorraadbeheer spreadsheet te maken voor ons bedrijf in Excel. Nu loop ik tegen een probleem aan:

Ik wil via een formulierbestustringselement (keuzelijst) mogelijk maken om 1 product aan te klikken die ingeboekt of afgeboekt wordt. Nu heb ik een keuzelijst met de artikelen kunnen maken, maar hij zet de naam van hetBekijk bijlage Voorraadbeheer 1.0.xls product dat daarin geselectecteerd is niet in de gekoppelde cel. Bij het linken naar een cel, heeft het artikel waarde 1 (eerste keuze) of 2 enz. Maar hij moet de naam van de gekozen artikel in de cel zetten.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Mvg,

Tim Tiemissen

Bijlage:

Dank u wel.

Zou ik mogen vragen hoe u dat precies gedaan heeft? Ben namelijk alweer verder gegaan in het oorspronkelijke geplaatste bestand. Zodat ik dit dat u gemaakt heeft toe kan passen in het nieuwe bestand.

Mvg,

Tim

Laatst bewerkt door een moderator:
De code staat in de VBE (ALT - F11).

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo,

Doordat er nog excel 2003 comptabiliteit opzat werden veel instellingen gemaakt in excel 2007 niet opgeslagen. Ik heb dit allereerst naar een xlsx (2007) omgezet. De programma codes heeft hij daarbij niet gekopieerd. Dit heb ik handmatig overgezet in het nieuwe xlsx bestand. Heb het oorspronkelijke format van internet afgeplukt heb zelf geen verstand van visual basics. Nu loop ik tegen 2 problemen aan:

- De lijst die u gemaakt heeft werkt nu niet meer. Kan zo de codes ook niet vinden zou u dit nog een keer willen toepassen in het nieuwe bestand?
- Ik kan bij artikelvoorraad nu maar maximaal met 10 artikelen werken. Ik wil hem verder aanvullen met artikelen maar dan doet de programmacode het niet meer (kan niet meer bij en afboeken) ( Programmacode staat blijkbaar op 10?), zou dit verder gezet kunnen worden naar bijvoorbeeld 10.000? Zodat ik ongelimiteerd door kan gaan met invoeren?

Alvast bedankt voor alle goede hulp!

Met vriendelijke groet,

Tim Tiemissen

Bijlagen

Vraag 1. De code is in bijgevoegd bestand geplaatst.

Vraag 2. Ik heb de verwijzing aangepast.
Je ziet in de lijst de 5 producten maar als je in het voorraadwerkblad producten toevoegt, dan zijn deze ook zichtbaar in de lijst.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Hallo,

Allereerst hartstikke bedankt alweer!

Nu heb ik nog een probleempje met puntje 2:

Misschien heb ik niet helemaal duidelijk verwoord. Bij artikel voorraad staan op het moment 5 artikelen. Deze lijst wil ik graag aanvullen met meer artikelen. Maar de code van bij en afboeken werkt alleen maar op de eerste 10 artikelen. Als ik bijvoorbeeld in rij 19 een artikel invul, kan ik deze uiteraard bij de werkomgeving ook uit de lijst selecteren. Maar ik kan dan het artikel niet bij of afboeken. Dit kan op het moment alleen bij de eerste 10 artikelen (zo groot was de oorspronkelijke artikel lijst wat ik omgebouwd heb) Fout melding ''De macro is niet beschikbaar''.

Misschien weet je hier een oplossing op,

Bij voorbaat dank.

Bijlagen

Waar zijn de codes voor het af- en bijboeken?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het is mij inmiddels gelukt. Nu ben ik hem aan het verder bouwen en had ik nog een vraagje:

Ik wil graag als ik een artikel afboek daar een referentie aan toevoegen. Bijvoorbeeld naam van de klant of de gene die het heeft afgeboekt. Zodat je in het tabblad mutaties de af of bij boek mutatie kan zien met de daarbij behorende referentie daarbij. Ik heb hier een opzetje voor gemaakt, ik moet daar alleen de code nog aan toevoegen. Hoe zou ik dit kunnen oplossen.

Bedankt al voor alle oplossingen!

Bijlagen

Code:
Sub bijboeken()
    With Sheets("Artikelvoorraad").Columns(1)
        .Find([B8], , xlValues, xlWhole).Offset(, 2) = .Find([B8], , xlValues, xlWhole).Offset(, 2) + [C8]
    End With
    Dim data(0 To 4)
    data(0) = Now                                            'tijdstip boeking
    data(1) = [B8].Value                                 'artikelnr
    data(2) = [C3].Value
    data(3) = CDbl([C8].Value)
    data(4) = [D8].Value
    Sheets("Mutaties").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Resize(, UBound(data) + 1).Value = data
End Sub
Sub afboeken()
With Sheets("Artikelvoorraad").Columns(1)
        .Find([B8], , xlValues, xlWhole).Offset(, 2) = .Find([B8], , xlValues, xlWhole).Offset(, 2) - [C8]
    End With
    Dim data(0 To 4)
    data(0) = Now                                            'tijdstip boeking
    data(1) = [B8].Value                                 'artikelnr
    data(2) = [C3].Value
    data(3) = CDbl([C8].Value) * -1
    data(4) = [D8].Value
    Sheets("Mutaties").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Offset(1).Resize(, UBound(data) + 1).Value = data
End Sub

Bijgevoegd, uitgewerkt bestand.
Met bestellingen, bestelbon, opslaan, mailen en printen
Als je het bestand de eerste maal opent, wordt er automatisch een map "Bestelbonnen" aangemaakt.
Je moet dan wel in de code achter This workbook het juiste pad aanduiden.

Bekijk bijlage 175910

Laatst bewerkt:
Hallo Wieter,

Dank u wel. Ik kan wel een aantal zaken het uw bestand gebruiken. Alleen de codes gooit excel eruit als ik hem open, kunt u mij die codes misschien in een word document sturen.

Met vriendelijke groet,

Tim Tiemissen

Raar! Als je'm opslaat als: Excel-werkmap met macro's, moeten de macro's toch meegaan.
Als dat niet moest lukken, zoals gevraagd in bijlage: de code in een Word-doc.
Het zou mij verwonderen als je dat zonder één enkele fout overgetypt krijgt.

nb. Ik zie nu pas dat je met excel 2003 werkt, dan gaat een groot deel van de code niet werken, bespaar U het typwerk!

Bekijk bijlage 176502

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan