• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBar

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2023
Ik wil de waarde welke in de cellen van een kolom worden geplaatst, en deze kunnen variëren van 0 t/m 64 cellen verdelen over 4 groepen
Als bv. er 24 cellen in de kolom een waarden hebben zou ik deze over 4 groepen willen verdelen, dat zou neer komen op 1-6 in groep 1, 7-12 in groep 2, 13-18 in groep 3, 19-24 in groep 4.
Als bv. er 48 cellen in de kolom een waarden hebben zou ik deze over 4 groepen willen verdelen, dat zou neer komen op 1-12 in groep 1, 13-24 in groep 2, 25-36 in groep 3, 37-48 in groep 4.
Als bv. er 64 cellen in de kolom een waarden hebben zou ik deze over 4 groepen willen verdelen, dat zou neer komen op 1-16 in groep 1, 17-32 in groep 2, 33-48 in groep 3, 49-64 in groep 4.
Het komt erop neer dat het aantal resultaten welke in een kolom terecht komen in 4 gelijke groepen moeten worden verdeeld.

Hopelijk dat ik dit duidelijk heb kunnen maken.

Wie kan mij a.u.b. verder helpen

Welkom.

Ten eerste: je plaatst een bericht op een Excel forum met als titel Excel vraag.... Dat zijn alle vragen hier! Een beetje pakkende titel helpt in het aantal reacties (bijv. "waarden in kolom verdelen over 4 groepen").

Ten tweede: we stellen het op prijs als bij een vraag een representatief EXCEL voorbeeldje geplaatst wordt. Daarin kun je aangeven wat je hebt en hoe je het wilt hebben (en daarbij vaak ook waarom). Hoeven wij niet te gokken ("DE cellen van EEN kolom". Waar moeten de groepen komen? Mag dat met een cijfer?

Voor nu heb ik toch maar een gokje gedaan. Zie bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.
Sorry voor de onduidelijkheid maar dit is voor mij compleet nieuw.

Het voorbeeld wat je gemaakt hebt is precies zoals ik het bedoel maar de 4 groepen zou ik graag apart in een kolom willen hebben als dat mogelijk is.
Bijvoorbeeld in kolom E de eerste groep , in kolom G de tweede groep , in kolom H de derde groep, in kolom I de vierde groep
Ik hoop dat je mij verder kan helpen.
Alvast bedankt

Kun je vertellen waar dit goed voor is ?

in de nieuwe Office365 zit daar een mooie formule voor:

PHP:
=IFERROR(WRAPROWS(A2:A65;4);"-")

de IFERROR is er om geen foutmeldingen te krijgen als het totaal geen veelvoud van 4 is.

n.b. formule voor de engelstalige versie.
de NL vertaling weet ik zo niet

Laatst bewerkt:
Het is voor Jeu de Boules.
Na het spelen van voorronden komt er een ranking lijst van 1 t/m max 64.
Als er bijvoorbeeld 48 deelnemers zijn komt er een lijst van 1 t/m 48.
Deze lijst willen we in 4 groepen opdelen en dan verder laten spelen in poules.

De eerste groep in Poule A
De tweede groep in poule B
De derde groep in poule C
De vierde groep in poule D

Als je van het voorbeeld van 48 deelnemers uit zou gaan wordt :
Poule A deelnemer 1 t/m 12
Poule B deelnemer 13 t/m 24
Poule A deelnemer 25 t/m 36
Poule A deelnemer 37 t/m 48

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken

Alvast bedankt

Formule van Lam201 in het Nederlands (Excel 365):
Code:
=ALS.FOUT(OMLOOP.RIJEN(A2:A102;4)&"";"")
Of zoiets om nulwaarden weg te werken indien geen veelvoud van 4:
Dit lijkt me wel de gemakkelijkste manier!

Laatst bewerkt:
Ik werk met Excel 2019
Waar moet de bovenstaande regel plaatsen ?

Misschien hier een bestandje plaatsen dat je gebruikt.
Dat praat wat eenvoudiger

Ik had nog geen bestand gemaakt omdat ik eerst wilde zien of wat ik aangeef mogelijk was

Waar moet de bovenstaande regel plaatsen ?
Dan is het ook niet vreemd als je niet weet waar je de regel moet neerzetten

Ik werk met Excel 2019
Dan werkt het dus niet, want de formule was voor Excel 365....

Bij nader inzien denk ik dat een simpele verwijzing met per kolom 16 stappen het allersimpelst is.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan