• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vraagstuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

musicmonster

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2012
Goede middag,
In excel 2003 heb ik een vervolgkeuzelijst waarin onder andere de woorden "Verlof" en "Restitutie" staan.
Nu wil ik graag als één van deze twee woorden worden gekozen, dat er in een andere cel het woord "Uren" verschijnt.
Bij één woord lukt dat heel goed, ik krijg het alleen neit voor elkaar als ik moet laten kiezen uit twee woorden.
Ik krijg steeds de melding dat ik teveel argumenten gebruik. Ik heb ook al geprobeerd om de functie Als. te nesten maar dat helemaal verkeerd.

Zou iemand mij AUB kunnen helpen, zonder dat ik moet overgaan op macro's.
Alvast bedankt.

Als je de vervolgkeuzelijst hebt werken op A1, dan in bijv B1 de formule
=ALS(OF(A1="Verlof";A1="Restitutie");"Uren";"wat je anders wilt")

Hallo Thoralf,
Ik heb de formule ingevoerd zoals beschreven, maar krijg nu de melding #Waarde.
Dat heb ik nog niet eerder gehad.

Sorry Thorlaf,
De formule werk perfect.
Na het opnieuw lezen was ik een punt-komma vergeten.

Hartelijk dank voor de hulp.:thumb:

Indirect()

Wat je ook kan doen is door celvalidatie met =INDIRECT() afhankelijke keuzelijsten maken.

hiervoor moet je een aantal bereiken benoemen, zie voorbeeldje

het bereik A14:A17 is benoemd als "bron" dat doe je door de cellen te selecteren en een naam te geven in het witte blokje links bovenin, wat normaal het celadres weergeeft van de cel waarin je cursor staat.
Je kan het ook (en handiger) doen via het menu [invoegen]>[naam]>[definiëren] (dat is ook waar je de bereiken gemakkelijk kan hernoemen of aanpassen)

voor iedere reeks waarden in het bereik "bron" moet je een nieuw bereik definiëren, zodat je ze aan elkaar kan koppelen. De bereiken heb ik "sublijst111" t/m "sublijst444" genoemd.

Nu de Grote Truc:

kies een cel waarin je voorwaarde 1 wilt bepalen. Ga naar het menu [data]>[valdatie] en kies voor [lijst]. Hierin benoem je de eerste keuze, dus =bron

kies vervolgens een cel voor de 2e (afhankelijke) voorwaarde, de sublijsten, met INDIRECT().
Je moet even aangeven welke. we hebben er immers 4. Ik heb dat gedaan met TEKST.SAMENVOEGEN() waardoor je het woord "sublijst" aanvult met de waarde uit keuzecel 1 (L14)
Dat resulteert voor keuze 111 dus in "subslijst"+"111"="sublijst111"
Ga naar het menu [data]>[valdatie] en kies voor [lijst]. Hierin benoem je de tweede, afhankelijke keuze, dus =INDIRECT(TEKST.SAMENVOEGEN("Sublijst";$L$14))

Bekijk bijlage indirect listing.xls

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan