• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jvraag

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2014
Berichten
6
Wie kan mij verder helpen.
Ik heb nog niet eerder met Visual Basic gewerkt en ben nog even zoekende.
Als ik het goed begrijp moet ik om de volgende wijzigingen door te voeren een module aanmaken en daar een
Macro in draaien.

Wat ik wil is het volgende in bijgaande excel.

- Als een cel in kolom U de waarde "WAAR" heeft de kolom V tonen.
(Als er geen enkele cel de waarde "WAAR" heeft mag de kolom verborgen blijven)

- Als een cel in de kolom U de waarde "WAAR"heeft mag de betreffende rij,
een hoogte krijgen van 66.

- Als een cel in de kolom X de waarde "WAAR"heeft dan de kolom Y tonen
(als er geen enkele cel de waarde "WAAR"heeft mag de kolom verborgen blijven)

- Als een cel in de kolom de waarde "WAAR" heeft dan de betreffende rijhoogte verhogen tot 66.


Ik kom niet uit de code die ik moet invoeren.
Daarnaast vraag ik me af of ik deze voor meerdere rijen in een x kan invoeren.
Wat van belang is is dat wanneer de waarde ONWAAR is,nadat deze waar is geweest, wel weer worden verborgen.

Ben heel benieuwd of iemand mij kan helpen. Dit heeft me echt al dagen gekost en kom er niet uit.

Groeten Joyce

Bekijk bijlage Checklisthulp.xls
 
Joyce,

Het ziet er perfect uit, echt.

Maar . . .

Het grote aantal besturingselementen ( de witte vierkantjes ) gaan je opbreken. Nauwkeurig positioneren is al moeilijk en de enorme hoeveelheid WAAR en ONWAAR op je scherm is zeer vermoeiend. Daarom adviseer ik je eens te kijken naar de oplossing die ik heb toegepast in de regels 10-13 , kolommen Y en Z. Dat oogt rustiger. De cellen worden gevuld met "v" voor WAAR en de kleur groen staat ook voor WAAR en die stel je in met voorwaardelijke opmaak.
Je zult ook zien dat als er regels een andere hoogte krijgen (66 bij WAAR), dat het fout gaat met die vierkantjes, je komt er zelfs tegen die verborgen waren en niet nodig.
Bovendien veroorzaken de grote hoeveelheid besturingselementen een storende traagheid als een kolom moet worden getoond of verborgen

De code voor de kolommen U en V staat in de mudule onder CTRL+F11, de vba-editor.
Dat kan zeker efficiënter en sneller maar voor de duidelijkheid is het rechttoe rechtaan geschreven.
Probeer de overige wensen zelf te programmeren.

Als je met de methode werkt met kleuren en intypen van "v" in een cel, dan wordt de vba-code ook eenvoudiger.
 

Bijlagen

  • Checklisthulp(jb).xlsm
    84,3 KB · Weergaven: 50
Waarom koppel je de selectievakjes niet met de kolom waar ze in staan? Als je de tekstkleur gelijk maakt aan de voorgrondkleur dan zie je de waarde niet. De kolommen U en X heb je dan niet meer nodig en het oogt nog een stukje strakker.
 
@VenA dat was ook wel de bedoeling uiteindelijk maar ik zat zo te knoeien met de code dat ik het even apart heb gezet. Had bedacht dat als het werkte ik het altijd weer aan kon passen.
Het vast zetten van de selectievakjes was ik nog niet helemaal tevreden over. (het wil niet zoals ik het wil, en kwam er pas later achter dat deze ook vast kunnen)

@jbronzwear: De selectievakjes waren een wens van degene voor wie ik het excel aan het maken ben. Zelf ben ik er ook niet zo'n fan van en heb er dus ook nog niet mee gewerkt.
Waar en onwaar zou ik dus ook willen verbergen.
Maar ga eens even kijken naar jouw oplossing. Momenteel ben ik nog thuis maar ga zo naar werk en ga er dan weer even voor zitten.
 
@jbronzwear: Je hebt er 3 macro's ingezet zag ik. Wat is daar de reden van? Ik begrijp het niet helemaal denk ik.
 
Ik krijg hem ook niet in en uitgeklapt of kan dat door versie verschil komen?
 
De modules 2 en 3 kun je verwijderen. Dat zijn resultaten van gebruik van de macrorecorder. Die had ik vergeten te verwijderen.

Wat bedoel je met:
Ik krijg hem ook niet in en uitgeklapt of kan dat door versie verschil komen?

Als je op de knop "U" klikt zal de kolom V uitklappen, als tenminste 1 cel in kolom 'U' op WAAR staat. Dat vroeg je toch ook ?
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens of je de macrobeveiliging op laag hebt staan ?
Welke versie van Excel gebruik je ?

Bij mij werkt het uitstekend.
 
Ik werk met excel 2003. heb helaas niet de mogelijkheid op werk om wat nieuwers te gebruiken
 
Ik denk dat je er goed aandoet om dit bij een vraag te vermelden.
Ik heb 'm in 2003 getest maar ook daar werkt hij bij mij.
In ieder geval stuur ik 'm hierbij nog eens op, met wat aanpassingen:

Ik heb de knop "U" weggehaald, want het is natuurlijk beter als het vinkje plaatsen direct actie oplevert.
De cellen U10-U13 heb ik voorbereid. Ze verwijzen naar de macro en dat moet je bij ELK vinkje doen.
De overige vragen die je stelde hebben een soortgelijke afhandeling nodig. Goeie oefening om dat zelf te realiseren.
 

Bijlagen

  • Checklisthulp(jb2).xls
    98,5 KB · Weergaven: 36
En om de verwarring nog wat groter te maken, een oplossing waarbij je helemaal afstapt van de selectievakjes (ballast tenslotte) en m.b.v. een font selectievakjes laat zien. Niet helemaal de juiste nog, maar daar gaat het ook niet om. Voordeel van tekst in een cel is natuurlijk dat het niets meer uitmaakt hoe hoog een rij is. Kolom U kun je met de muis of met het toetsenbord aanpassen. Wel opletten dat bij elke celselectie in U de waarde wijzigt. Kan uiteraard ook nog wel een stuk slimmer, maar het ging mij in eerste instantie om de techniek te laten zien.
 

Bijlagen

  • Checklisthulp(octa).xls
    114,5 KB · Weergaven: 45
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan