• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel waarde vergelijken met andere kolom, dan waarde uit rij optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kishapawpad

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2015
Hoi allen,

Het antwoord op mijn vraag zal vast en zeker hier ergens op het forum staan, maar ik kan het niet vinden, waarschijnlijk omdat ik de juiste woorden niet gebruik.

Ik heb 2 werkbladen met elk een Tabel. Ik zoek een formule die in Tabel1 kolomA een cel vergelijkt met alle cellen in Tabel2 KolomA, en als dat overeenkomt, dan de waarde uit Tabel2 KolomF optelt.

Bijgevoegd een voorbeeldje.

Ik denk dat het met SOM.ALS moet maar alles wat ik probeer komt op niks uit!
Bekijk bijlage helpmij tabel voorbeeld.xlsx

Zet deze in B2 en trek naar beneden:

Code:
=SOMPRODUCT((Blad2!$A$2:$A$15=$A2)*(Blad2!$F$2:$F$15))

Deze werkt zeker, invullen in D2 e.v.:
Code:
=SOM.ALS(Blad2!$A$2:$A$20;A2;Blad2!$F$2:$F$20)

Dan heb je dit niet geprobeerd: ;)
Code:
=SOM.ALS(Tabel1[Naam];[@Naam];Tabel1[Aantal])

Edit: het voordeel van deze oplossing is dat je de dynamische eigenschappen van tabellen benut, m.a.w. het werkt nog steeds als je gegevens toevoegt / verwijdert.

Bekijk bijlage 253349

Laatst bewerkt:
Dan heb je dit niet geprobeerd: ;)
Code:
=SOM.ALS(Tabel1[Naam];[@Naam];Tabel1[Aantal])

Edit: het voordeel van deze oplossing is dat je de dynamische eigenschappen van tabellen benut, m.a.w. het werkt nog steeds als je gegevens toevoegt / verwijdert.

Bekijk bijlage 253349

Super, bedankt! Ik zat heel dicht in de buurt maar ik heb mezelf in de war gebracht door met SOMMEN.ALS en VERT.ZOEKEN en noem naar op te experimenteren.

@Allen bedankt voor jullie hulp, ik heb i.i.g. weer wat geleerd. :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan