• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel: waarden zoeken + hyperlink vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

midfieldgeneral

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2002
Hallo,

Ben voor mijn werk met het volgende bezig:

Om de boekhouding te vergemakkelijken heb ik een document gemaakt die controleert of een factuur al dan niet vervallen is.
Hierbij geef ik na het opmaken van de facturen een regel in die de bedragen in- en exclusief de btw bevat, de datum bevat en de vervaldatum. Met behulp van enkele formules wordt een rood vlagje gezet wanneer een factuur te laat betaald is, een groen wanneer deze betaald is en een geel wanneer de factuur nog niet vervallen is.

Nu zou ik dit rekenblad graag aanvullen om een nog beter overzicht te krijgen aangezien de lijst steeds groter en groter wordt en bijgevolg ook steeds meer en meer onoverzichtelijk.

Ik had dus aan het volgende gedacht.
Graag zou ik dus op een tweede tabblad per maand een overzicht krijgen van welke facturen er nog niet betaald zijn.
Ik weet dus dat ik met volgende voorwaarden moet werken
Voor bijvoorbeeld januari
moet hij alle facturen zoeken van januari die nog niet betaald zijn en deze weergeven in het tabblad, rekeninhoudende dat er in rij 1 de eerste onbetaalde factuur staat, in de tweede rij de tweede, enz... zonder dat hij in een loop raakt en telkens die eerste factuur terug aangeeft => waarde rij 2 mag niet gelijk zijn aan waarde rij 1.

Hoe doe ik dit het beste?

Indien dit eerste probleem opgelost raakt, zou ik graag willen dat excel voor die facturen dan een link aanbied naar een standaardformulier waarbij hij op basis van het huidige document het standaardformulier automatisch invult met de opgegeven adresgegevens, enz...
Is zoiets mogelijk?

Indien er iets niet duidelijk is, voel je vrij om te vragen!
Dank bij voorbaat,

Alexander

Laatst bewerkt:
Betreft het eerste gedeelte, kan je hiervoor niet gewoon de (auto)filters gebruiken, of anders een draaitabel?

Beste midfieldgeneral,

Er zijn waarschijnlijk meerdere oplossingen, maar verhelderend zou werken als je een fictief bestandje upload met daarin de structuur zoals jij gebruikt.
Heb je bijv. één tabblad per klant/factuur?
Heb je bijv. op één tabblad een tabel met daarin een overzicht?
Heb je een bestand per klant/factuur in een bepaalde map staan?

Richard

Laatst bewerkt:
De bedoeling is dat ieder tabblad mij een overzicht geeft.
Naast een overzicht van de niet betaalde facturen, is het mijn bedoeling om nog enkele belangrijke ratio's toe te voegen.
Aangezien ik dit bestand iedere dag wil openen (en de datum dus iedere dag verandert), lijkt het kopieer-plaksysteem mij geen goede optie aangezien dit tijdvergend is.

Bedoeling is dus, dat ik voor iedere maand en dus op ieder tabblad een tijdelijke lijst krijg van de nog te betalen facturen van de desbetreffende maand. Wanneer dus een factuur betaald is, mag de desbetreffende factuur niet meer in de lijst staan.

Hopelijk heb ik het probleem iets duidelijker kunnen maken.

Bijlagen

De bedoeling is dat ieder tabblad mij een overzicht geeft.
Naast een overzicht van de niet betaalde facturen, is het mijn bedoeling om nog enkele belangrijke ratio's toe te voegen.
Aangezien ik dit bestand iedere dag wil openen (en de datum dus iedere dag verandert), lijkt het kopieer-plaksysteem mij geen goede optie aangezien dit tijdvergend is.

Bedoeling is dus, dat ik voor iedere maand en dus op ieder tabblad een tijdelijke lijst krijg van de nog te betalen facturen van de desbetreffende maand. Wanneer dus een factuur betaald is, mag de desbetreffende factuur niet meer in de lijst staan.

Hopelijk heb ik het probleem iets duidelijker kunnen maken.

Heb net nog eens over het probleem nagedacht en in feite mag de laatste paragraaf verwijderd worden. Wanneer de factuur betaald is mag ze wel in de lijst blijven staan.
Dus eenmaal te laat betaald, wordt ze onherroepelijk neergeschreven in het tabblad voor de desbetreffende maand. Is zoiets mogelijk?

niet betaalde fakturen

waarom voor iedere maand een nieuw tabblad geopend?

Als je alles op een tabblad (lijst) zet zijn alle gegevens veel toegankelijker.

Je kunt dan b.v. ook selecteren per maand
(of periodes over een maand heen; b.v. 16 maart 2009 t/m 16 april 2009).

Een samenvatting van de gewenste ratio's is wel op een apart werkblad te maken.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

waarom voor iedere maand een nieuw tabblad geopend?

Als je alles op een tabblad (lijst) zet zijn alle gegevens veel toegankelijker.

Je kunt dan b.v. ook selecteren per maand
(of periodes over een maand heen; b.v. 16 maart 2009 t/m 16 april 2009).

Een samenvatting van de gewenste ratio's is wel op een apart werkblad te maken.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Jup heb je wel een punt. In de veronderstelling dat we alles op één tabblad zetten, hoe doen we dit dan?
Dus een tabblad waar automatisch alle facturen staan die nog niet betaald zijn?

verkoopoverzicht

Ik zou eerst een kijken hoe je het bestandje inricht.

samengevoegde cellen zou ik vermijden, daar krijg je in excel alleen maar last van.

welke gegevens wil je uit de reeks weten:
* datum van vandaag toegevoegd in U1
* betaaldagen (deze worden rood bij overschrijding van 30 dagen).
* openstaande bedragen (per naam)

* totale van de gegevens zijn met filter / som.als / somproduct te berekenen.

als je de opzet compleet hebt, kan aan de specificatie van de totalen in een apart werkblad formules worden gemaakt.

ik heb wat aanpassing aangebracht.

laat maar eens weten wat je er van vind.

heb je vragen, laat het dan gewoon weten.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Bijlagen

Ik zou eerst een kijken hoe je het bestandje inricht.

samengevoegde cellen zou ik vermijden, daar krijg je in excel alleen maar last van.

welke gegevens wil je uit de reeks weten:
* datum van vandaag toegevoegd in U1
* betaaldagen (deze worden rood bij overschrijding van 30 dagen).
* openstaande bedragen (per naam)

* totale van de gegevens zijn met filter / som.als / somproduct te berekenen.

als je de opzet compleet hebt, kan aan de specificatie van de totalen in een apart werkblad formules worden gemaakt.

ik heb wat aanpassing aangebracht.

laat maar eens weten wat je er van vind.

heb je vragen, laat het dan gewoon weten.

met vriendelijke groeten,

Oeldere

Beste,
Bedankt voor het antwoord. Voorlopig is het probleem niet echt meer aan de orde aangezien ik nu andere zorgen heb;) => http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=3100287#post3100287

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan