• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel - Waarden zoeken in kolom mits voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

SonjaDuplex

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Allen,

Ik ben op zoek naar een formule in excel, maar zou niet weten hoe dit te doen.

Ik heb een tabel met twee tabbladen. Het tweede tabblad is een lijst (rrn, naam, voornaam, adres, postcode). Op het eerste tabblad wil ik verschillende zoekmethodes om die lijst te doorzoeken. Wat me ondertussen gelukt is, is zoeken op RRN (rijksregisternummer). Als je een rijksregisternummer ingeeft die voorkomt in de bijhorende kolom op tabblad 2, dan krijg een "JA" en worden naam, voornaam etc. getoond.
De formule hiervoor is =ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(C4;LIJST!A1:A20000;1;0));"NEE";"JA").

Maar ik wil ook op naam kunnen zoeken. Als ik 'Voets' ingeef, dan krijg ik een 'JA'. Dat doe ik met dezelfde formule als hierboven. Nu wil ik bij voornaam een formule ingeven zodat wordt gezocht op de ingegeven voornaam, maar enkel in de rijen met ingegeven 'naam'.
VB. Ik geeft bij naam 'Voets' in en ik krijg een 'JA'. Daarna geef ik Anke in. Ik mag dan enkel een 'JA' krijgen als Anke voorkomt én als haar naam Voets is.
Volgens mij zit ik met mijn basisformule al in de goede richting, maar de voorwaarde 'Als naam = dan...' krijg ik er maar niet in.

Iemand?

PS: deze tabel gebruik ik. Bekijk bijlage Testlijst 2014 - forum.xlsx
PPS: ik ben ook nog op zoek naar de mogelijkheid om op adres te zoeken. Concreet: geef me alle personen (naam + voornaam) die op eenzelfde adres wonen.

Sonja Duplex had ik hier nou niet direct verwacht, ik wist niet dat ze nog in leven was; dit terzijde.
'Een' oplossing van jouw vraag is:
Code:
=ALS(VERSCHUIVING(INDIRECT("lijst!C"&VERGELIJKEN(C6;LIJST!$C$1:$C$20000;0));0;-1)=C5;"Ja";"Nee")

Beste Zapatr,

Ik ben nog lang niet dood. Allez, dat hoop ik toch.

Als ik je formule goed bekijk, zie ik dat je verwijst naar cellen op het tabblad 'Controle'. Maar alle gegevens zouden uit het andere tabblad gehaald moeten worden. De drie kadertjes (met gele vakken) worden zoekmogelijkheden om iets op te zoeken in de lijst op tabblad "Lijst".

Zelf was ik ondertussen op volgende piste uitgekomen. Op het tabblad lijst heb ik een extra kolom toegevoegd, nl. 'zoeksleutel'. Deze kolom bundelt naam + voornaam. Dit werkt ook perfect om te controleren. Alleen zie ik nu dat ik niet meer het adres kan tonen. Om een of andere reden geeft de formule altijd N/B. Nochtans is deze formule gekopieerd van de tabel daarboven. Als ik in de formule ONWAAR verander naar WAAR, krijg ik steeds de laatste waarde.

Groet

PS: hier de aangepaste tabel Bekijk bijlage Testlijst 2014 (2) - forum.xlsx

Bekijk bijlage Testlijst 2014 - forum MB.xlsx
Mijn oplossingsbijdrage in de bijlage.

Om het gebruik van matrixformules zoveel mogelijk te beperken, heb ik hulpkolommen toegevoegd aan de lijst voor de combinaties Naam|Voornaam en Straat|Postcode.

Verder heb ik naam StraatPostcode gedefinieerd (tab Formules - Namen definiëren) als:
Code:
=LIJST!$G$1:INDEX(LIJST!$G$1:$G$20000;AANTALARG(LIJST!$G$1:$G$20000))
Dit levert een dynamisch bereik op van alle gevulde cellen (mits geen gaten!) in LIJST!G (max. 20.000).

In werkblad CONTROLE heb ik onderstaande vakjes blauw/geel gemarkeerd; als je ze juist onzichtbaar wilt maken dan kun je de opvulkleur leegmaken (geen opvulling) en aangepast nummerformaat ;;; gebruiken.
E4: rijnummer in LIJST van gevonden RRnr (#N/B indien niet beschikbaar)
E11: rijnummer in LIJST van gevonden Naam|Voornaam (#N/B indien niet beschikbaar)
I10: aantal gevonden personen op straat|postcode (0 indien geen)
I11:I15: rijnummers in LIJST van gevonden Straat|postcode voorzover die er zijn (max. 5, maar je kunt de formule desgewenst verder naar beneden doortrekken)
De laatste is een zgn matrixformule, waarvan de invoer is bevestigd met Ctrl+Shift+Enter, niet met gewoon Enter.

De gevonden rijnummers kun je gebruiken (edit: in combinatie met de INDEX-functie) om de rest van de gegevens in te vullen.
Edit 16:06 uur: bijvoorbeeld in C5: =ALS(ISNB(E4);"Onbekend";INDEX(LIJST!B:B;E4))

Laatst bewerkt:
Mijn formule gebruikt de voornaam die op het blad Controle in C6 staat om te kijken of die voornaam in het blad Lijst in kolom C voorkomt, en kijkt vervolgens of die voornaam in het blad Lijst in dezelfde rij in combinatie met de achternaam voorkomt die in het blad Controle in C5 staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan