• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel wisselende opsomming overzetten naar Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeToekomst2

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Goeiendag,

Ik ben bezig met het maken van een automatisch offertebestand. Hiervoor heb ik een Excel bestand gemaakt waarin de gebruiker gegevens kan invullen zoals firmanaam, offertenummer etc. Deze gegevens kan ik al overzetten naar een standaard word format. Ik maak daarbij gebruik van bladwijzers. Ik kopieer de gegevens vanuit excel en vervolgens vervang ik de gewenste bladwijzer met het gekopieerde. Dit werkt super.

Nu wordt er op het invulblad ook nog een lijst ingevuld met gebruikte documenten en met regels. Dit is een variabele lijst, oftewel: de lengte van deze lijst verandert. Soms zijn er 2 documenten gebruikt en een andere keer 4 (vrijwel nooit meer dan 5). Ditzelfde geld voor de lijst met regels alleen heeft die een max van 6.
Deze documenten en regels wil ik ook overzetten naar de offerte. In het voorbeeldbestand (word) staat de opzet weergegeven zoals die in de format ook staat.

De uitdaging is nu dat er soms dus niet meer dan 3 documenten gebruikt zijn. Dit zou betekenen dat de documenten 4 en 5 in de opsomming weg moeten. Ik weet echter niet hoe ik de macro kan laten herkennen dat er maar 3 documenten ingevuld zijn.
Verder is het nog belangrijk dat de overbodige documenten verwijdert wordt evenals de overbodige regels, alleen wil ik dat de regels die na de 2 opsommingen komen op dezelfde hoogte blijft (als dat een beetje duidelijk is).
De opsomming 'regels' mag de opsomming 'documenten' opvolgen, maar de afsluiting die komt na de opsomming regels wil ik op dezelfde hoogte houden (staat ook aangegeven in de voorbeeldbestandjes, erg lastig om dit duidelijk te omschrijven...).

In het Excel bestand staat nog een extra uitdaging, een dynamische lijst. In mijn huidige bestand kan ik de lijst documenten en regels uitbreiden en inkorten d.m.v. knoppen en macro's. Het liefst wil ik dit houden maar ik snap dat dit problemen op zou kunnen leveren. Als iemand de uitdaging aan wil gaan om het overzetten naar word te laten werken én de dynamische lijst weet te behouden ben je absoluut de beste! ;)

Ik hoop dat de uitleg ietwat duidelijk is, het is nogal een gecompliceerde vraag dus onderstaand even een korte samenvatting.

Ik heb de vraag 2 keer uitgewerkt, onderstaand de tweede uitwerking. Misschien geeft dat wat meer verduidelijking :)

Goedemiddag experts,

Ik ben bezig met een automatisch offertebestand. Daarvoor heb ik een Excel bestand gemaakt waarin ik al mijn berekeningen en gegevens invoer. De ingevoerde gegevens zijn bijvoorbeeld firmanaam, datum etc. Deze kan ik overzetten met gebruik van bladwijzers. Ik heb een word format waarin ik een aantal bladwijzers heb. Ik laat mijn macro dit bestand openen, de gewenste gegevens uit Excel kopiëren en deze vervangen met de bladwijzers in het word bestand. Dit werkt super.

Nu heb ik ook een lijst met gebruikte documenten en met regels. Deze lijst is variabel, oftewel: deze is niet altijd even lang. Soms zijn er 3 documenten gebruikt en zijn er 5 regels, de andere keer 4 documenten en 3 regels (max. 5 documenten en 6 regels).
Deze lijsten wil ik ook overzetten naar het offertebestand en op de juiste plek wegzetten (zie word-voorbeeldbestand). En ik wil dat de overbodige opsommingsregels verwijdert worden. Bij dit verwijderen is er één eis:
- ik wil dat de regels NA de twee opsommingen (regels en documenten) op dezelfde hoogte blijven zodat de afsluiting op de juiste plek, onderaan aan de pagina blijft staan. De opsomming 'regels' hoeft niet op dezelfde hoogte te blijven en mag aansluiten op de opsomming 'documenten'.

Ik hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is, het is een nogal moeilijke vraag. In de voorbeeldbestandjes is ook nog het een en ander uitgelegd, waaronder ook de dynamische lijsten.
De dynamische lijsten is de manier waarop het Excel bestand nu werkt. Ik kan d.m.v. knoppen en macro's de lijst verlengen en verkorten. Ik zou graag deze dynamische lijst houden voor de netheid en gebruiksvriendelijkheid maar ik begrijp dat dit lastig zou zijn om te combineren met het overzetten naar word. Als iemand zich er aan wilt wagen om de lengte van de dynamische lijst te laten herkennen en vervolgens de juiste opsomming in word weet te krijgen mag dit uiteraard en dan word je ook mijn held, alleen als dit niet lukt wil ik ook een niet-dynamische lijst maken.

Nog vragen? .....

Bekijk bijlage Excel-Word HM.xlsm
Bekijk bijlage Word-Ecxel HM.docx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan