Excel Workbook gehacked

Status
Niet open voor verdere reacties.

fcwiv

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2008
Beste Mensen,

Ik heb een groot probleem. Op mijn werk heb ik een programma gemaakt in vba en excel.
Heeel simpel. bij het opstarten zie je een userform.
thisWorkbook bevat:
HTML:
Application.visible =false
UserForm1.Show

het programma werkt prima en standaard beveiligd (het vba project is beveiligd met een password)

Maar twee collegas van mij hebben mijn programma gehacked.
Zij hebben op een of andere manier het programma gecracked zodanig dat zij de userform helemaal hebben verander.

Mijn vraag aan jullie is: Hoe kan je nou dit doen?

Zij hebben gewoon standaard vba code gebruikt om dit te doen. Op mijn werk mag je uitsluitend met excel vba werken. Dus zij hebben mijn programma gehacked met een vba code.

Kan iemand mij vertellen hoe je eigenlijk een excel programma kan openbreken?

Alvast bedankt.

voorbeeld programma

Probeer dit te openen en de userform een ander kleur te geven en stuur het weer op.
Graag even vertellen hoe julli dit gedaan hebben.

HTML:
Private Sub UserForm_Click()

End Sub

Private Sub UserForm_QueryClose(Cancel As Integer, CloseMode As Integer)
If CloseMode = 0 Then
Cancel = True
sluit
End If

End Sub

Public Sub sluit()
If MsgBox("", vbYesNo) <> vbNo Then
Application.Quit
Else
Cancel = False
End Sub
alvast bedankt.

Bijlagen

En wat als dit programma van een van jouw collega's is en jij aan ons vraagt hoe het gekraakt kan worden ?

monitoring proefproductie

het programma die ik heb gemaakt is een simpele en wordt gebruikt als er proefproductie wordt gedraait. Medewerkers sturen berichten via een userform en de administrator houdt precies bij hoeveel berichten binnen zijn gekomen per 10 minuten. Er wordt een grafiekje van gemaakt. Nu hebben zij die gehacked.

En ik wil weten hoe ze dat hebben gedaan. Of het uberhaubt mogelijk is om een password protected workbook te hacken.

Beste fcwiv,

Een VBA-project beschermen met een wachtwoord is een begin van bescherming. Maar helemaal waterdicht krijg je dat toch niet.
Via het internet zijn - tegen betaling - diverse programmaatjes te verkrijgen, waarmee een beschermd VBA-project kan worden benaderd ofwel door het wachtwoord te wissen ofwel door het wachtwoord te achterhalen.
Wil je dus echt een veilig programma, dan zul je iets anders moeten verzinnen.

Ik geef over dit onderwerp geen informatie, op het internet is er al massa's over te vinden.

Maar als he mij vraagt om het te kraken: ik heb geen Excel 2007.

??

Het bestand kon ik niet openen.
Graag in een juiste formaat opsturen.
Heel erg bedankt voor uw feedback.

Beste fcwiv,

Ik begrijp niet waarom je het bestandje van Hoornvan niet kon openen. Ik had daar volstrekt geen problemen mee. In Excel 2003 met converter plug-in is hij gewoon te benaderen en zie ik dat hij het formuliertje een of ander wanstaltig kleurtje heeft gegeven.
Je gaat me toch niet vertellen dat je het bestandje niet kan uitpakken??

Ik kon het gewoon uitpakken maar bij het openen liep het mis

fcwiv,

Ik heb nog een poging gedaan en hoop dat je het nu kunt openen.

Bijlagen

Hartelijk dank .
Nu wel.

Kunt u mij een mail sturen hoe u dit heb gedaan?

fcwiv,

Kunt u mij een mail sturen hoe u dit heb gedaan?

Kun je bij de VBA code komen?

Zo niet, dan moet je er een speciaal programma voor hebben (kopen).

Het bestand van Hoornvan is door mij ook niet te openen.
Daarom het orgineel van fcwiv maar even geopend en aangepast.
Hoe? Dat zie je als je het bestand opent. :p

Bijlagen

Ik wil nog even een paar dingen kwijt:

- het trucje van Jan werkt volgens mij alleen maar wanneer een Excel 2007 bestand met behulp van de bestandsconverter wordt geopend in Excel 2003 of 2000 en niet als je een Excel 2003 bestand opent in Excel 2003
- wellicht dat het omgekeerde ook mogelijk is in Excel 2007, maar dat weet ik niet, omdat ik niet de beschikking heb over Excel 2007
- het gemak waarmee dit overigens kan is wel een onderstreping van mijn eerdere reactie: wil je echt veilig, dan zul je iets anders moeten verzinnen VBA

Jofred

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan