• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excel zakgeld berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellenclaes

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2015
Bekijk bijlage Map 2.xlsx

Ik wil zakgeld berekenen van jongeren in begeleiding.
Formule = begeleidingsdagen jongere x zakgeld jongere / aantal kalenderdagen in de maand

Ik heb de leeftijd van de jongere al kunnen berekenen aan de hand van de geboortedatum via formule: =DATUMVERSCHIL(C20;$B$1;"y")
Ook het aantal dagen in begeleiding heb ik kunnen berekenen door "datum in" af te trekken van "datum uit"
Het probleem is echter dat ik nu ook wil integreren dat een jongere die een volledige maand aanwezig is (dus geen datum heeft staan bij "datum uit") gewoon het volledig zakgeld uitbetaald krijgt.

Indien jongere jarig is geweest zal de volgende maand het zakgeld verhoogd worden. dus bv jongere is jarig in maart dan zal het bedrag in april omhoog gaan. (ik weet niet of dat kan maar dit is maar een bijkomend probleem. dit zou ik nog handmatig kunnen aanpassen)

=IF(F20="";EOMONTH(E20;0);F20)+1-E20
Deze formule berekend bij niet invullen eind datum het aantal dagen

Laatst bewerkt:
Als je de Ned. Versie gebruikt, zal je hem moeten vertalen.

Ok, alvast bedankt. nu heb ik dus het aantal dagen kunnen berekenen.
nu zou ik ook nog het bedrag moeten kunnen berekenen waarop de jongere recht heeft.
Formule = begeleidingsdagen jongere x zakgeld jongere / aantal kalenderdagen in de maand
Dus bv jonger is 8 jaar en 23 dagen in begeleiding in maart dan heeft hij recht op 23 x 5.92 / 31 = 4.39€
Probleem hierbij is dat jongere per leeftijd recht heeft op een ander bedrag en ik voor al onze jongere (een 100-tal) niet manueel kan gaan linken.

Bijkomend probleem is dat indien jongere jarig was in maart hij de maand volgend op zijn verjaardag in een hogere categorie zakgeld valt.
(zie tabel met bedragen)

Heb je 1 werkblad voor het hele jaar of heeft elke maand een andere?

1 werkblad voor het hele jaar. de map die ik het toegevoegd is slechts een klein deel!

Kun je een klein bestandje plaatsen hoe hij er precies uitziet.
Dus iets over meerdere maanden, want dit kan ik niet goed uit je eerst bestand halen.

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Bestand blijft hetzelfde eigenlijk. elke maand worden jongere manueel ingegeven bij start begeleiding.
Ik heb nu een grote deel van het bestand toegevoegd.
hopelijk heb je zo een beter idee!
alvast bedankt voor je moeite

Op deze manier werkt het aantal dagen begeleiding niet
Bij de verschillende mensen wordt verschillende maanden gerekend.

Zakgeld wordt meestal per maand (of week) gegeven
De berekening zal dus ook over deze periode moeten gaan.
Daarom zou het eenvoudiger zijn om per maand een aparte berekening (werkblad) te gebruiken.

Ja, ik heb inderdaad ook gemerkt dat aantal dagen begeleiding niet werk zo.
Hoe zou ik dan te werk kunnen gaan als ik per maand een nieuw werkblad aanmaak?

oh super, ik ga wel nog even tijd nodig hebben om te zien of het zo helemaal klopt en bruikbaar is.
Ik wil je wel al heel erg bedanken voor je hulp.
zodra ik weet of het in orde is zal ik dit bericht op opgelost plaatsen!

Bekijk bijlage zakgeld2 (1).xlsx

Ik heb de berekening nagekeken. Er is nog een klein probleempje met de basisbedragen op leeftijden die overlappen.
Hier is telkens het laagste bedrag als basis gebruikt terwijl dit het hoger bedrag moet zijn.
Ik heb de 'fouten' in het rood gezet maar aangezien ik de formule niet begrijp kan ik het zelf niet aanpassen.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om nog eens te bekijken?

Alvast bedankt!

bv bij Everaert is de berekening in jou formule : 21 x 47.15/31 = 31.94
Dit zou moeten zijn: 21 x 58.97/ 31 = 39.94

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan