• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel zoeken in twee kolommen op de eerste 8 tekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

AldoDigibeet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
4 jan 2019
Wie kan mij helpen?

Ik zoek dus een manier om te zoeken in een kolom op de eerste 8 tekens en dat vergelijkt met een tweede kolom waar de tekst in het begin hetzelfde is en als er een match is dat weergeeft in bijvoorbeeld een nieuwe kolom.

Misschien zeg ik het te simpel. Ik heb een klein voorbeeld erbij gedaan.

De data van de kolommen komen uit twee verschillende applicaties en daarom verschilt het.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen hiermee.

Bijlagen

Je kan daar de functie LEFT() LINKS() voor gebruiken.

Code:
=LEFT(A2;8)=LEFT(B2;8)

Of de artkelcode vergelijken (lijkt mij iets veiliger. In B4 even een typefout gemaakt ter illustratie)
Code:
=LEFT(SUBSTITUTE(A2;" ";"");FIND("-";A2))=LEFT(SUBSTITUTE(B2;" ";"");FIND("-";B2))

Bijlagen

Hoi VenA

Dank je voor je hulp. Helaas heb ik mijn lijstje te simpel gemaakt. In de tweede kolom staan veel meer bestanden dan in de eerste kolom en ik wil dus ook weten welke bestanden die in de eerste kolom voorkomen ook in de tweede kolom staan.

Dus de artikelen staan dus niet op dezelfde plek.

Ik heb een nieuwe excel hier waarin het misschien duidelijker wordt gemaakt wat ik bedoel.

Ik had zelf iets gemaakt met de formule VERGELIJKEN maar dan zoekt ie een exacte match maar zoals in de geel gearceerde cellen is te zien komen de namen niet altijd overeen.

Groeten en alvast bedankt voor de hulp,
Aldo

Bijlagen

Probeer het hier eens mee:
Code:
=ISNUMBER(MATCH(LEFT(A2;8)&"*";$B$2:$B$34;0))

Of.
Code:
=SOMPRODUCT((LINKS($B$2:$B$34;8)=LINKS(A2;8))*1)>0
Code:
=SUMPRODUCT((LEFT($B$2:$B$34,8)=LEFT(A2,8))*1)>0

Hoi HSV

Met jouw code is het gelukt. Heel erg bedankt want dit scheelt mij tonnen met werk.

Groeten,
Aldo

Of ?

PHP:
=COUNTIF(B1:B40;LEFT(A2;8)&"*")

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan