• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel zoeken met een paar tekens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Superjeap

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2008
Moge,
Voor dit vraagstuk heb ik al heel wat zoekopdrachten afgespit en uitgeprobeerd maar het lukt me nog niet om dit zelf op te lossen. :o
In de bijlage het voorbeeld bestand.
Bekijk bijlage VoorbeeldsheetSJ_Helpmij.xlsx.

In tabblad datadump staan de stamkaart gegevens, deze gegevens staan nooit op dezelfde plek (vanwege de vrije teksten die soms erg lang kunnen zijn) waardoor een simpele lookup niet mogelijk is (tenminste niet door mij)
In het invoerblad zoek ik de waardes op die in de datadump tab gevonden moeten worden.
Voor het zoeken van de codes MMC QCK QCA heb ik hulp nodig.
Hoe krijg ik de zoekformule in het invoerblad tab zo voor elkaar dat ik zoek op bijv MMC en dat Excel mij dan de waarde MMC120 uit de datadump tab gaat teruggeven?

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, ik gebruik een Nederlandse Excel 2013 versie.
Dank!

Zoiets?
Code:
B6: =INDEX(Datadump!$A$1:$H$900;SOMPRODUCT((LINKS((Datadump!$A$1:$H$900);3)=$A6)*RIJ($1:$900));SOMPRODUCT((LINKS((Datadump!$A$1:$H$900);3)=$A6)*KOLOM($A:$H)))

Als de code altijd in kolom E staat kun je ook deze matrixfunctie gebruiken (d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter)
Code:
B6: =ALS.FOUT(INDEX(Datadump!$E:$E;MIN(ALS(LINKS(Datadump!$E$1:$E$900;3)=$A6;RIJ($1:$900);10^99)););"-")

Laatst bewerkt:
:thumb:YESS!
Beide erg veel dank!
Een matrix formule kende ik nog niet, wel interessant als ik zo even google.
Of de layout in Datadump altijd hetzelfde is durf ik nog niet te zeggen, maar met deze meerdere opties kom ik altijd wel uit.

:thumb: :d

De voorgaande formules werken prima maar ik heb toch nog een vraag aan jullie.
In mijn voorbeeld bestand staat onderaan in tab Datadump de Min en Max waardes van bijvoorbeeld de Buitenzijde.
Nu blijken dus deze min/max gegevens de ene keer in kolom C te staan en de andere keer in kolom D.
Mijn zelf gevonden Index/Vergelijken formules werken dus niet meer. Want deze hebben een vergelijk met een vaste kolom
=ALS(INDEX(Datadump!$F$1:$F$59;VERGELIJKEN(A2;Datadump!$A$1:$A$59;0))=0;"-";(INDEX(Datadump!$F$1:$F$59;VERGELIJKEN(A2;Datadump!$A$1:$A$59;0))))

Ik zoek dus eigenlijk het resultaat van bijvoorbeeld de "min" waarde bij "tussenstuk"
Kan ik dit nog met een Index/Vergelijk formule oplossen of hebben jullie andere ideeën?

Laatst bewerkt:
Analoog aan de eerdere oplossing:
Code:
=INDEX(Datadump!$A$1:$H$900;SOMPRODUCT((Datadump!$A$1:$H$900="tussenstuk")*RIJ($1:$900));SOMPRODUCT((Datadump!$A$1:$H$900="min")*KOLOM($A:$H)))

Edit: voorbeeldje toegevoegd

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Balen zeg, ik was een echt zo goed als klaar met mijn sheet en blijkt dat de lay-out van de stamkaarten niet altijd hetzelfde eruit ziet.
Natuurlijk had ik al wat gecheckt voor ik er aan begon maar op het moment dat er 2 machine bewerkingen voor 1 product gebruikt worden is de lay-out helemaal anders. Net dát niet vooraf getest… De stamkaart wordt uit een antieke database getrokken en ben al blij dat het in een voor Excel leesbaar verhaal eruit komt.
De originele stamkaarten bevat nog veel meer info maar die mag ik hier niet plaatsen vanwege 'bedrijfsgevoelige informatie' , maar ik heb een screenprint in laatste tab gemaakt, gewoon voor het idee. Misschien helpt dit voor de beeldvorming.
Ik heb dus nog wel wat problemen.
Zo staan er nu 2 dezelfde werktuigen onder elkaar maar heten beide werktuig, kan ik deze toch afzonderlijk eruit krijgen, en verschuiven de gegevens-kolommen dus. En zitten er soms 2 en soms 3 lege kolommen voor de veld met een waarde, bijvoorbeeld de afmetingen buitenzijde, eerst lege kolom dan de Min waarde, lege kolom dan de norm waarde, dan 2 lege kolommen met daarna de max waarde.
Ik heb een nieuw voorbeeld sheetje gemaakt waar dus in het Invoerblad de gegevens uit de stamkaart (datadump tab) in moeten komen.
Kan iemand mij helpen met dit vraagstuk?

Bijlagen

Mooi dat je zoveel Marco's kent die je willen helpen. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan