• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel2000 bestand openen in Excel'97 lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianneke

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 feb 2001
Een bestand/rekenprogrammaatje gemaakt in Excel2000 moet mee worden gewerkt op pc's van klanten. Komt dus allerlei versies van Office tegen.
Het werken onder Excel'97 lukt niet. Bestand wil niet eens openen.

Wat kan ik doen?

moet het bestand "Opslaan als" en dan als bestandsvorm excel 97 kiezen, dan kun je hem ook openen als excel 97.

Succes!

Dat heb ik gedaan, maar dan werkt niet alles.

Het afrolmenu, waarvan een voorbeeld in de print, is overal verdwenen.
Wat is daar aan te doen?
(Overigens is het bestand dan gegroeid van 1 Mb naar 18 Mb...)

excelafrolmenu.JPG

omdat het wel een nijpend probleem is, ben ik wat snel met kicken...
maar waag het er op ..... hopelijkdat iemand het weet?

Ik kwam hetzelfde probleem tegen en heb daarom nog Office97 op een andere comp staan om mijn werkbladen te testen en indien nodig daarop ook enigszins aan te passen. Nieuwere versie's hebben weer nieuwere extra's die helaas niet downward compatible zijn. Intussen zijn de meeste computers hier opgewaardeerd naar 2000 en een enkele naar 2003. Probeer complexe berwkingen te ontwikkelen met Excel 97 of overtuig te klant er van dat je werkblad uitsluitend werkt vanaf 2000.

succes.
deSmid.

Ik begrijp dus dat het niet anders is op te lossen dan jij stelt, maar nieuwe office versie aanschaffen is wel een dure oplossing...
Is het trouwens andersom wel mogelijk: .
een progje gemaakt in Excel'97 is wel te gebruiken door Excel 2000 -2002-2003? Dat zou dan voor een volgende keer aan te bevelen zijn

Jammer...

Maar:
Als ik jullie antwoorden goed lees, zou een Excel-bestand wat is gemaakt ik Excel2000 dus in alle versies gebruikt kunnen worden?!

Dat zou dan de oplossing kunnen zijn!

Zo niet, rest het advies aan de betreffende klanten om op te waarderen naar een nieuwere versie, wat op zich ook niet verkeerd is natuurlijk, alleen voor een aantal wel op financiele bezwaren zal stuiten..

Eh, nee, mijns inziens is een progje wat gemaakt is in Excel 97 overal in te lezen.
Bij het vernieuwen van programma's is het meestal zo, dat er of dingen aan toegevoegd worden of dat er handigere dingen worden gebruikt.
Komt er op neer dat programma's bijna altijd opwaarts compatibel zijn, maar niet neerwaarts compatibel. Dit komt dan weer omdat je functie's hebt gebruikt in een nieuwere versie die in de oudere versie nog niet aanwezig waren en dan werkt het niet.
Maar functie's in een oudere versie zitten vrijwel atlijd ook nog in de nieuwere versie.

Wat je dan je klanten / opdrachtgevers o.i.d. moet aanraden is altijd om een nieuwere versie aan te schaffen onder het mom van "Met je tijd mee gaan", tevens lopen ze dan minder risico dat ze (zoals nu) geen gebruik kunnen maken van bestanden van externe partijen.

Maar daar redt je je vast wel mee.

Succes!!

Geplaatst door Visiplan
een progje van Excel 97 is altijd te gebruiken in 2000 of jonger.

Geplaatst door Visiplan
Eh, nee, mijns inziens is een progje wat gemaakt is in Excel 97 overal in te lezen.

ehhh, wat is nou het juiste antwoord??

Wat je dan je klanten / opdrachtgevers o.i.d. moet aanraden is altijd om een nieuwere versie aan te schaffen onder het mom van "Met je tijd mee gaan", tevens lopen ze dan minder risico dat ze (zoals nu) geen gebruik kunnen maken van bestanden van externe partijen.

Dat doe ik nu al vaak, dat adviseren, maar het ***lige is natuurlijk dat degenen die hier nog mee werken ook al een oudere pc hebben en niet van die enthousiaste computeraars zijn... Kom ik daar aan met één excel-progje en vertel ze er dan bij dat ze even voor een paar honderd euro ander Officeversie voor aan zouden moeten/kunnen schaffen. Je snapt wel dat dat niet best kan vallen....

De beide Quote's die je plaatst zijn toch hetzelfde???
Een progje van Excel 97 is overal in te lezen.

Enige oplossing die ik je dan nog kan geven is om zelf ook altijd met excel 97 een progje te maken, dan heb je nooit geen probleem meer, maar waarschijnlijk levert dat voor jou weer problemen op, omdat die niet meer aanwezig is o.i.d.

Heb nog even gekeken of er een of ander programma is die het probleem voor je kan oplossen om bestanden van Excel 2000 of jonger om te zetten naar Excel 97, maar tot op heden nog geen succes...

Wordt vervolgd??

Die ene quote geeft aan dat ie maar tm 2000 is te gebruiken. Aha, nu vat ik het verschil: ze kunnen ze allemaal wel lezen, openen , maar ermee werken kan maar tm versie 2000. Zo goed gesnapt?

Office 97 heb ik nog wel, zou ik inderdaad even terug kunnen installeren, da's geen probleem. Waar als ik een werkblad weer apart moet (laten) maken voor '97 da's ook weer een gedoe...

Wat je zegt, als er een progje zou zijn wat dit op kan lossen zou mooier zijn.
Zou het met Open Office niet kunnen? Dat kan ik gratis aan de klanten geven...

Oke, zal het nog 1 keer proberen uit te leggen:
Quote 1: progje van Excel 97 is altijd te gebruiken (alles dus) in 2000 of jonger (jonger -> 2000 -2002-2003 -> dat is jonger)
Quote 2: progje Excel 97 is overal in te lezen (-> is gelijk aan bovenstaande)
Goed, lijkt mij opgelost.
Werkblad inrichting kun je waarschijnlijk zo kopieren van 2000(?) met plakken speciaal voor kolom afmetingen e.d., enige nadeel is het eventuele gebruik van bepaalde formules of pulldown-menutjes.

Heb hier zelf geen excel 97, dus kan hier niet proberen waar de problemen uit voorkomen. Heb nog geen tijd gehad om te kijken voor een progje voor het omzetten.

Hoort nog van me, of je moet het ondertussen opgelost hebben, anders wordt opnieuw vervolgd....

Hoi M....

Ken ik jou niet ergens van?

Werkbladen in Excel zijn i.h.a. 'forward compatible' met nieuwere versies van het programma, maar niet alijd bachward. Daarom is het mogelijk om met 'opslaan als...' een werkblad zodanig op te slaan dat het wél te openen is in een oudere versie.
Heb je in het laatste geval echter features gebruikt die alleen in latere versies van Excel mogelijk zijn, dan zijn die in de 'oudere' versie' niet meer beschikbaar na 'opslaan als...' en daarover heb je het.

Klinkt logisch als je je klanten niet wilt opzadelen met de aanschaf van nieuwe software.
Vandaar dat veel ideële- of kleinbedrijven overgaan tot de kosteloze aanschaf van Open Office.
Het pakket biedt uiteraard niet hetzelfde als MsOffice, maar je zult niet snel iets missen ......
Het verplicht je wél je te verdiepen in andere programma's dan je wellicht al langer bent gewend.

Tée

@visiplan: is me nu wel duidelijk, denk ik.
Als er een alternatief is hoor ik dat nog graag van je! Ik weet nu wel waar het 'm in zit dus zal zelf ook eens gaan zoeken. Bedankt alvast voor je uitleg!!

Mijn vraag is dus inmiddels beantwoord, kan op opgelost.:thumb:

@vecom: hoi Teun! ja dezelfde :)
eea is bedoeld voor mijn man, die ermee naar al zijn klanten moet, die daarop hun gewasbeschermingsplan moeten invullen.
Lastig hoor, dat we dus helemaal niks van dat Excel weten, lastig ook voor hem dat ie bij klanten tegen komt dat eea niet werkt...
(Ik heb de vraag even als "ik" gesteld in zijn naam om dat niet allemaal uit te hoeven leggen)

Ik heb hier een printje van hoe het prog er zo'n beetje uit ziet.

Ja, lastig

Een aantal hele praktische vragen dus.
Ik zou zeggen: doe samen een korte, effectieve cursus Excel ..... ?
Dan wordt de grens tussen wat je wél en niet op je dak moet nemen ook een stuk duidelijker.

T.

Er is natuurlijk wel een oplossing te bedenken als je weet waar het op fout loopt. De hele verhandeling over upward en downward competible is nu wel duidelijk denk ik. De nieuwe toevoegingen die zijn gemaakt in de steeds nieuwere versie's kunnen m.b.v. VBA meestal ook handmatig worden gemaakt. Iemand moet dit even uit zijn mouw schudden of het nieuwe wiel ook gaan uitvinden. Mogelijk is het ook om een probleem of routine anders aan te pakken of te benaderen.

Als je aan kunt geven waar het fout loopt is er mogelijk een aanpassing te maken. Wat werkt niet? Puldown menu's, Kalender, sprongopdrachten, Formule's?

Succes,
grt deSmid.

Hallo deSmid.

Je noemt allemaal termen...
In mijn openingspost zie je een plaatje van een onderdeel in het programaatje wat niet meer werkt:
ik noem dat "afrolmenuutjes".. Die zijn verdwenen als je het opstart onder '97. Dus de kolommen waarin je kunt "scrollen" werken niet.

Zo meer duidelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan