• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excelformules

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Ik heb wat een vraagje...

Ik moet een overzichtje maken en dacht dat excel (2003) daar een ideaal middel voor was.

Het komt er op neer dat wij met een 60% en een 80% norm werken. Bij de ene toets halen ze 6 goeie antwoorden en scoren daarmee een 6. Bij een andere toets moeten ze 8 goeie antwoorden geven om een 6 te krijgen.

Ik dacht dit in een bestandje te verwerken, maar dit blijkt met 1 formule niet te doen VOOR MIJ. Is er iemand die me een zetje kan geven? In kolommen C en G heb ik handmatig al wat cijfers getypt; Maar deze zouden dus automatisch moeten verschijnen zodra ik het aantal goeie antwoorden in de cel ervoor typ.

Je kunt in E4 en G4 dezelfde formule gebruiken als in C4: dus =D4/10*60/6 resp. =G4/10*60/6.
Ik snap jouw probleem(pje) niet goed!:confused:

Wacht even....... ik zie het 8 goeie antwoorden geven om een 6 te krijgen.
En bij 7 goede antwoorden?

Laatst bewerkt:
misschien met onderstaande als formule?

Code:
=als((G4/10*60/6)>=8;6;((G4/10*60/6))

Ik heb je formule ingetypt, maar daar komen niet de gewenste resultaten uit (boven de 7 dan). Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk genoeg uitgelegd.
Ik zou heel graag een formule hebben waarbij wij alleen het aantal goeie antwoorden van kinderen hoeven in te vullen waarna de formule het cijfer berekent.
Ik heb dit ooit wel eens met een ALS functie gedaan; maar in 2003 kom je niet verder dan 6 Als-voorwaarden.

Bij de 60% regel:
1 goed = 1
2 goed = 2
3 goed = 3
etc

Ik heb in de bijlage een extra voorbeeld gemaakt...
Ik kom er maar niet uit... Misschien met een verwijzingsformule; dat ie dit in dit overzicht moet opzoeken...

En daarna wil ik m ook voor 70% goed = voldoende (6) en voor 80% goed = voldoende (6) maken.

Ik ben even niet mee hoor.
Als ik 6 vragen krijg en ik heb alle 6 de vragen goed heb ik dan als cijfer een 10,
of heb ik dan 60% van die 10.

Code:
=aantal goed/aantal vragen*10

of met de 60%

Code:
=(aantal goed/ aantal vragen*10)*60%

Sorry... In het onderwijs denken wij dat iedereen altijd alles snapt.. haha..

Als je uitgaat van een 60% normering betekent dat dat wanneer je 60 % van het aantal vragen goed hebt, je een 6 hebt (70% dus een 7, 80 % een 8 etc.)

Maar ook gebruiken we veelvuldig de 80 % normering. Dan moet je 80 % van het aantal antwoorden goed hebben om een 6 te krijgen. Dus.. 80% is een 6, 85 % een 7, 90% een 8, 95% een 9, 100% een 10.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is...
Sorry voor de onduidelijkheid!

Denk dat het met deze formule moet lukken:

Code:
=IF($A$1=60%;(P17/O17*10);IF($A$1=70%;(P17/O17*10);IF($A$1=80%;(P17/O17*10);"")))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan