Excelgegevens overzetten in OO

Status
Niet open voor verdere reacties.

esther veen

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2007
Hallo!

Ik wil graag een tabel van Excel naar Open Office importeren. Is dat mogelijk? Zo ja, hoe?
Verder vroeg ik me af of je ook in de tabellen in OO een hele kolom kunt optellen. Ik kon die functie niet vinden.
Wat is trouwens calc? Daar zie ik iedereen over schrijven...

Met vriendelijke groet en hulp wordt erg gewaardeerd,
Esther:)

RE:Excel-gegevens overzetten naar OOo

OM met je laatste vraag te beginnen:

Calc is van hetzelfde type (werkbladprogramma) als Excel, maar dan van het OOo-pakket.

Je kunt Excel-bestanden gewoon openen in OOo. Je kunt het dan als Calc-bestand (".ods" bestand opslaan)

Calc heeft in principe dezelfde mogelijkheden als Excel, met uitzondering van de macro's. Die zijn namelijk in een andere computertaal geschreven.

Hieronder staat een afbeelding van het som-teken van Calc.

Je kunt ook de kolom optellen door in de cel direct onder de kolom te type: =SOM(A1:A35)
(waarbij A1:A35 de cellen zijn die je op wilt tellen)

Bijlagen

• SomtekenCalc.jpg
    SomtekenCalc.jpg
    1 KB · Weergaven: 45
Vervolgvraag excel en OOo

Ik had laatst een vraag gesteld over of en hoe ik een excelbestand kan importeren naar Open Office. Daar kreeg ik al snel een bevredigend antwoord op: bedankt! Nu heb ik echter nog een vraag hierover: ik wil een bestaande excelsheet namelijk niet openen als Calc bestand, maar in de database. Ik wil namelijk in de base een table maken, waar de gegevens van mijn excelsheet in staan. Maar ik heb geen zin om al die gegevens handmatig in te voeren. Is daar dan ook een oplossing voor?

Vriendelijke groet en bvd,
Esther

re: Vervolgvraag excel en OOo

Uiteraard kan dat:

Tenminste twee manieren.

1 als je het Excel-bestand wilt behouden voor invoer en/of wijzigingen
(je gegevens kunnen wel worden gebruikt in Base, maar wijzigen etc moet
je in principe in Excel doen)

2 Excel gegevens kopieren naar Base en vervolgens zelfstandig binnen BASE gebruiken.
(Je excel bestand zal niet meer overeenkomen met Base als je records gaat
wijzigen/verwijderen)

Voor methode twee maak je een nieuwe database in Base aan.
Na het aanmaken opent die in het hoofdvenster en Formulieren (aan linkerzijde) is geactiveerd

Activeer Tabellen (twee pictogrammen boven Formulieren) en laat het dan even zo.
Je ziet nu halverwege het hoofdvenster een grijze balk met daarin in het wit het woord Tabellen en daaronder een leeg wit vlak. Dat witte vlak heb je straks nodig.

Open nu het Excel-bestand en kopieer alle gegevens die je in je database wilt hebben.
Als je ze hebt gekopieerd (Ctrl+C) ge je naar het witte vlak in het Base-hoofdvenster en klikt MET RECHTS !

Kies Plakken

Nu opent een dialoogvenster waarin je een aantal opties kunt kiezen. Daar kom je wel uit
(Aangezien het een blanco db is kun je Definitie en gegevens kiezen)

Base zal, indien er nog geen gedefinieerd is, aangeven dat je een Primaire sleutel moet hebben, die kun je aanmaken.

Vervolgens worden je gegevens ingelezen en zul je een tabel tevoorschijn zien komen in het eerdergenoemde witte vlak.

Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan