• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

excell laten rekenen met max. 2 cijfers achter de komma

• Onderwerp starter Onderwerp starter emc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

emc

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2003
Bij het maken van een standaard factuur kom ik erachter dat er kleine afrondingsverschillen kunnen ontstaan, omdat excel rekent met meer dan 2 cijfers achter de komma. Daar de prijs wel met 2 cijfers achter de komma wordt weergegeven zal een slimme klant dit natuurlijk zien, is erg onproffesioneel. Weet iemand waar ik kan instellen dat excell niet rekent met meer dan 2 cijfers achter de komma?

alvast bedankt, emc

Selecteer de cellen klik rechts en kies "Celeigenschappen"
kies het tabblad "Getal" en kies Getal en in het vakje "decimalen" zet je een 2

Pierre

ja, zover was ik ook, maar dit is alleen de weergave, niet hoe excell rekent!

Hoe moet ik deze formule toepassen, zonder de al aanwezige formules te wissen?

Alvast bedankt, emc

Afronden(Formule;2)

echter een slimme klant kan dit er ook weer uithalen.

ja, maar hoe, hele bestand selecteren, en dan????

als een klant de berekening heeft, dan kan hij deze weer aanpassen, net zoals jij dat kan.

tenzij je de getallen na berekening in een nieuwe sheet zet

maar dit is geen antwoord op mijn vraag, ik wil graag dat excell maar met 2 decimalen achter de cijfers rekent (dus niet alleen maar 2 cijfers laten zien). zo te zien uit eerdere berichten is daar een formule voor, ik wil alleen graag weten hoe ik deze kan invoeren, zonder de huidige formules te overschrijven, of hoe deze formule normaal wordt gebruikt.

Ok, Op die manier.

Nou zoals al gezegd is kun je de formule afronden gebruiken

dus: Afronden(getal;2)

als dit getal voortkomt uit een formule, dan moet je dus in plaats van het getal de formule invoeren.
dus: Afronden(Formule;2)

Nu heb je dus een getal dat maar 2 decimalen laat zien.
Als je dan ook met maar 2 decimalen wil rekenen, dan zul je alle formules eruit moeten halen.
Het ligt een beetje aan wat voor soort sheet je gebruikt. maar het gemakkelijkst is om het getal met plakken speciaal (dan alleen het getal) in een nieuw veld te zetten.(dit kun je ook met een macrotje laten doen).
Als je op een nieuwe sheet plakt, dan blijft de oude sheet met alle formules behouden

vervolgens kun je dan met 2 decimalen verder rekenen

Zelfs nu biedt deze oplossing nog een keertje hulp aan. Bedankt. groet, Lucy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan