• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excell, laten tellen en het totaal van tellern weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

ConnyBonarius

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2010
Berichten
56
Goedemiddag,

Stel ik wil weten in een werkblad hoeveel mensen een artikel kopen. Er zijn dus mensen die er 1 kopen, die er geen kopen. Aantallen verkocht zijn dus niet relevant maar of ze wel of niet dat artikel kopen.

Ik kan handmatig overal een 1 of een 0 toevoegen. Is weer een extra stap en een extra kolom. Niet wat ik wil.

Er moet toch een mogelijkheid zijn in Excell om op moment dat er geen waarde is in een cel of wel een waarde, dat er op basis van die gegevens dan geteld etc kan worden?

De artikelen staan in een kolom onder elkaar. Er is al een kolom stukprijs en aantal. Wie helpt mij? :rolleyes:

Conny
 
Conny,

Heb je een voorbeeldje? Hoe kun je tellen als een klant niets heeft gekocht?
 
Zonder xls voorbeeldje zeg ik dat je daar waarschijnlijk 3 mogelijkheden voor hebt:

Sumproduct formule(ned: somproduct)
Sumif formule (ned: aantal.als)
pivot tabel (ned: draaitabel)

Kom je er niet uit dan graag een xls voorbeeldbestandje.
 
Goedemiddag

Dank voor jullie bericht. Op verzoek even een voorbeeld. 2 klanten eruit genomen. De ene besteld andere dingen de ander.
Klant 1 bestelt artikel 1 niet, 2 wel.

Ook tref je andere aantallen maar dat is niet relevant. Ik wil bijvoorbeeld kunnen zien hoe vaak artikel 1 gekocht wordt. En 2 en 3 enz. Over alle klanten.
 

Bijlagen

  • 20101218A.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 66
Dan kom je er toch met volgende formule:
Code:
=AANTAL.ALS(E4:E18;">0")

Cobbe
 
Re, Excell, laten tellen en het totaal van tellern weergeven

Goedemorgen,

Cobbe, dank! Ik kom hier al verder mee.

Maar toch even een aanscherping van mijn vraag. Via dit krijg ik dus wel het aantal wat verkocht is per klant. Dat is mooi.

Als ik nu over alle klanten wil weten: aantal artikel 1, aantal artikel 2 enz. Wat is dan handig, welke formule is dan de oplossing? Want dan kan je inzoomen op de best en slechtst verkopende artikelen. Dat biedt weer een stuk meer info.

Alvast dank voor jullie reactie!

Groet,

ConnyBekijk bijlage 20101218A.xls
 
Ik begrijp uw vraagstelling niet helemaal maar is bijgaande geen optie?

Cobbe
 
Goedemorgen Cobbe,

Dank voor je inzet. Hoe je grafieken maakt, ja, dat wil ik ook wel weten. Maar dat is pas fase 2 of fase 3.

Even over mijn vraag, ter verduidelijking:
Stel ik wil over alle klanten weten hoe vaak artikel 1 gekocht wordt?

Toelichting:
Rij 3 tot en met 18 is één klant. En rij 20 tot en met 35 is één klant. En zo staan er vele klanten onder elkaar.

Even terug naar mijn vraag:
Dus hoe kan ik van artikel 1 die staat op rij 4 en op rij 21 zien hoe vaak het is gekocht door klanten. Stel klant 1 koopt het niet. Stel klant 2 klopt het wel. Dan zou de uitkomst in dit geval 1 moeten zijn.

Stel artikel 2 wordt gekocht door klant 1 en klant 2. Dan zou dus de uitkomst 2 moeten zijn.

En stel dat ik 40 klanten of 70 klanten erin heb? Dan ben ik benieuwd welke formule of welke aanpassingen ik aan de formule moet doen.

Lees ik van je?

Groet,

Conny
 
Dan wordt het zo, denk ik.:)

Cobbe

PS: Ik heb het aantal klanten er ook bijgedaan, had de vraag niet goed gelezen.:)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan