• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excell waardes doortrekken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hjal
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hjal

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 okt 2010
Beste mensen,

Momenteel ben ik bezig in een excel-bestand met 60.000 rijen.
Het gaat om een artikelenbestand van een bedrijf waarin o.a. de volgende gegevens staan vermeld.

Voorraad
Vaste verreken prijs
afzet
etc.

Nu heb ik een aantal aparte kolommen gemaakt waar ik o.a. de optimale bestelhoeveelheid en inkoopwaarde vd voorraad in heb berekend.
Echter moet ik dit voor alle 60.000 producten doen, en het doortrekken van de formules en waardes is een zeer tijdrovende klus. Helemaal aangezien het om 6 verschillende excelbestanden gaat met elk 60.000 regels.

Ik vroeg mij daarom af of er een snellere manier is om de formules en waardes achter alle artikelen te krijgen i.p.v. het doortrekken.

Ik heb voor de duidelijkheid een afbeelding bijgevoegd.
Excel.jpg

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie hulp!

Mvg,

Hjalmar

Volgens mij kan je gewoon alle 3 de kolommen tegelijk selecteren.
Daarna scroll je helemaal naar beneden en dan met shift ingedrukt selecteer je weer de zelfde kolommen.
Hierdoor selecteer je alle tussengelegen cellen en kan je ze in een keer plakken.

Ik hoop dat dit is wat je bedoelt.
Succes er mee

Hoi rubenke,

Hartelijke dank voor je reactie, echter is dit niet hetgeen ik bedoel.

Het probleem is dat ik momenteel om de cellen door te trekken, rechtsonder in een al berekende cel ga staan met mijn muis, zodat ik het via het zwarte kruis + door kan trekken m.b.v. cellen kopieren.
Aangezien dit erg tijdrovend is, vraag ik mij af of er een snellere manier is dan het doortrekken van de cellen.

Het plakken van rijen of kolommen gaat helaas niet, aangezien de waardes berekend moeten worden door Excel m.b.v. variabelen links van de uitkomst.

Laatst bewerkt:
Ik vroeg mij daarom af of er een snellere manier is om de formules en waardes achter alle artikelen te krijgen i.p.v. het doortrekken.

Doe het via een macrootje waarbij je middels een "with range...." de formules in één keer plaatst

@ E v R

Heel fijn dat je mensen wilt helpen. Maar lees in het vervolgs eerst de antwoorden die al zijn gegeven. Want het antwoord dat jij hier geeft heb ik al verwerkt in het 2e voorbeeld bestand dat ik heb gepost.

Mvg.

@ E V R , zoek jij ook nog steeds achter die macro in het bestandje van 11221122 ?

11221122 je kan de macro ook tussen de tag's posten dan zie we hem i.p.v. .......

:shocked::rolleyes:
Ik zie er weinig macootjes in staan

@Daniël Ik dacht dat het aan mij lag....;) + btw Is dit de normale manier van reakties plaatsen hier ......

hoi

je kan zelf een macro opnemen met de handeling die jij doet.

dan krijg je zo iets

Code:
Selection.AutoFill Destination:=Range("E4:I19"), Type:=xlFillDefault

daarna kun je die range naar eigen inzicht wijzigen.

en de macro starten met een knop of zo of met F5 van uit de vbeditor

als je hier niets me kan plaats dan een stukje van je blad.

groet sylvester

Laatst bewerkt:
Ik heb niet zozeer de excate vraag gelezen maar om een formule door te voeren tot een bepaalde ingevulde range zou ik eerder deze gebruiken
Code:
 Sub Test()
Range("C1", Range("B65536").End(xlUp).Offset(, 1)).Formula = "=A1+B1"
End Sub

Bijlagen

Dat is gewoon een optel som van A en B. En volgens mij was het dat hij simpel weg de code naar beneden door wilde voeren zonder ook maar iets op te tellen.

Maar verder neem ik dit je niet kwalijk aangezien je al aangaf dat je niet specifiek de vraag had gelezen.

Nu is het wachten op Hjalmar. Om te kijken of het naar zijn idee is..

Mvg.

Wauw... wat een reacties allemaal! Super... kga er vanuit dat er wel 1tje tussen zit die mijn vraag beantwoord! Echter hoef ik Maandag pas weer te werken (jaja, leven van een student ;) en zal me dan storten op alle gegeven reacties!!

Maar voor nu enorm bedankt!!

@ 11221122
Gelieve in volgende reacties je woorden zorgvuldiger te kiezen tegenover helpers die op dit en andere fora hun sporen al meer dan verdiend hebben en dewelke hun XL-kennis de jouwe ver overtreft. Aangezien je een beginnend VBA-gebruiker bent wil ik je deze basisregel nog even meegeven. In 99% v/d gevallen is het gebruik van Select, Selection, Activate onnodig, verwarrend en vertragend en wordt dit vervangen door gebruik te maken van With .... End With-structuren.

@ EvR
Jouw staat van dienst kennende van Worksheet.nl ben ik er van overtuigd dat jouw kennis hier door andere vraagstellers meer dan gewaardeerd wordt. :thumb:

Thanks Rudi, ;) Kort nachtje bytheway,

On topic:

Echter moet ik dit voor alle 60.000 producten doen, en het doortrekken van de formules en waardes is een zeer tijdrovende klus.

Nu is het gebruik van een macro een een perfecte manier om eea te automatiseren en versnellen, maar nog even over "een snellere manier van doortrekken":

Als er in de kolom direct links van de kolom welke je wilt doortrekken reeds gegevens staan (en zo ziet het er in het jpg.bestand naar uit) kun je volstaan met het selecteren van de 2 bovenste cellen (waar reeds de formules/waarden in staan) en ipv vanaf dat "kruisje" door te trekken naar rij 60.000 een simpele dubbelklik te geven.
Dmv die dubbelklik wordt de boel in één keer doorgetrokken t/m dezelfde rij als de laatste cel in de kolom links hiervan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan