• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excellijst sorteren: Oplossing om oudste en totaal aantal bewoners te aggregeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krullie2

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 nov 2016
Hallo,

Ik moet voor mijn werk (Geodata-analist) gegevens in Excel op de kaart projecteren. Nu krijg ik de lijst aangeleverd in een format waar ik niet veel mee kan. Ik zou per huishouden (adres) willen weten wie de oudste bewoners én hoeveel bewoners er totaal op het adres wonen. Het gaat om zeer veel huishoudens (30.000) dus dat ik kan het niet handmatig doen. Ik weet dat Excel de functie 'Grootste' heeft maar omdat het aantal personen per huishouden onregelmatig is kan ik die functie niet automatisch doorvoeren met het 'zwarte plusje'.

In de bijlage heb ik voorbeeld bestand met de huidige lijst en de gewenste situatie. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ps.

Voorheen ging ik voor dit soort vragen naar worksheet.nl, maar ik kwam erachter dat dat forum gesloten is.... :s

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Volgens mij dekt de vlag de lading niet helemaal en gaat het meer om het herstructureren van gegevens dan om toepassing van de functie GROOTSTE.

2 Vragen:
1. Over welke versie van Excel beschik je?
2. Heb je toevallig ook Power Pivot / Power Query (in Excel 2016 heet dat "Gegevens ophalen en transformeren": zie plaatje)?
Zo ja, dan wil ik later vandaag wel even kijken naar een oplossing in Power Query.

Plaatje Power Query in Excel 2016.png

Laatst bewerkt:
Hallo Marcel, ik ben (na enig zoeken ;) ) tot de ontdekking gekomen dat ik inderdaad over Power Pivot / Power Query beschik. Als je tijd/zin hebt om een query te maken die ik vervolgens zou kunnen toepassen op een groter bestand zou ik je dankbaar zijn!

Bijgaand het bestand.
En hier kun je bekijken hoe de query tot stand gekomen is (de video is niet publiek; zonder link vind je hem niet).
(Met excuses aan de beheerder voor de link naar een externe bron, maar zonder video is de code veel lastiger te begrijpen).

Dit is de query code:
Code:
let
    Bron = Excel.CurrentWorkbook(){[Name="Bevolking"]}[Content],
    #"Type gewijzigd" = Table.TransformColumnTypes(Bron,{{"Straat-kode", type text}, {"Huisnummer", Int64.Type}, {"Huisletter", type text}, {"Postkode", type text}, {"Leefijd", type any}, {"Totaal", Int64.Type}}),
    #"Gefilterde rijen" = Table.SelectRows(#"Type gewijzigd", each [Leefijd] <> "Totaal"),
    #"Aangepaste kolom toegevoegd" = Table.AddColumn(#"Gefilterde rijen", "Custom", each if [Huisnummer] <> null and [Huisletter] = null then "" else [Huisletter]),
    #"Kolommen verwijderd" = Table.RemoveColumns(#"Aangepaste kolom toegevoegd",{"Huisletter"}),
    #"Volgorde van kolommen gewijzigd" = Table.ReorderColumns(#"Kolommen verwijderd",{"Straat-kode", "Huisnummer", "Custom", "Postkode", "Leefijd", "Totaal"}),
    #"Namen van kolommen gewijzigd" = Table.RenameColumns(#"Volgorde van kolommen gewijzigd",{{"Custom", "Huisletter"}}),
    #"Omlaag doorgevoerd" = Table.FillDown(#"Namen van kolommen gewijzigd",{"Straat-kode", "Huisnummer", "Huisletter", "Postkode"}),
    #"Rijen gegroepeerd" = Table.Group(#"Omlaag doorgevoerd", {"Straat-kode", "Huisnummer", "Huisletter", "Postkode"}, {{"Hoogste leeftijd", each List.Max([Leefijd]), type number}, {"Totaal inwoners", each List.Sum([Totaal]), type number}}),
    #"Type gewijzigd1" = Table.TransformColumnTypes(#"Rijen gegroepeerd",{{"Huisletter", type text}})
in
    #"Type gewijzigd1"

En hier is het bestand:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt Marcel!:thumb: Ook fijn dat je er een youtube video bij hebt gemaakt. Dat maakt het een stuk makkelijker om je resultaat te herproduceren. Ik ga er vanmiddag mee aan de slag, maar ben ervan overtuigd dat ik met deze informatie eruit kom! Ik ben ook blij dat ik nu van deze nieuwe mogelijkheid in Excel afweet. Dit zal me zeker helpen met andere vraagstukken!

@Cobbe, Vanaf nu is dit forum mijn eerste keuze ;)
(en mijn goede voornemen is om zelf ook eens te kijken of ik een helpende hand kan bieden bij vragen. Voornamelijk GIS/Geo)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan