Goedenavond,
Ik heb een vraag (of eigenlijk 2 vragen) die misschien makkelijker te beantwoorden is dan hoe ik zelf zit te denken:
Ik heb een rapportagesheet waarbij op tabblad 1 de input van de winst en verliesrekening geplakt wordt vanuit een administratiepakketje (Amerikaans). Omdat er 10 verschillende afdelingen zijn heeft iedere grootboekrekening dus 10 deelnummers, bijvoorbeeld: 4001-1 salaris management, 4001-2 salaris sales, 4001-3 salaris accountmanagement etc. etc.
Zo zijn er legio rekeningen met deze 10 uitsplitsingen (sociale lasten, bonusreservering, opleiding, etc. etc. )
In een tweede tabblad wordt dan een rapportage gemaakt waarbij alle kosten per afdeling getotaliseerd worden. Dat gaat nu met simpele formules als: =sum('tabblad W&V'!J2;'tabblad W&V'!J6 + nog 20 andere cellen).
Gigantisch onoverzichtelijk omdat ook steeds de naam van dat andere tabblad wordt genoemd. Waarschijnlijk kan dat ook al anders (vraag 1)..
Maar nu komt het grootste probleem: op het moment dat ik in de volgende maand geen mutaties op bijvoorbeeld 'opleiding sales' heb, dan is de ingeimporteerde W&V rekening iets beknopter en moeten dus alle somformules aangepast worden omdat ze niet naar de goede cellen meer verwijzen. Een maandelijks terugkerend drama..
Zelf dacht ik aan een extra tabblad waarop ik het gehele rekeningschema zet gerubriceerd naar afdeling. Dan laat ik een vergelijking doen tussen de geimporteerde W&V en de standaard..
Is dat een goede gedachte? (vraag 2)
Een goed weekend gewenst allemaal!
Groet,
Arie
Ik heb een vraag (of eigenlijk 2 vragen) die misschien makkelijker te beantwoorden is dan hoe ik zelf zit te denken:
Ik heb een rapportagesheet waarbij op tabblad 1 de input van de winst en verliesrekening geplakt wordt vanuit een administratiepakketje (Amerikaans). Omdat er 10 verschillende afdelingen zijn heeft iedere grootboekrekening dus 10 deelnummers, bijvoorbeeld: 4001-1 salaris management, 4001-2 salaris sales, 4001-3 salaris accountmanagement etc. etc.
Zo zijn er legio rekeningen met deze 10 uitsplitsingen (sociale lasten, bonusreservering, opleiding, etc. etc. )
In een tweede tabblad wordt dan een rapportage gemaakt waarbij alle kosten per afdeling getotaliseerd worden. Dat gaat nu met simpele formules als: =sum('tabblad W&V'!J2;'tabblad W&V'!J6 + nog 20 andere cellen).
Gigantisch onoverzichtelijk omdat ook steeds de naam van dat andere tabblad wordt genoemd. Waarschijnlijk kan dat ook al anders (vraag 1)..
Maar nu komt het grootste probleem: op het moment dat ik in de volgende maand geen mutaties op bijvoorbeeld 'opleiding sales' heb, dan is de ingeimporteerde W&V rekening iets beknopter en moeten dus alle somformules aangepast worden omdat ze niet naar de goede cellen meer verwijzen. Een maandelijks terugkerend drama..
Zelf dacht ik aan een extra tabblad waarop ik het gehele rekeningschema zet gerubriceerd naar afdeling. Dan laat ik een vergelijking doen tussen de geimporteerde W&V en de standaard..
Is dat een goede gedachte? (vraag 2)
Een goed weekend gewenst allemaal!
Groet,
Arie