Exchange 2003 NDR

Status
Niet open voor verdere reacties.

DELiKANLI

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 jul 2008
Goedemorgen,

Ik heb een kleine vraagje omtrent het exchange gebeuren.
We hebben hier exchange 2003 draaien en alles werkt eigenlijk naar behoren.
Onlangs hebben wij een opruiming gedaan van extra aliases. Dat wil dus ook zeggen dat mensen voortaan een NDR (non-delivery report) krijgen als ze mailen naar emailadres (alias) dat niet (meer) bestaat. Intern werkt dit prima. Maar als een externe partij mailt naar emailadres van een van onze gebruikers (niet specifiek) krijgt hij geen melding dat het email adres niet bestaat of dat de email niet verzonden is. Ik heb dit getest door via mijn gmail account te mailen naar een alias van mij die niet meer bestaat en dan krijg ik niet zo'n non-delivery report. Is er iemand die mij kan helpen aan een oplossing of kunnen jullie vertellen waar ik het probleem in ieder geval moet zoeken? :o
Alvast bedankt.

Gr.
DK

Heb je de server al eens een reboot gegeven, bij dit soort veranderingen moet je meestal de exchange services restarten. Aangezien het een aantal services bevat die afhankelijk van elkaar zijn kun je het best een totale reboot doen van de server.

Ik hoop dat dit werkt voor je

Heb je de server al eens een reboot gegeven, bij dit soort veranderingen moet je meestal de exchange services restarten. Aangezien het een aantal services bevat die afhankelijk van elkaar zijn kun je het best een totale reboot doen van de server.

Ik hoop dat dit werkt voor je

Het aanpassen van Aliassen alleen vereist in principe geen herstart van (alle of enkele) Exchange services, maar wie weet helpt het wat (als in de Exchange server problemen zijn en/of als er op Active Directory toegang problemen zijn).

@DELiKANLI: Je moet jezelf de vraag stellen wat er verder nog veranderd zou kunnen zijn:
1. Kregen mensen die vóór de opschoonactie een mail probeerden te sturen naar een niet-bestaande user op je maildomein wél een NDR (bijv. vanwege typefout)?
2. Zijn er recent anti-spam en anti-relay maatregelen ingevoerd? En zijn die nog steeds correct ingesteld? Denk hierbij aan gekochte software hiervoor, of (in Exchange) aan Sender filter, Sender ID filter, Connection filter etc.
3. Kijk eens in de wachtrijen van de Exchange server: Start de Exchange System Manager beheertool, klik servers open, klik je Exchange server open, kijk in Queues. Kijk of daar misschien nog NDR's op aflevering wachten.
4. Zet (tijdelijk) logging aan. Start de Exchange System Manager beheertool, klik servers open, rechtsklik je Exchange server en kies Properties. In tabblad Diagnostic logging, zet bij MsExchangeTransport logging aan van Router engine/service, SMTP en ook NDR op Maximum logging. Eventueel stel je daar logging in voor álle daar genoemde 'diensten.
Stuur daarna een testmail zoals je al eerder gedaan hebt, en kijk dan in Logboeken (in de sectie Applications/Toepassingen als ik me niet vergis) om te zien wat er allemaal gebeurt en hoe er met je mail-sessie wordt omgegaan.

Verdere informatie over het onderzoeken van problemen met mail-binnenkomst of mail-aflevering: (o.a.) hier

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan