exchange 2003 pop3 probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

sentmen

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Hallo,

Ik heb sinds kort een exchange 2003 server en heb hier een paar problemen mee. Eventueel zou ik ook wel exchange mail vanaf mijn webhosting provider willen gebruiken.

Mijn probleem is dat de POP3, IMAP4, en NNTP server niet willen starten. Dit wil ik doen met het programma Exchange System Manager. Waarom die niet willen starten weet ik niet. Ik ben hier ook een beginner in dus weet er nog niet zo veel van af.

Zou hier iemand mee willen helpen?

Alvast bedankt:thumb:

Ze starten niet omdat deze services standaard zijn uitgeschakeld.

Via start->uitvoeren->services.msc krijg je een overzicht van alle services.
Ik weet de naam niet uit mijn hoofd maar volgens mij is het iets als Microsoft Exchange POP3 Services (blader even door de lijst, de namen zijn goed herkenbaar)

Dubbelklik de service, kies bij opstarttype voor "Automatisch" en klik op starten.

Ok. Heel erg bedankt. Dat gedeelte is nu opgelost. Nu een ander probleem. Ik wil mailtjes ontvangen vanuit exchange. Hoe doe ik dit?

Ik kan in Outlook web access. Ik kan geen mailtjes versturen en ontvangen. Wat ik heb gedaan:

* Geportforward.
* Poort veranderd van smtp (kan ik fout hebben gedaan)
* Andere gebruiker aangemaakt.

Kan het ook zijn dat ik iets met MX moet doen?

Heb jij sbs2003 of een losse exchange 2003 server?

Zonder extra programma (die sbs2003 standaard heeft) kun je vanuit exchange2003 niet poppen.

Heb je wel een email domein? Zo ja, heb je deze ingesteld als afzender adres?
Welke foutmelding krijg je als je een mail verstuurd?

De smtp poort zou ik niet aanpassen, de servers op internet sturen de mail naar poort 25.

De MX records van je domein moet je aan (laten) passen, zodat het MX record met het laagste nummer naar het externe IP adres van jouw internetverbinding verwijst.

Ok. Ik heb Windows Home Server (eigenlijk net zoiets als SBS maar dan voor thuis).

Ik heb wel een domein maar die is direct verbonden aan de webhosting (dacht ik). Ik heb het domein van antagonist. Kan ik ook met dyndns MX records aanmaken?

EDIT: Wat moet ik eigenlijk in MX hostname invoeren?

Laatst bewerkt:
Op het domein van je webhosting, kun je via de MX records aangeven dat de mail naar jouw server gaat. Dit heeft verder geen invloed op de webhosting.

Waar kom je de vraag tegen over MX Hostname?
Als de DNS van je domeinnaam aanpast, dan zeg je bij bijvoorbeeld MX10, mail.jouwdomeinnaam.nl.

Dan maak je een A record aan die mail.jouwdomeinnaam.nl. heet en die verwijs je naar jouw IP adres.

mail.jouwdomeinnaam.nl is dan de MX Hostname.

Heb je geen vast ip adres, dan kun je via dyndns een naam aanmaken. Dan vul je deze naam in als MX record en is je dyndns naam, je MX hostname.

Ok. Ik heb nu gedaan wat je zei. Ik heb weer geprobeerd mij zelf een mail te sturen maar als ik dat via gmail doe zegt hij helemaal niks. En als ik via Outlook Web Access doe gaat het bericht automatisch naar concepten. oplossing?:)

EDIT: Dat alles eerst naar concepten ging heb ik hersteld. Als ik het nu verzend dan verzend die hem (volgends mij) wel maar ik ontvang niks.

Laatst bewerkt:
Als je via web access naar je gmail mailt, komt hij in concepten?

Dit is al opgelost. Ik had iets fout gedaan in de SMTP. Nu verzend ik hem. Maar ik krijg geen fout en hij komt niet aan. Heel vreemd. Heb je toevallig een oplossing?
:)

Exchange probeert de mail 76 uur lang te bezorgen voor je. Na een aantal uur zul je een melding krijgen dat hij het nog aan het proberen is maar dat het nog niet gelukt is.

Maar is Exchange een standaard onderdeel van Homeserver? Dan zou je hem toch makkelijk via de Homeserver Console kunnen instellen? Exchange is ietwat ingewikkeld voor de standaard thuis gebruiker lijkt me.

Gebruik je wel een geldig adres als afzender adres?
Is de Homeserver ook DNS server?

In de Exchange Management Console, links bij servers->servernaam->protocols->smtp, kun je de eigenschappen opvragen van de default smtp gateway. In het laatste (meest rechtse) tabblad, kun je onderin op "Advanced" klikken. Daar kun je bij smarthost de smtp server van je provider invullen.

Exchange is geen standaard onderdeel van de Home Server. Ik wil dit omdat de man waar ik stage loop dat wil. Ik doe op dit moment ROC niveau 4. Ik weet niet als je dit onder de standaard thuis gebruiker laat vallen, maar dit probleem heb ik al 2 jaar. En ik zou dit probleem graag willen op hebben gelost. Al vast bedankt;)

Even nog een punt van orde: Ik neem aan dat je Exchange server nu op een gewoon 'huisadres' staat, dus niet in een bedrijfs-Internetaansluiting.
Indien dat klopt, dan is de kans huizengroot dat je provider SMTP-verkeer naar je router blokkeert (poort 25 TCP) en er dus nooit mail afgeleverd kan worden rechtstreeks naar je Exchange-server.
Check het even na bij (de voorwaarden van) je provider, voor de zekerheid.
Er zijn overigens wel manier omheen, maar dan moet je een server als 'mail-forwarder' gebruiken (en natuurlijk instellen in DNS als MX record) die de SMTP-mail op jouw server aflevert op een andere poort dan poort 25 TCP.
Sommige providers in NL (ik geloof dat Online.nl zoiets doet, en ook Planet) bieden je zélf zo'n mail-relayer aan. Zodra goed ingesteld zullen zij de mail naar je Exchange-server gewoon over poort 25 TCP over hun eigen netwerk afleveren.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dit klopt. Dat weet ik zeker. Maar weet je iemand (site, bedrijf) die dit gratis doet? zo ja, welke?

Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar als ik even google dan lees ik inderdaag dat poort 25 dicht zit.

Kun je de mail niet via een catch-all pop adres ophalen? Niet ideaal maar beter dan niets.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan