Exchange 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

PC animal

Verenigingslid
Lid geworden
21 jun 2004
Berichten
324
We werken met SBS2003, terminal 2003, office 2003

probleem met exchange;

iedereen werk met een eigen prive mailbox
we hebben ook public mailboxen per afdeling "verkoop@domeinnaam.xx" en "service@domeinnaam.xx"
hier komt de mail vanaf de website op binnen zodat diegene die aanwezig op de betreffende afdeling dit kan lezen ( veel parttimers)

Ik heb de betreffende gebruikers in active dir de rechten gegeven dat ze ook vanuit de public mailbox mogen verzenden. tot zover gaat het goed.

nu komt het;

als ze een mail vanuit de public mailbox verzenden komt deze in hun eigen prive mailbox terecht, hetzelfde geldt voor verwijderde items.
Dit is erg lastig omdat de een van de ander wel kan zien dat er geforward is of geantwoord, maar de betreffende verzonden mail staat in de prive (dus verkeerde) verzondem items box.

Heeft iemand hier een oplossing voor, of is dit niet mogelijk onder exchange.
We sturen nu alle mail ook maar via BCC naar de public mailbox maar dit is niet echt handig.

alvast bedankt
 
Er is geen oplossing voor in de sfeer dat mail direct in de publieke folder komt.
Wat je wel kunt doen is in Outlook een regel zetten die een kopie van de mail die verstuurd is vanaf het afdelings-email adres in de publieke folder zet.
Helaas zijn de selectie-mogelijkheden vrij beperkt, maar als bijv. iedereen ondertekend met een bepaald herkenbaar iets dat specifiek voor zo'n afdeling geldt, dan zou dat lukken. Zie bijlage voor de "Johoo afdeling" ;) , waarbij Alcatel een publieke folder is waar ik (automatisch) een kopie in wil hebben.

Succes,

Tijs.
 

Bijlagen

  • Outlook_Afdelings_Rule.JPG
    Outlook_Afdelings_Rule.JPG
    31 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:
Hi!

Hoe ik dit zelf opgelost heb (meer een work-around) is het info@ account een eigen box gegeven en een aparte snelkoppeling. De medewerker heeft nu 2x Outlook, privé en "info@". Omdat Outlook nu fysiek gescheiden is komt de mail altijd in de goede map terecht.

Werkt naar tevredenheid.
 
@XP_PC: Start je Outlook dan 2x tegelijk op? Ik meen dat dat niet kan, of vergis ik me? Als het wél kan, graag vermelden welke versie van Outlook je gebruikt in deze setup (Outlook2000, OutlookXP, Outlook2003, Outlook2007 etc.)

Edit: Dit lost m.i. niet het probleem op als Public Folders gebruikt worden. Wél kun je iedereen een 2de outlook profiel laten opstarten, waarin de gewone mailbox van info@ geopend wordt. Natuurlijk moet iedereen dan wel rechten op de mailbox hebben etc. (Instellen in Active Directory Users and Computers, bij het account dat (met Exchange mailbox) gecreëerd is voor info@).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hi Dnties,

Outlook kan inderdaad helaas geen twee sessies tegelijkertijd open hebben staan. Als je een tweede start, ook onder een andere gebruikersnaam, dan wordt de eerste gebruiker geopend.

Dit is een nadeel aan het systeem maar in mijn situatie geen groot probleem omdat de desbetreffende medewerker enkele keren per dag de mailbox opent en niet continu open heeft staan.

EDIT:
Jouw situatie houdt hetzelfde probleem. De desbetreffende mail wordt gekopieëerd naar de map van de hoofdeigenaar van de box.
 
Laatst bewerkt:
[...]

EDIT:
Jouw situatie houdt hetzelfde probleem. De desbetreffende mail wordt gekopieëerd naar de map van de hoofdeigenaar van de box.

Mijn 2de scenario was ook bedoeld als je 2x Outlook open kon laten staan én je gebruik maakt van een gewone mailbox ipv. Public Folders. Nu inderdaad Outlook maar 1x open kan blijven heb je hier dus niets aan, behalve als je 'wisselt', zoals je net hebt aangegeven.

Mijn eerste scenario doet eigenlijk hetzelfde als de Topic-starter nu doet, met het (grote) voordeel dat niet telkens een BCC naar het mail-adres van de public folder hoeft te worden verzonden, daar dit door de Outlook-regel wordt afgehandeld.
Wel zijn er aan die Outlook-regels beperkingen, maar dat schreef ik al. Liefst zou je iets kunnen aangeven als: Bij verzending van mail, indien afkomst van [e-mail adres van de public folder], dan kopie in public folder stoppen. Helaas kan dat die constructie dus niet met een Outlook-regel...

Bedankt voor je bevestiging omtrent niet 2x Outlook tegelijk opgestart te kunnen hebben.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties,

Ik merk wel dat wat ik graag zou willen niet een standaard feature is in exchange.
Je begint haast te verlangen naar een paar simpele pop boxen of iets met Imap.

Ik ga in elk geval aan de gang met wat "dnties" aan geeft, een regel aanmaken en kijken of outlook dit wil accepteren.
Als dit wil lukken is eigenlijk het probleem opgelost.

Als ik er niet mee uitkom dan klop ik nog even weer aan.
Ik laat het topic nog even een dag open staan ga er morgen direct mee aan de gang.

Eerst bedankt allemaal en ik laat even van mij horen hoe het een en ander is verlopen.

________________________________
Zo als altijd, elk probleem heeft een oplossing, is er geen oplossing dan is het geen probleem maar deal je met een feit.
 
Outlook kun je niet 2 keer open hebben maar wat wel wil is in outlook inloggen onder het andere account via profielen en je eigen mail bekijken via outlook web access, aangezien ze met hun eigen account zijn ingelogd hoeven ze alleen maar naar http://exchangeserver/exchange te gaan en ze zitten erin mits owa aanstaat
 
Outlook kun je niet 2 keer open hebben maar wat wel wil is in outlook inloggen onder het andere account via profielen en je eigen mail bekijken via outlook web access, aangezien ze met hun eigen account zijn ingelogd hoeven ze alleen maar naar http://exchangeserver/exchange te gaan en ze zitten erin mits owa aanstaat

Goede tip! Afdelingsmailbox in Outlook openen, en eigen mailbox in Outlook Web Access. (Dit weer in het scenario waarbij geen Public Folders wordt gebruikt i.cm. Outlook-regel, maar een 'gewone' mailbox voor de afdeling).

Tijs.
 
Hallo allemaal,

ik heb een regel aangemaakt in outlook, werkt op zich goed. Er is een kleine maar bij.
Outlook zet geen datum en tijd als hij deze regel uitvoert, je kan dus niet zien wanneer je collega heeft geantwoord c.q behandelt.

Verwijderere items kan je eventueel nog oplossen om de berichte te verplaatsen, hiervoor heb je natuurlijk wel een protcol nodig om dit te realiseren op de juiste wijze.

Quote:
Origineel gepost door SaintJimmy
Outlook kun je niet 2 keer open hebben maar wat wel wil is in outlook inloggen onder het andere account via profielen en je eigen mail bekijken via outlook web access, aangezien ze met hun eigen account zijn ingelogd hoeven ze alleen maar naar http://exchangeserver/exchange te gaan en ze zitten erin mits owa aanstaat

Goede tip! Afdelingsmailbox in Outlook openen, en eigen mailbox in Outlook Web Access. (Dit weer in het scenario waarbij geen Public Folders wordt gebruikt i.cm. Outlook-regel, maar een 'gewone' mailbox voor de afdeling).

Tijs.

Dit ga ik zeker uitproberen, lijkt me geen gekke oplossing.

bedankt en ik laat wederom weer van mij horen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

ik heb een regel aangemaakt in outlook, werkt op zich goed. Er is een kleine maar bij.
Outlook zet geen datum en tijd als hij deze regel uitvoert, je kan dus niet zien wanneer je collega heeft geantwoord c.q behandelt.

Dit begrijp ik niet helemaal. Het doel was toch om de reacties in die public folder te krijgen?
Die berichten (=het antwoord op de originele mail) die via de regel in de public folder komen, hebben die dan geen tijd- en datummarkering, zoals alle berichten?
Bovendien moet je aan de originele berichten kunnen zien dat er op geantwoord is, want dat is wat er in eerste instantie gebeurt.
Het lijkt mij toch uiterst vreemd dat alle informatie over verzendings- tijd & datum helemaal zoek raakt... (Bij elke verzending wordt de regel uitgevoerd, dus ik zie geen reden waarom de berichten die via de regel in de public folder komen geen datum- en tijdsaanduiding hebben die corresponderen met de tijd dat het antwoord verstuurd is).

Indien dit toch zo is, kun je dan een schermafdruk laten zien daarvan? (Het gaat alleen om datum- en tijdsaanduiding, de rest mag je zwart maken of wegknippen wat mij betreft).

Tijs.
 
Hoi "dnties",

Ja alle verzonden en ontvangen berichten in de public mail box.
Deze berichten hebben inderdaad geen tijd en datum.

Probleem is ook dat orginele berichte in de private mail box komen en daar gaat het wel goed.

Alleen heb ik een probleem met de verzonden en verwijderde items.
(We vergeten de verwijderde items nu even.)

Als volgt het proces
  • mail ontvangen
  • mail lezen
  • mail beantwoorden
  • retour mail weer ontvangen



Bij het beantwoorden gaat het mis, deze mail komt in de private mail box.
Ik heb nu een regel aangemaakt dat hij automatisch van de beantwoorde mail een copy in de public mailbox zet in verzonden items.

Bij het uitvoeren van deze regel komt er geen tijd en datum bij te staan, sterker nog als je onder opties van de mail ( broncode ) klikt heb je in het geheel geen bron meer.

Ik heb diverse regel mogelijkheden geprobeert met "copy" en "verplaats" maar op een of andere manier gooit Exchange de datum uit het bericht.

Ik zal zien of ik morgen even tijd heb voor een screenshot.
 
Hallo allamaal,

Sorry voor het trage reageren maar was even tijdje "out of the country"

De mail zijn inderdaad geheel leeg qua header.

Maar het als volgt opgelost, we werken nu via webaccess met persoonlijke mail en public folder zoals "DNTIES" heeft beschreven. Bedankt hiervoor. Het werkt inmiddels nu een maand en we zijn nog geen onvolkomenheden tegen gekomen.


Ik wil ieder bedanken voor zijn bijdrage
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan