Exchange 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

bvanleeuwen254

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2008
Hallo,

Wij willen graag exchange voor mail gaan gebruiken. Dat zijn wij nu aan het configureren en aan het testen. Wij hebben een account aangemaakt: bvanleeuwen., bij het tabbld E-mail adressen hebben wij staan onder SMTP: bob@joopvanleeuwen.nl. Maar nu hebben wij ook nog bij: Organization, HUB transport staan bij het tabblad: Accepted Domains: SJVL.VLC en Joopvanleeuwen.nl. En bij het tabblad Send Connectors: online.nl. Maar we kunnen geen mail ontvangen en versturen.

Bob

Interessante vraag is het volgende:
Welke provider en vooral: Wat voor abonnement?
Uitleg:
Over versturen van mail: Normaal gesproken is het niet mogelijk om rechtstreeks mail te versturen, maar moet de SMTP-server van de provider worden gebruikt voor dat doel. Voorbeelden van dergelijke provider SMTP-servers zijn: smtp.bbeyond.nl, smtp.xs4all.nl etc.
Heb je dus geen 'volledig' zakelijk abonnement (dus met beperking van uitgaand SMTP-verkeer), dan zul je een zgn. SMTP-connector moeten maken die alle mail verstuurd naar de SMTP server van de provider.
Over ontvangen van mail: De meeste providers staan niet toe dat er rechtstreeks mail wordt afgeleverd (SMTP-poort geblokkeerd, behalve naar hun eigen mailservers). Er zijn dan 2 mogelijkheden: Mail relaying via een service als rollernet of (indien de provider dat heeft) een mail-gateway (=je zet in je MX records je eigen ip-adres als hoge prioriteit, maar je neem ook het ip-adres van de mail-gateway op. De mail-gateway krijgt de mail, en levert het dan op het interne netwerk af op jouw mailserver).
Planet.nl heeft bijvoorbeeld een mail-gateway functionaliteit (voor wat meer informatie hieromtrent: Kijk in deze discussiedraad

Ook moeten in de DNS de zgn. MX-records (=Mail Exchanger) records van je domein goed staan ingesteld, anders weet niemand waar de mail naar toe moet worden verstuurd.
Hieronder de huidige informatie van vanleeuwen.nl:
nslookup -type=mx joopvanleeuwen.nl
Server: UnKnown
Address: 10.0.1.1

Non-authoritative answer:
joopvanleeuwen.nl MX preference = 20, mail exchanger = antivirus.netground
.nl
Zoals je ziet wordt mail uitsluitend afgeleverd naar mailserver antivirus.netground.nl
Lijkt me niet dat dat het ip-adres is van je eigen exchange server...

Met wat meer informatie kunnen we je verder helpen. Gaat dus om:
1. Welk abonnement heb je en bij welke provider? Is dat een zakelijk of een privé abonnement? Heb je (vanuit dat abonnement) de beschikking over een vast ip-adres of niet?
[Eigenlijk zou je met je provider contact moeten opnemen voor je issues en de mogelijkheden bespreken, bedenk ik me nu...]
2. Als je geen gebruik kunt maken van een SMTP-server van je provider voor uitgaande mail, kijk na of er problemen zijn met het ip-adres dat je nu hebt.
Die problemen kunnen zijn dat het beschouwt wordt als een dynamisch ip-adres, en dus mogelijk gekaapt/misbruikt door spammers.
Ik heb even geen link naar een scanner waar je kunt kijken of je daar mee te maken krijgt, maar ik neem aan dat iemand anders hier op het forum (of je provider) je zou kunnen vertellen of je ip-adres als dynamisch zal worden beschouwd door partijen die mail ontvangen vanaf jouw ip-adres.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Antwoord op je vragen: Wij hebben als provider: Online. En wij hebben een prive aansluiting. En geen vast IP. Maar hij houdt het IP adres we heel lang vast.

Uitgaande mail: Leg aan in Exchange (als ik het zo goed zie) een SMTP connector die alle uitgaande mail vanaf je domein naar mail.online.nl verstuurd als tussenstation.

Inkomende mail: Ga er maar vanuit dat mail niet rechtstreeks kan worden afgeleverd naar je Exchange server (want privé account bij de provider).
2 mogelijkheden:
Optie 1. Bouw in je Exchange een POP3 connector die via POP3 de mail ophaalt bij antivirus.netground.nl
Dit is zonder meer de makkelijkste optie. Zorg er wel voor dat je de gebruikers al mailboxen bij die antivirus.netground.nl én op je domein hebt gegeven vóórdat je met deze oplossing aan de gang gaat (er wordt nl. een 1-op-1 koppeling gemaakt van POP3 mailbox met een Exchange mailbox).
Optie 2.: De oplossing met rollernet:
1. Maak een account bij Rollernet, geef je maildomeinen in én de daarin aanwezige geldige e-mailontvangers. Geef je eigen ip-adres als afleveradres, met een ander poortnummer dan 25. Ikzelf heb bijv. poort 800 staan (zie ook in die link m.b.t. rollernet uit mijn vorige posting). Hiermee omzeil je het probleem met de SMTP-poort op het netwerk van je provider (want dat is poort 25).
2. Verander het Exchange SMTP-ontvangstgedeelte dat die (ook) op poort 800 mail ontvangt.
3. Zet portforwarding aan in je router dat poort 800 verkeer wordt omgeleid naar je server.
Evt. kun je hier direct externe poort 800 omleiden naar de interne poort 25 van de exchange server, dan kan stap 2 worden overgeslagen.
3. Zet in de DNS van joopvanleeuwen.nl de MX record(s) om naar mail.rollernet.us en mail2.rollernet.us ipv. dat antivirus.netground.nl

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Voor uitgaande mail lijk je automatisch vast te zitten aan een SMTP-connector.
Voor binnenkomende mail lijkt me de constructie met een POP3-connector het makkelijkste.
Hierbij moet je dan wel via POP3 mail kunnen ophalen bij antivirus.netground.nl, en liefst ook meer dan 1 mailbox daar kunnen hebben die hoort bij jouw e-maildomein.

Succes,

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan