Interessante vraag is het volgende:
Welke provider en vooral: Wat voor abonnement?
Uitleg:
Over versturen van mail: Normaal gesproken is het niet mogelijk om rechtstreeks mail te versturen, maar moet de SMTP-server van de provider worden gebruikt voor dat doel. Voorbeelden van dergelijke provider SMTP-servers zijn: smtp.bbeyond.nl, smtp.xs4all.nl etc.
Heb je dus geen 'volledig' zakelijk abonnement (dus met beperking van uitgaand SMTP-verkeer), dan zul je een zgn. SMTP-connector moeten maken die alle mail verstuurd naar de SMTP server van de provider.
Over ontvangen van mail: De meeste providers staan niet toe dat er rechtstreeks mail wordt afgeleverd (SMTP-poort geblokkeerd, behalve naar hun eigen mailservers). Er zijn dan 2 mogelijkheden: Mail relaying via een service als
rollernet of (indien de provider dat heeft) een mail-gateway (=je zet in je MX records je eigen ip-adres als hoge prioriteit, maar je neem ook het ip-adres van de mail-gateway op. De mail-gateway krijgt de mail, en levert het dan op het interne netwerk af op jouw mailserver).
Planet.nl heeft bijvoorbeeld een mail-gateway functionaliteit (voor wat meer informatie hieromtrent: Kijk in
deze discussiedraad
Ook moeten in de DNS de zgn. MX-records (=Mail Exchanger) records van je domein goed staan ingesteld, anders weet niemand waar de mail naar toe moet worden verstuurd.
Hieronder de huidige informatie van vanleeuwen.nl:
nslookup -type=mx joopvanleeuwen.nl
Server: UnKnown
Address: 10.0.1.1
Non-authoritative answer:
joopvanleeuwen.nl MX preference = 20, mail exchanger = antivirus.netground
.nl
Zoals je ziet wordt mail uitsluitend afgeleverd naar mailserver antivirus.netground.nl
Lijkt me niet dat dat het ip-adres is van je eigen exchange server...
Met wat meer informatie kunnen we je verder helpen. Gaat dus om:
1. Welk abonnement heb je en bij welke provider? Is dat een zakelijk of een privé abonnement? Heb je (vanuit dat abonnement) de beschikking over een vast ip-adres of niet?
[Eigenlijk zou je met je provider contact moeten opnemen voor je issues en de mogelijkheden bespreken, bedenk ik me nu...]
2. Als je geen gebruik kunt maken van een SMTP-server van je provider voor uitgaande mail, kijk na of er problemen zijn met het ip-adres dat je nu hebt.
Die problemen kunnen zijn dat het beschouwt wordt als een dynamisch ip-adres, en dus mogelijk gekaapt/misbruikt door spammers.
Ik heb even geen link naar een scanner waar je kunt kijken of je daar mee te maken krijgt, maar ik neem aan dat iemand anders hier op het forum (of je provider) je zou kunnen vertellen of je ip-adres als dynamisch zal worden beschouwd door partijen die mail ontvangen vanaf jouw ip-adres.
Succes,
Tijs.