Exchange meerder mailadressen per gebruiker

Status
Niet open voor verdere reacties.

renzomassaro

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
44
Goedemorgen,

Ik heb een gebruiker met meerdere mail adressen. Alle adressen komen bij hem binnen op 1 adres na. Hoe kan hete dat Exchange 1 adres niet herkend?

Renzo
 
Je vraag is vaag.

Wat gebeurt er als je probeert een bericht af te leveren voor de 'niet-werkende' mailbox? Graag de volledige melding.

Vermeld ook wat je precies allemaal gedaan hebt om die mailbox aan te maken, en of daar wellicht een auto-forward rule op zit of niet en of die wel correct is etc.

Voor het zelfde kan het gewoon zijn dat mail wel afgeleverd wordt, maar dat de mail niet door Exchange wordt 'verdergeleid' naar die ene mailbox waar blijkbaar alles verzameld wordt of dat een auto-forward rule verwijst naar een verkeerde mailbox etc. Vandaar mijn vraag of de mail wel wordt afgeleverd in die mailbox.

Meer informatie over hoe het gedacht was te werken, welke mechanismen je daarbij wilde gebruiken (bijv. auto-forward) en hoe het uiteindelijk precies is opgezet etc. is absoluut noodzakelijk.

Ik ben niet bang voor technische Exchange termen, laat maar komen! ;)

Tijs.
 
uitleg

Okee, hier komt de uitleg over hoe het zit.

De gebruiker heeft meerdere mailadressen die ingegeven staan in AD onder het tabje "mailadressen", hier staat dus 1 hoofdmailadres en meerdere andere adressen. We hebben verschillende mail domeinen.

In exchange system manager heb ik onder recipient policies de meerdere domeinen weergegeven, zodat exchange weet welke @.... er bestaan.

Nu heeft de gebruiker op adres@bla.nl wel dat het binnenkomt in de mailbox van de gebruiker, maar adres@bla2.nl(die ook in het recipient lijstje in ESM staat) komt binnen bij de postmaster, omdat het adres niet gevonden kan worden. Er is verder geen melding, alleen dat het dus bij de postmaster komt.
 
Kijk eens heel goed in Exchange Administrator na of de mailbox zélf wel aangemaakt is. Indien wel aanwezig, kijk eens na of er misschien auto-forward rules van toepassing zijn, een foutieve out-of-the-office rule, data corruptie die aflevering onmogelijk maakt etc.

Maak anders die mailbox eens geheel NIEUW aan.

Nog een vraag: Dat de adressering zou moeten werken geloof ik gerust uit je verhaal, maar zijn er ándere gebruikers op hetzelfde 'problematische' maildomein die hun mail wél correct binnenkrijgen?

Tijs.
 
Er zijn geen regels ingesteld.

Ik heb er net een nieuwe exchange server van gemaakt, dus ik wil best de gebruiker opnieuw instellen, maar denk niet dat dat het is.

Ik zit wel even te kijken naar andere instellingen en ik weet niet of het er te maken mee kan hebben, maar onder default smtp server geef je een fully qualified domein aan. Hier staat het hoofddomein, moet je ergens anders ook nog eens extra domeinen hierin aangeven? Ik weet wel redelijk wat van exchange af ondertussen, maar eerder had ik maar 1 domein die hoefde te werken, dus ergens ben ik gewoon iets vergeten ben ik bang.
 
Vraagje: Weet je zeker dat die Recipient Policy voor het alternatieve maildomein geactiveerd is? (Kijk even na of met rechtsklikken de optie "Apply this policy now" gedrukt beschikbaar is...)?

Kijk ook na hoe de gebruiker in de GAL te zien is. Staat dat 'andere e-mailadres' daar wel bij?

onder default smtp server geef je een fully qualified domein aan.
Kun je daar een schermafdruk van geven? Desnoods je FQDN even vervangen door iets 'anoniems'. Zover ik bij mijzelf heb gezien (als ik tenminste op hetzelfde plek kijk als jij) heb ik daar geen beperkingen gezien of gezet.

[EDIT:]Natuurlijk ook kijken of de gebruiker in Active Directory Users and Computers in het tabblad e-mail addresses wel de juiste naam van zijn 2de e-mail adres heeft. Ik neem aan dat je dat al nagekeken hebt, maar voor de zekerheid nog even goed nakijken.
[/EDIT]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ik heb opnieuw "apply this policy now aangeklikt, maar werkt nog niet. In de FQDN(we hebben het over hetzelfde) staat verder niet veel bijzonders, daar staat een domein ingevuld en meer zie je er niet aan.

En wat bedoel je met GAL, gewoon in de active directory bedoel je dan toch neem ik aan? Of in system manager, want daar zie ik niks namelijk...
 
Ik had het toch prettiger gevonden als je gewoon een schermafdruk had gepost, zoals ik gevraagd had. Denk eraan dat een forum niet erg 'visueel' is...

M.b.t. GAL: Ik bedoel hiermee de Algemene Adreslijst van Exchange.
En ik bedoelde dus, dat je met Outlook Extra -> Adresboek kiest, daar de Algemene Adreslijst selecteert, daar de gebruiker met het probleem rechtsklikt, en Eigenschappen kiest. Daar in het tabblad E-mail adressen nakijken of alle smtp: adressen er wel (correct) staan, inclusief die van het 'aparte' maildomein.

Mij is het niet gelukt iemand 'automatisch' een e-mail adres te geven van het 'andere' maildomein, dus heb ik dat met de hand gedaan in Active Directory Users and Computers, in het tabblad e-mail addresses van de gebruiker.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
screens

Nou, hier dan 2 screens van instellingen...Alle domeinadressen staan echt goed in GAL en waar dan ook, dus wat er nu mis is, ik weet het niet. En het lijkt erop dat het bij meerdere niet werkt, dus ergens moet iets zijn dat Exchange niet snapt wat hij ermee moet. Ik ga nog wel even verder zoeken, maar tips zijn natuurlijk altijd welkom.
 

Bijlagen

  • Doc1.doc
    96,5 KB · Weergaven: 58
  • Doc2.doc
    95,5 KB · Weergaven: 39
Er vallen een paar dingen op aan je bijlagen:

Opm 1. vakantiemakelaar.nl is uitgeschakeld als maildomein. Misschien bedoeld (zie opmerking 2).

Opm 2. de uitvoer van dns-lookups vertonen interessante zaken.
De MX-er voor
hogenboomtravel.com
hogenboomtravel.nl
hogenboomvakantieparken.nl
vakantiegevoel.nl
vakantiekraker.nl

zijn gelijk (62.58.51.43),

die van hoopiedemol.nl
is alléén 62.58.51.43 indien mail.hoopiedemol.nl (62.59.37.145)
niet beschikbaar is.

die van vakantiemakelaar.nl is een heel andere mailserver (212.19.241.43), zie ook opmerking 1.

Nu heb je nog niet vermeld welk maildomein de 'problemen' geeft, maar kijk even naar bovenstaande, misschien gerelateerd?

Zie bijlage voor de volledige uitvoer, met mijn default DNS-server server uit de uitvoer verwijderd voor een korter overzicht. Best bekeken zonder Word-wrap.

Verder heb ik geen problemen/eigenaardigheden gezien in je bijlagen.

Tijs.
 

Bijlagen

  • hogenboom2.txt
    4,9 KB · Weergaven: 35
hallo

de problemen domeinen zijn hogenboomvakantieparken.nl en hogenboomtravel.com en die staan dus in dat groepje die dezelfde ip hebben..

Het zou dus wel moeten werken dan neem ik aan, maar het werkt dus niet....Je zou zeggen dat hier intern de exchange niet goed zoekt of dat er misschien iets met dns of iets dsergelijks heir niet goed gaat.
 
Praat eens met de MX-er:
Start -> Uitvoeren -> Telnet 62.58.51.43 21
HELO hogenboomvakantieparken.nl
MAIL FROM:<je-email-adres@jemaildomein>
RCPT TO:<geadresseerde@hogenboomvakantieparken.nl>
DATA
From: (Renzo Massaro)
Subject: Test
blah
blah
blah
blah
.
QUIT

(die laatste '.' om de sessie af te sluiten).

Ik kan vanhieruit geen verbinding maken met je MX, dus testen kan ik het niet.

Overigens zou een volledige uitdraai van die standaard (fout-)melding aan de Postmaster van die maildomeinen, waar je het eerder over had, ook interessant kunnen zijn als bijlage. Vervang 'gevoelige' informatie door fake-informatie, zodat je niet in de problemen komt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ehm, ik heb het probleem gevonden denk ik....Het is onze pop connector die niet snapt waar hij de andere domeinnamen heen moet sturen...:( Dus daarom lijkt het niet te werken in Exchange, maar het gaat daarvoor al fout....

BEdankt voor je hulp in ieder geval, maar ik denk nu echt dat dit het probleem is...hoe stom het ook is...
 
Laat ons weten hoe je
1. Erachter bent gekomen dat je pop connector waarschijnlijk het probleem is/was. (Log-files, zelf getest en hoe dan precies etc.)
2. Wat je hebt moeten wijzigen om het probleem te corrigeren. (Details niet nodig).

Dan leren we er hier op het forum ook wat van ! :)

Alvast bedankt. :thumb:

Tijs
 
ik ben nog even het 1 en ander aan het testen, maar als ik precies weet wat er fout is, dan meld ik het hier meteen...:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan