exchange

Status
Niet open voor verdere reacties.

williambloemen

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2007
ik ben sinds kort beheerder van een sbs2003 netwerkje.
Nu doet hetvolgende probleem zich voor...
Sinds enkele dagen zijn een paar email adressen van de gebruikers uitgevallen. Als je hun een mail wil sturen krijg je een melding terug met error550 user unknown in virtual alias table.
Dit doet zich ook voor als ik een nieuwe gebruiker aanmaak. Om de een of andere reden worden de mailboxen niet herkent...
Ik heb de CEIW al meermaals gedraaid, maar dit bied ook geen oplossing.
Wie heeft hier al eens mee te maken gehad?

tnx

postbusadressen

Ik weet niet of dit je kan verder helpen, maar :

Bij de installatie van een nieuw netwerk (migratie van exchange 2000 naar exchange 2007) heb ik hetzelfde voorgehad bij outlook 2007. Deze onthield de mailadressen van de interne gebruikers (via auto-aanvullen). Alhoewel hier de naam van de gebruiker staat (en e-mailadres) wordt dit intern naar het postbusadres gestuurd, maar dat bestond niet meer...

Wat de nieuwe gebruiker betreft : eenzelfde probleem heb ik gehad omdat de oab van outlook niet meer werd geupdate.

Kunnen deze gebruikers e-mail verzenden ?

Kijk eens naar de Default Recipient Policy. Als daar niet alle e-mail adressoorten instaan die bij de gebruikers van toepassing zijn wordt de mail geweigerd.

Start Exchange System Manager
Klik open: Recipients -> Recipient Policies -> rechtsklik op Default Policy, en kies Properties ("Eigenschappen") -> tabblad E-mail addresses (Policy)

Kijk welke e-mail domeinen geaccepteerd worden, en kijk ook of er een vinkje voor staat.
Kijk dan bij die gebruikers waar je het over had na of alle daar genoemde e-maildomeinen ook voorkomen in de recipient policy.

Voorbeeld: In Default Policy staat aangevinkt als SMTP-maildomeinen:
@jan.nl
@piet.nl
@marie.nl

en in het E-mail addresses tabblad van een gebruiker staat:
john@jan.nl
john@piet.nl
john@marie.nl
john@klaas.nl

dan moet @klaas.nl nog in de Recipient policy als SMTP mail-domein worden toegevoegd en het vinkje ervoor gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
En dan nog even een tip om dit in de toekomst te voorkomen. Maak een copy van een gebruiker waarbij alles goed functioneert. Wijzig dan in het nieuw aangemaakte account de instellingen van het roaming profile ed als ook het email adres. Opslaan, testen en klaar.

Hey

Bedankt voor jullie antwoorden..

Het enige wat in het netwerk is verandert is dat de gebruikers nu office 2007 draaien ipv 2003..

De default policy heb ik reeds nagekeken en die klopt
De gebruikers staan ook juist ingegeven op het email tabblad.

Het probleem doet zich vreemd genoeg ook alleen voor bij enkele gebruikers.

Interne mails werken overigens perfect en ze kunnen ook allemaal versturen.
Alleen bij ontvangen van externe mail loopt het fout.

nog iemand een idee?

Geen directe tips, maar iets valt me op: Je krijgt een 550-melding. Dat slaat normaal gesproken op spam-weigering.

Is het dus nu zo dat een heel e-mail domein geweigerd wordt, of dat het echt op een paar gebruikers misloopt?

Dus verwijzend naar mijn vorige mail: Gaat het bijv. mis met mail naar @mies.nl voor iedereen die een @mies.nl e-mail adres heeft of gaat het alleen mis naar sommigene een @mies.nl mail-adres hebben, terwijl het naar anderen die ook een @mies.nl mail-adres hebben het wél goed wordt afgeleverd.

Tijs.

dan zou ik de policys eens gaan bekijken bij die enkele users waarbij het fout gaat. Als men wel naar buiten kan mailen maar niet ontvangen is het vaak een rechtenstructuur issue.

Nee, de meeste gebruikers van het domein kunnen gewoon mails ontvangen
Het is alleen voor sommige in dat maildomein

waar vind ik de policys per user? (nieuw met exchange, sorry)

Geef eens de hele NDR (=Non-Delivery report) van een mail die extern naar zo'n 'probleemgebruiker' wordt gestuurd. Strip desnoods de inhoud, en anoniemiseer de afzender en geadresseerde, maar laat de volledige terugmelding van het afleverproces erin.

Tijs.

Laatst bewerkt:
This is the mail system at host edna.telenet-ops.be.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

<patricia@test.be>: host pop.test.be[194.105.138.77] said:
550 <patricia@test.be>: User unknown in virtual alias table (in
reply to RCPT TO command)

--------------------------------------------------------------------------------

Received: from localhost (localhost.localdomain [127.0.0.1])
by edna.telenet-ops.be (Postfix) with SMTP id 9DEF1E402B
for <patricia@test.be>; Thu, 22 May 2008 13:13:05 +0200 (CEST)
Received: from b6c64f18caafb4 (d5153B25C.access.telenet.be [81.83.178.92])
by edna.telenet-ops.be (Postfix) with SMTP id 843A9E402E
for <patricia@test.be>; Thu, 22 May 2008 13:13:05 +0200 (CEST)
Message-ID: <001001c8bbfc$d24b44c0$3200a8c0@b6c64f18caafb4>
From: "B-Com" <info@bcom.be>
To: "Patricia van den Bongarth" <patricia@test.be>
References: <BA444A9B5CD95740AE0897111A2B5DAE3656E4@coc01.test.local>
Subject: Re: mails
Date: Thu, 22 May 2008 13:13:11 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="----=_NextPart_000_000D_01C8BC0D.95B716E0"
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Mailer: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.3138
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.3198

Laatst bewerkt:
Volgens mij is de user patricia niet bekend als alias in het system

<patricia@cocoonveranda.be>: User unknown in virtual alias table

Dat is nu net het vreemde want deze melding geeft hij bij elke nieuwe gebruiker.
SBS maakt toch zelf zijn alias lijst aan als ik een nieuwe gebruiker aanmaak, niet?

Dat kun je controleren in ad in de user template. Exchange general meen ik uit mijn hoofd

klopt, daar had ik ook al gekeken.
Hier staat de alias patricia gewoon ingegeven, dus daar kan het toch niet aan liggen??

Vervang als een haas die geldige e-mail adressen door iets anders! Anders hebben spammers snel deze e-mail adressen (afzender en geadresseerde) te pakken.

Als ik het goed begrijp is cocoonveranda.be jouw e-mail domein, en bcom-computers.be is de afzender, correct?

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan