.EXE naar .IMG ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter buick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik heb de vraag even onder Windows 7 geplaatst omdat het een Windows executable betreft (die overigens ook onder andere versies werkt). Mocht er een andere rubriek beter zijn dan kan hij verplaatst worden :)

Het volgende:
Ik heb een aantal floppy-images van verschillende besturingssystemen, windows, DOS, Beos, OS2 warp... etc die ik wil mounten in mijn virtuele pc.
Dit zijn echter geen .IMG files maar 1.44 MB EXE files. Normaal gesproken kun je de betreffende EXE opstarten en dan plaatst de betreffende image op een floppy. Helaas zit er in mijn pc geen floppy meer, dus werkt de exe ook niet.

Is er een manier om die exe te converteren naar een floppy image zodat ik ze kan mounten in Dosbox of PcEm?

hoi hoi Buick dit kan je gewoon en zeer makkelijk verplaatsen/kopiëren overplaatsen enz. met USB Externe FDD Floppy Disk ;)

:D Zijn ze tig-tal soorten types en vormen etc..

Laatst bewerkt:
Klopt, maar dan moet ik niet alleen de USB floppy aanschaffen maar ook nog de nodige 3.5 "diskettes en voor wat spelen met DOS wordt dat wel wat omslachtig en prijzig :d

Maak er ISO's van. Die kan je mounten in de Virtual Floppy Drive van DosBox.

Dat is nou net de vraag, hoe ze van hun huidige .exe vorm te converteren. :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas niet. Dan krijg je alleen een iso waar de exe op staat.
De exe is in feite een 1.44 disk image met ingebouwde imagewriter. Als je hem opstart, vraagt hij om een diskette en zet dan de betreffende image 1:1 op een diskette.
Handig voor opstartdiskettes omdat de bootsector wordt meegenomen, maar niet handig als je het virtueel wilt gebruiken, want juist die ingebouwde imagewriter zorgt ervoor dat de file niet te mounten is (net zoiets als een self-extracting rar)

Ik moet dus iets vinden wat een diskette emuleert zodat de exe zichzelf daarop kan uitpakken. Misschien dat ik anders maar iets met VMware in elkaar moet flansen met windows XP erop en dan kijken of daar een werkend diskettestation op te krijgen is.

heb uiteindelijk inderdaad waar mogelijk de bootdisks gedownload en waar niet mogelijk een virtuele pc aangemaakt met een geëmuleerde floppy. Dus ik kan weer naar hartelust stoeien met de oude Dosmeuk :)

Allemaal weer bedankt :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan