• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Exel: prioriteitenmatrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

Meike93

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 mei 2015
Hallo,

Ik heb een zeer prangende vraag voor mijn studie. Ik heb in mijn onderzoek twee vragen opgenomen waar ik een prioriteitenmatrix van wil maken in Excel:
- mate van belang van een aantal aspecten gemeten op een 5 puntsschaal
- mate van tevredenheid over deze aspecten gemeten op een 5 puntsschaal.

Hoe verwerk ik dit tot een prioriteitenmatrix in Excel. Ik weet dat dit werkt met x,y coördinaten en twee assen. Weet ook hoe het plaatsje eruit moet zijn. Maar ik kan geen stappenplan of iest dergelijks vinden. Wie kan mij verder helpen? OF weet waar ik deze info stapsgewijs kan vinden?

Alvast superbedankt!

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel!
Kan je omschrijven hoe je het hebt gedaan? Ik wil het zelf kunnen maar kreeg net de juiste opmaak.

De opbouw van de tabel lijkt me duidelijk, je hebt een reeksnaam, x-as en y-as.

Selecteer de gegevens -> invoegen -> Spreidingsdiagram.

De gegevens staan in het begin verkeerd, klik in de grafiek en ga naar 'gegevens selecteren'. Er opent een pop-up waar je op de knop 'gegevens omdraaien' moet klikken.
Nu moet je elk van de bereiken voor de zekerheid even controleren. Bereik A moet een x-as waarde van 1 cel hebben en een y-as waarde van ook 1 cel.

Je grafiek laat nu enkel stipjes zien of een ander tekentje, je kan de tekenvormpjes nog wijzigen door de gegevens reeks op te maken (rechtermuisknop).
De grafiek zelf is nog geen vierkant. Deze heb ik aangepast door de assen aan te passen naar stappen van 2,5 en een maximale lengte van 5. Kan ook via rechtermuisknop op de as.
De asnummers vervolgens verwijderd en klaar is kees.

Hopelijk begrijp je m'n uitleg. Anders upload ik eventueel nog een ander voorbeeld.

Hmm het lukt me nog niet helemaal als ik je stappen volg. Zie tabblad 2 in bijgevoegd bestand. Hetz t hem dus in hoeik de assen zo opaak dat ik 4 kwadranten krijg. Kan je dat nog iets verder uitleggen?

Bijlagen

Er zijn een paar toevoegingen op basis van verschillen.
- De waarden voor de x-as kloppen niet. (rechtermuisknop op grafiek >> gegevens selecteren >> klik bv. op A en dan bewerken, de verwijzing onder de x-as waarden klopt niet. Dit geldt ook voor alle andere reeksen. Pas deze aan naar het juiste bereik)
- Voeg verticale rasterlijnen toe. (klik op grafiek, >>indeling, >>rasterlijnen >>primaire verticale rasterlijnen)
- Verwijder de cijfers op de assen. (klik op de cijfers onder de as, klik op delete)
- Wijzig de icoontjes. (rechtermuisknop op een icoontje, 'gegevensreeks opmaken', >>markeringsopties, selecteer 'standaard' en kies een type)
- Voeg astitels toe. (klik op grafiel, >> indeling, >>astitels)

Ok ik ben er bijna, dank je! Alleen nog 1 punt waar ik niet uitkom. Je geeft aan dat waarden op de x as niet kloppen, maar wat moeten deze dan zijn? Ik begrijp die opmerking niet. Zie wel waar ik het kan veranderen, maar begrijp nog niet wat dat dan moet worden.

In de tabel staan 3 kolommen.
Kolom 1 is de reeksnaam. Dus de cel waar 'A' staat is je bereiknaam (B4).
Kolom 2 is je X-as waarde. Dus C4 als x-as waarde bereik.
Kolom 3 is je Y-as waarde. Dus D4 als y-as waarde.

Dit komt voor je eerste reeks neer op:
Reeksnaam: =Blad2!$B$4
Reeks x-waarden: =Blad2!$C$4
Reeks y-waarden: =Blad2!$D$4

Voor je reeks B ga je een rij lager.. etc.

Goedemorgen,

Op dit moment ben ik bezig met het verwerken van de resultaten van een enquête die ik af heb genomen. Ik wil graag twee vragen met elkaar combineren en deze verwerken in een prioriteitenmatrix, namelijk de mate van belang van een aantal aspecten en de mate van tevredenheid over die aspecten. Ik heb bovenstaande hulp al gebruikt bij het maken van de matrix, maar ik kom er niet uit.

Wie zou mij een andere uitleg kunnen geven?

Alvast bedankt!

Groeten,
Inge

Dag Inge,

Start een nieuw onderwerp en upload een voorbeeld bestandje voorzien van uitleg. Verwijs ook tevens naar dit onderwerp met een link.
Op deze manier zullen meer mensen meedenken met je vraag en wordt het probleem duidelijker.

Het is niet de bedoeling (noch netjes) om in een vraag van iemand anders zelf een vraag te stellen. Ik zou zeggen: als de aangegeven oplossing in dit topic voor jou niet werkt, maak dan een eigen vraag aan. En doe daar vooral ook een bestandje bij, want het is (hopelijk) niet de bedoeling dat we zelf wat in elkaar gaan flansen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan