• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Exel vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

poepidoe

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2003
Wie kan mij vertelen wat voor formule ik moet gebruiken voor het berekenen van een rente over een geleend bedrag.

Voorbeeld;

Geleend een bedrag 10000,00 Euro's
rente per jaar is b.v. 6 %.

Vraag is.
Als ik per mnd. 100,00 Euro zou aflossen en de rente b.v. 5 % per jaar zou zijn, hoe lang doe je daar dan over om het geheel af te lossen

Dit is maar een voorbeeld van een X geleend bedrag

Ik heb nu al verschillende oplossingen verkregen, maar nog niet te goede.

Ik zal proberen om het geheel wat duidelijker te omschrijven.

Uitgaande van het bovenste bedrag, maar de rente kan variabel zijn. Eene keer 4,3 twee mnd later bv.4,9 %.
Wat niet belangrijk is hoelang je er over doet, wand het aflossing bedrag kan ook varieren.
A; wat ik zou willen weten is hoeveel rente in dat maandelijkse aflossings bedrag zit verwerkt.(op datum)

B; wat er van het totale leenbedrag nog open staat.

Laatst bewerkt:
Link is handig als je weet in hoeveel maanden je terug wilt betalen, in de vraag was dit echter juist een onbekende.

In de bijlage staat een voorbeeld waar het aantal maanden juist variabel is.
N.b. over 10.000 met 5% doe je een kleine 11 jaar en kost je een klein 3000 euro aan rente.

Bijlagen

Voor een correcte formulering moet je een verzekeringswiskundige hebben, er zitten in de afwikkeling van financieringen altijd haken en ogen.

In de oplossing van Withaar is mijn eerste probleem: waarom wordt de jaarlijkse rente verlaagd zodra het per maand gaat en dan gebruikt als uitgangspunt?

Alle mitsen en maren weggelaten, en ook al geen formule gemaakt om te tellen hoeveel rijen een restschuld boven nul euro opleveren (maar met de formule in Withaars file kan dat ook hier natuurlijk) kom ik tot het bijgevoegde spreadsheet.

In rij 3 staan de absolute bedragen, deze kun je wijzigen en de rest van de kolom wijzigt mee.
Bij tussentijds wijzigen van het rentepercentage of het aflossingsbedrag typ je in die maand de nieuwe waarde in, alles eronder wijzigt mee.

Opbouw van de tabel: rijen 4 t/m ... zijn via copy cel 3 in die rij gemaakt.

Een mooie formule om het totaal te bezien ontbreekt, maar als je naar beneden scrolt zie je wel waar je laatste termijn beneden nul uitkomt, en wanneer bij gelijkblijvende voorwaarden de aflossing is voltooid.

Beslist niet zo mooi als de oplossing van Withaar, maar gevoelsmatig toch wel beter, je ziet wat er waar gebeurt.

Bijlagen

rmschoof,

Ik heb geen verzekeringswiskunde gestudeerd, maar daar zit nou net de kneep.
de rente 'simpel' delen door 12 is niet de oplossing, deze formule =((1+rente p.j.)^(1/12))-1 kwam ik meerdere keren tegen op sites, dus heb ik die maar gebruikt.

Withaar,

Ik heb al evenmin verzekeringswiskunde gestudeerd. Jouw oplossing vergelijkend met de mijne zie ik dat na het eerste jaar het verschil in overblijvende schuld slechts € 0.09 is, dat loopt echter fors op over de hele termijn.

Het voordeel voor de klant is dan wel in jouw formule, dan wordt er minder rente betaald.

De formule is dus niet eens zo slecht, na een jaar een verschil van slechts 9 cent met de werkelijke rente.
Over het gehele bedrag scheelt het echter wel veel, dik € 90 en of banken daar nu graag van af zien?

Ben benieuwd of er een op dat vlak deskundige nog toevallig langskomt. Tot dat moment hou ik me maar bij de duurdere versie voor planning.

Niet omdat jouw oplossing onjuist zou zijn, maar omdat de mijne voorzichter is waar het gaat om wat het me kost.

groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan