Exhange schijfruimte

Status
Niet open voor verdere reacties.

patrickgoedhart

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2013
Hallo,

Wij hebben hier een Windows Server 2008 draaien met Exchange Server 2010.
Nou is onze schijfruimte onder de 10 % gekomen en heb ik op een andere schijf een nieuwe database gemaakt. Hier zijn wat grote mailboxen naartoe verhuisd. En ik heb wat mailboxen verwijderd(mailbox marked for deletion). Echter, de schijfruimte blijft hetzelfde. Moet ik nog iets doen zodat de maiboxen ECHT verwijderd worden van de schijf??

Gr. Patrick

Eerst in PowerShell:
Clean-MailboxDatabase "Mailbox Database-naam"
<Even wachten, zodat de clean actie helemaal klaar is, of ondertussen de mailboxen die gecleaned zijn alvast weggooien en dan weer opnieuw queryen etc.>
Get-MailboxStatistics -Database "Mailbox Database-naam" | Where-Object {$_.DisconnectDate -Notlike $NULL} | FL DisplayName, DisconnectDate, MailboxGuid
Remove-Mailbox -Database "Mailbox Database-naam" –StoreMailboxIdentity [GUID van vorige instructie]

Anders worden de mailboxen pas na 30 dagen opgeruimd. Zie deze link
Via Powershell had je de mailbox ook meteen permanent kunnen verwijderen; nu moet je via wat extra stappen:
Remove-Mailbox -Identity contoso\john -Permanent

Overigens wordt de mail database (qua schijfruimte) NIET automatisch verkleind; alleen de vrijgekomen ruimte wordt opnieuw ingezet voor nieuwe mail/mailboxen. Zie verder deze link, in jouw geval dus "Database Defragmentation". Database defragmentation wordt aanbevolen in het artikel als het migreren van mailboxen naar een nieuwe database (en daarmee automatisch de whitespace overslaan bij de migratie), maar daarvoor heb je (natuurlijk) weer veel vrije schijfruimte nodig ergens...

Tijs.

@hoogteijling: Lijkt me dat daarbij NIET de whitespace wordt opgeruimd / de database defragmenteerd????? Dus puur het verplaatsen van de database + logs, niet het 'comprimeren'/defragmenteren ervan?????

Tijs.

Wij hebben op deze wijze de complete database verplaatst van C naar D, op C is niks meer terug te vinden.
Bij 2 worden de logfiles verplaatst.
Bij 3 de database waaronder de mailboxen.
Bij 4 ook nog de public database.

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan