Experia box + Oude ISDN verbinding = geen telefoon meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

pretouska

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 mei 2010
Een korte geschiedenis eerst:
*
- Vooraf situatie: 2 analoge lijnen binnen komend in huis. 1 voor beveiliging 1 voor zakelijk ISDN+ adsl van KPN

- 2 Maanden geleden Internet+bellen+televisie besteld bij KPN. De rede was vele verschillende oude contracten kunnen
opzeggen en maar 1 contract te houden.
- gelijk problemen, levering was 1,5 week. Na aansluiting en bellen bleek dat je 3 weken na contract/bestelling pas kon
aansluiting in verband met hun centrale.
week later weer geprobeerd: Zelfde resultaat
- dag later, Kpn vroeg zich af waarom het zo lang duurde na 2,5 week voordat we aangingen sluiten. dus kregen gratis monteur.
- Monteur bevestigde onze vermoedens internet+bellen+televisie was op verkeerde analoge lijn aangesloten... omdat we een zakelijk nummer hebben. rede: kon niet op zakelijk nummer dus heeft de computer daar het nieuwe contract doorgezet naar volgende analoge lijn. De 2de analoge lijn is puur voor onze beveiliging en daar komen wij absoluut niet aan.
- Monteur heeft van ons een spoedgeval gemaakt voor wisseling van abbo + nieuwe abbo op correcte nummer. spoed betekent dus gewoon 6 weken wachten bij kpn.
- zelf de experia box terug gestuurd, tv box gehouden op advies van de monteur.
- 6 weken later nieuwe experia box gekregen + nieuwe tv ontvanger.

* Nu
experia box aangesloten. bleek een ISDN variant te zijn. volgens de handleidingen moet de NT1-S4 en quattrovox III tussen de splitter en de experia box.
- na nieuwe stekkers te knippen (quattro III heeft geen stekker uitput) en prepareren en aansluiting hebben we geen telefoonlijn meer.

* eigen probeersels

- zonder NT1-S4 + quattrovox de experiabox aansluiten. Geen voice lampje
- experia box los koppelen, oude splitter/nieuwe splitter, NT-S4+quattrovox III. geen telefoon.

* opvallende dingen

De quattrovox gaat aan, dan: 2xknipper alle 4 groene leds en 1 rood, 10x 3 groene leds (eerste 3) gelijk er na 1 rood)
daarna rode led blijft knipperen
NT1-S4 geen eigen voeding, werkte prima zonder
digitale televisie werkt niet
internet werkt wel. zowel draadloos als vast.

2 vragen.

1# Ik wil graag weer kunnen bellen.
2# omdat de experia box speciaal isdn versie is kan ik dan van al die abonnementen af? (telefoon/isnd/adsl/telefivie) en van de apparatuur, dus de NT1-S4 en de quattrobox III

Het is nogal een heel verhaal en we zullen eens kijken of we dit kunnen ontwarren. Allereerst een paar vragen

-Waarom blijft de quattrovox nog behouden? Je kunt straks bellen via de experiabox. Mocht je met meerdere toestellen willen werken, vervang dan de quattrovox niet bij KPN. Dit is veel te duur. Ik kan je wel een ander alternatief aanreiken.
-Probeer kort te omschrijven wat de uiteindelijke situatie moet worden, dus hoeveel telefoons. Welk type telefoon (analoog, isdn) en dit soort zaken.

we zouden inderdaad graag alleen naar de experia box gaan. De ISDN gebruiken we totaal niet. Het probleem is dat we een Experia box hebben gekregen in een ISDN variant. Nergens heb ik zien staan dat ik die NT1-s4 en de quattrovox III kan weg doen. ( niet aangesloten werkt de telefoon ook niet)

omdat De ISRA lasdop bij ons in de woonkamer is willen we graag die kastjes kwijt in huis. De experia box alleen is genoeg.
Desnoods mag de isdn het raam uit.

Laatst bewerkt:
Een kleine oplossing

Net met KPN gebeld. blijkt weer dat we moeten wachten met installatie van de telefonie. tot 8 of 9 juni.
Tijdelijk even de telefoon los van de experiabox, en de oude ISDN apparatuur terug geplaatst voor de telefoonlijn (dus niet de telefoon via de experiabox) wel de nieuwe splitter gebruikt.
de telefoon werkt weer

Volgens KPN moet de ISDN apparatuur wel tussen de experiabox en de splitter als de telefoonlijn het eenmaal doet. Dus dat betekend met deze experia box kunnen we niet zonder ISDN?

als ik het goed beluister dan kom ik tot het volgende:

-helaas wachten totdat deze aanvraag van kpn volledig is uitgevoerd. 2 aanvragen tegelijk gaat namelijk altijd fout. dus vervolgstappen pas nemen als de vorige helemaal is afgerond. kpn heeft dit helaas niet voldoende in de vingers
-isdn lijn omzetten naar analoog, met behoud van internet etc.

na afronding hiervan
- kun je bellen via je experiabox
-betaal je minder, want nu betaal je ook nog de abonnementskosten voor ISDN (die zijn 2 keer die van analoog)

als alternatief kun je ook de kpn lijn laten omzetten naar analoog. hierna doe je een aanvraag bij een andere provider voor internet (bijv. xs4all). in dat geval betaal je helemaal niks meer aan kpn.

quatrovox III nog relevant of niet?

Ik herken het bovenstaande probleem. Over 2 weken ga ik ook over naar " internet plus bellen". Bellen gaat dan dus via de experiabox en niet meer via de quatrovox. Betekent dit dat de quatrovox niet meer heeft te worden aangesloten? In het aansluitschema komt hij nog wel voor?

Dat hangt helemaal af van wat je wilt gaan doen. De reden dat de quattrovox nog in de schema's staat is dat deze geschikt is voor 4 toestellen. De experiabox is dat niet. Daarnaast werkt de quattrovox als een central. De experiabox niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan