Explorer.exe is er niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jonakilla

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2006
Hallo mensen, ik heb een serieus probleem, waar ik zo snel mogelijk van af wil.
Explorer doet het niet. Ik leg het even uit. Ik bedoel niet Internet Explorer, maar gewoon explorer.exe wat standaard in het lijstje van processen staat. Bij mij staat die er niet. Dat is ook te merken: Ik zie mijn werkbalk onderaan niet(die met het windows 'start' butten en dat hele balkje) en ik zie ook niet mijn pictogrammen op mijn desktop. Ik zie alleen mijn wallpaper. Rechtermuis-klikken helpt helemaal niets. Het enigste wat ik kan doen is Ctrl+Alt+Del. Dan krijg ik het Windows Taakbeheer-schermpje. Dan kan ik bijvoorbeeld een paar toepassingen openen door op "Nieuwe taak" te klikken, en zo kan ik bijvoorbeeld IE openen. Ik heb ook geprobeerd om zo explorer te openen, door gewoon 'explorer' of 'explorer.exe' in te typen. Dan zie ik mijn hele desktop tevoorschijn komen en mijn wekbalkje + de start-butten komen ook tevoorschijn, maar helaas, na iets van 2 á 3 seconden verdwijnt alles weer. Ik kan wel snel bij processen kijken, en zie daar dan ook explorer.exe staan, alleen na een paar sec. verdwijnt die gelijk weer. Ik vindt dit bijzonder irritant, en daarom vraag ik echt jullie hulp.

Wie kan mij helpen?

Edit:

Ik heb btw mijn virusscanner erop losgelaten, en ook mijn spyware scanner maar alles is dus duidelijk ok. (ik gebruik ZoneAlarm Security Suite, laaste updates en alles)
Ik heb ook een Easy Onderhoud gedaan met een soort add-on van TuneUp Utilities. Er waren fouten, die zijn ook naderhand verholpen, alleen explorer blijft weg.

Laatst bewerkt:
lol prachtig. Je moet ctrl alt + delete indrukken dat je taakbeheer krijg.
en dan nieuwe processen (oftewel nieuwetaak ) explorer.exe intikken , het is bij het tabblad processen. Je hebt speciaal programmaatje daarvoor om in te stellen dat als je pc opstart dat ie autimatisch dat ook opstart of je moet scripje maken en dan bij start in de lijst opstarten zetten maar kijk effe op google daarvoor, onder proces mannegers, start je windows op in veilige modus en doe dit start je pc op nieuw op en druk dan F8 en start hem alleen op in veilige modus.

Laatst bewerkt:
Waarom voer je niet een Systeemherstel uit, naar een datum die ligt voor het moment waarop je "explorer.exe" kwijt bent geraakt?

geen idee of je nog meer spyware / virusscanners hebt naast security suite, maar misschien ook handig om voor de zekerheid een andere scanner erop los te laten. Je kan bijvoorbeeld een trial versie van avast! of nod32 downloaden en die even eroverheen laten gaan. ook spybot en adaware zijn de standaard spyware scanners die hier vaak worden geadviseerd. Misschien vinden deze programma's wel iets wat security suite misschien over het hoofd ziet ( onder het motto 2 zie er meer dan 1 :) )

succes!

Kijk ook even in het register na, welke waarde is toekend aan:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon\Shell.

Rechts naast Shell hoort explorer.exe te staan. Als dat niet zo is, rechtsklik op Shell, kies Wijzigen en vul in het vervolgvenstertje onder waardegegevens in: explorer.exe.
Sluit alle vensters af en herstart de PC. Verbeterd?

Laatst bewerkt:
Ok, heb het register en alles geopend enzo, maar alles is ok. Achter Shell staat inderdaad gewoon Explorer.exe
Ik moet dus niets veranderen in het register.

Nog ff een vraagje, hoe open ik mijn systeemherstel in Windows Taakbeheer, of zet ik explorer.exe als scriptje in het mapje opstarten, en dat allemaal in Taakbeheer?

edit:
moet er trouwens in het register, achter System(zelfde map als Shell van daarnet), moet daar ook explorer.exe achter staan? Want achter System staat dus helemaal niets, behalve in het middelste rijtje: REG_SZ

edit2:
Ok jongens, ik heb Systeemherstel gedaan, en alles is weer normaal. Gelukkig maar. Maar ik vind het nog steeds raar waarom explorer.exe opeens wegging.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp. :D
Dit topic kan (denk ik) gesloten worden

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan