explorer.exe vaak boven 90%

Status
Niet open voor verdere reacties.

bierent

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2012
Besturingssysteem
Fijnste
Office versie
Doen we nie aan
vaak heb ik op mijn laptop dat explorer.exe boven de 90% zit en hierdoor kan ik niks meer doen.
Ik heb de pc al laten scannen door microsoft security essentials en malwarebytes. niks gevonden wat wel raar was want ik download veel films en games. ik heb ook al vaak explorer beeindigd en afgemeld en opnieuw aanmelden dat werkt het weer normaal maar na een tijdje begint ie weer boven de 90% te lopen. Ik heb een acer aspire 5315 en de processor is een intel celeron 530 met single core 1.73ghz en heb 1,5 gb werkgeheugen wat dan gewoon op 50% loopt. verder staat er windows 7 home premium op.
wie kan mij hiermee helpen?

Berend

Single core en 1,5 gb mem is erg krap aan voor windows 7.
Waarschijnlijk is Windows ondertussen met andere zaken bezig waardoor het lijkt of de pc helemaal vast gelopen is.
Als u redelijk verstand heeft van windows zou u kunnen overwegen een aantal services uit te zetten.
Hier is een handleiding/overzicht: http://www.sr-pc-hulp.nl/Services Windows 7 die uitgezet kunnen worden.pdf

Ook zou u eens alternatieven voor de standaard Windows zaken kunnen proberen (die gebruiken meestal minder resources dan de PC-vretende software van MS), zoals Chrome i.p.v. IE, Thunderbirdmail i.p.v. live mail, VLC-player i.pv. Media player, etc.

Oh, zou ik bijna vergeten: controleer eens of er soms updates van MS hangen, of bezig zijn?

Laatst bewerkt:
Voor je allerlei andere programma's gaat gebruiken zou ik dat eerst eens testen.
Zo teste ik onlangs even snel het ram gebruik van chrome ten opzichte van IE
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...-Windows-map?p=4831082&viewfull=1#post4831082
Lees dit even, als je een ramvreter wil installeer je chrome.
Die andere programma's heb ik niet getest.

zoals Chrome i.p.v. IE
Filter deze maar uit het bericht zou ik zeggen, chrome heeft rond de 150 MB ram meer nodig dan IE.
Succes.

Wel de services kan je beheren zoals srpchulp aangaf.
Probeer te snappen welke service waar voor dient, en te bekijken of jij dat in je configuratie nodig hebt.
Ook in configuratiescherm/systeembeheer/systeemconfiguratie > Tabblad opstarten kan je kijken wat je wel of niet moet starten voor het gebruik van windows.
Wanneer je een service uitschakeld in de services check je daarna ook in systeemconfiguratie > Tabblad Services of deze aangevinkt staat.
Schakelde je er 1 uit in de services, dan schakel je die ook uit in systeemconfiguratie > Tabblad services.
Dan de invoegtoepassingen in IE, die kan je in de internetopties tabblad Programma's vinden en instellen.

Meer ram zou inderdaad fijner zijn, de CPU kan dan meer data naar het geheugen schrijven en het virtuele geheugen zou minder vaak aangesproken hoeven te worden.

live mail van essientials?
die ga je niet vervangen voor thunderbirds, daar ga ik je wat over leren.
De service Windows Live ID Sign-in Assistant stel je in op handmatig.
Anders starten altijd WLIDSVC.EXE en WLIDSVCM.EXE op als je windows start.
als je die op handmatig zet in de services starten deze op zodra je windows mail opent.

Als je dan windows mail sluit, blijven WLIDSVC.EXE en WLIDSVCM.EXE actief.
Die kan je in de eigenschappen van de service Windows Live ID Sign-in Assistant ook weer stoppen met de knop Stoppen.

en zo werkt het.
Er wordt je aangeraden allerlei andere software te gaan installeren die jou niet gaan helpen.
En ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar er staan wel dingen hier die niet kloppen ook.
Dus als je deze zaken bij een andere in het systeem adviseert srpchulp, was het dan niet beter dat zelf eerst eens te testen?
Dan had je dat al geweten, toch? :)
Omdat je typte dan zou ik... maar ik vraag me af of jij dat wel zo gedaan hebt, anders had je in taakbeheer al kunnen zien dat chrome een ramvreter is.
groeten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Eric,
ik heb al heel wat verouderde PC's onder handen gehad waar de mensen dan windows 7 op geïnstalleerd wilden hebben.
Dat was dan vaak niet vooruit te branden, precies om die redenen die ik hier noem.
Een mooi voorbeeld vind ik bijv een PC met video op het mobo dat volgens de Win7 advisor niet geschikt is voor de video eisen van Win 7. En inderdaad, als u dan probeert het voorbeeld filmpje af te spelen met de Windows Media player verschijnen er alleen maar stilstaande beelden met haperend geluid.
Als dan de VLC-player wordt gebruikt speelt het filmpje ineens wel gewoon af.

Als u alle zaken van windows live weghaalt en dan ook geen live mail meer gebruikt, maar biv. Thunderbird, dan scheelt dat heel wat extra's van MS waar u niet op zit te wachten.

Chrome mag dan wat extra geheugen in beslag nemen (maar volgens de opgave hier was het geheugen gebruik geen probleem, maar reageert aanzienlijk sneller dan IE en vraagt daarom minder processing capaciteit.

Niet te snel concluderen dus, Erik777 (of werkt u soms voor MS :-)

Laatst bewerkt:
Hoi srpchulp.
Ik concludeerde niet, ik nam waar wat je aan het doen bent.
chrome is niet sneller als ie en neemt 150 MB ram meer.
Dat is geen verhaaltje, dat is Taakbeheer van MS.
Ook thunderbirdsmail gaan gebruiken ipv windows mail, denk je dan dat WLIDSVC.EXE en WLIDSVCM.EXE niet meer zullen starten?
nee natuurlijk niet, dus thunderbirdsmail zal je niks helpen, wat iemand hier ook neertypt.
Of je kijkt in je systeem naar de reëele feiten, of je laat iemand maar allerlei programma's installeren.
En moet ik nu ineens bij MS werken?

Ik vraag me eerder af of jij niet werkt voor de softwaremakers waarvan jij de software hier aanprijst.
Want al die software installeren, nogmaals, zal de PC van de topicstarter NIET sneller maken.
Daarvoor weet ik te veel van windows.
Misschien zijn er die dat wel klakkeloos aannemen, zonder het verder te kunnen controleren.
Dus je verhaal over services instellen, prachtig, maar al die software laten installeren, beroerd :)
Dan lijkt het alsof je wel weet hoe het met services zit, maar weet nog niet eens hoe windows live id in te stellen.
En door dat kleine beetje wat je niet weet, laat jij de TS thunderbirdmail maar installeren, snap je dat?

Probeer het te zien als opbouwende kritiek, want zo is het bedoeld.
waar ik werk staat daar verder geheel los van.

vaak heb ik op mijn laptop dat explorer.exe boven de 90% zit en hierdoor kan ik niks meer doen.
Ik heb de pc al laten scannen door microsoft security essentials en malwarebytes. niks gevonden wat wel raar was want ik download veel films en games. ik heb ook al vaak explorer beeindigd en afgemeld en opnieuw aanmelden dat werkt het weer normaal maar na een tijdje begint ie weer boven de 90% te lopen. Ik heb een acer aspire 5315 en de processor is een intel celeron 530 met single core 1.73ghz en heb 1,5 gb werkgeheugen wat dan gewoon op 50% loopt. verder staat er windows 7 home premium op.
wie kan mij hiermee helpen?

Berend

Ok, dus je download veel flims, dus je had wel wat malware verwacht?
Met welk programma download je die films?
U torrent o.d.?
Als je windows start is er nog niet zo veel ram gebruik door explorer.exe
Je CPU zei je schiet door explorer.exe boven de 90%
Al je programma's die geopent zijn in explorer, die hebben dan een deel nodig.
Als jij wil weten welk programma het veroorzaakt, dan moet je het bij gaan houden.
Open je meer programma's tegelijk, dan kan explorer wel wat meer nodig hebben.

Zoals je hierboven al kan lezen, wat wordt er samen met windows gestart.
En welk programma tilt explorer.exe boven de 90%?
Je processor is als single core van 1.73 GHZ niet zo heel groot, dus om boven die 90% te komen is ook niet heel erg veel nodig.
Je ram is ook niet zo heel groot, maar die staat nog redelijk met 50%

Wat zou er gaan gebeuren als je windows eens in gaat stellen met een klassiek thema?
Heb je nu aero ingeschakeld? Welk thema gebruik je nu?

Download eens deze:
Proces explorer van microsoft sysinternals
of
Directe downloadlink

De zip map kan je uitpakken en je kan het programma gebruiken zonder installatie.
dit is een geavanceerde taakbeheer, hier zie je wat meer informatie bij de processen.
Probeer daar eens te bekijken welke er voor zorgen dat explorer boven de 90% schiet.
In Proces explorer wanneer je kijkt bij het proces explorer.exe zie je dan een soort boomstructuur,
waar je kan zien welke door explorer actief zijn.

2w7e7ns.jpg

Dan kan je gerichter gaan zoeken naar wat nu precies de CPU opdrijft.
Packed images kunnen als die in proces explorer worden weergegeven duiden op malware.
Dus zie je packed images is het zaak te onderzoeken welk programma dat is.
Je kan ze onderscheiden door de ingestelde kleuren:
nz2f0m.jpg

Gebruik beter niet replace task manager, maar gebruik dit programma gewoon los.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan