Explorer (verkenner) corrupt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djukah

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2004
Mijn systeem loopt vast als ik in Verkenner (dus ook in 'mijn computer' en op desktop):

-'drag and drop'
-rechter muisknop gebruik
-de toets 'bewerken' aanklik
-een bestand wil verwijderen

Herinstallatie van Windows 98 lost niets op en verschillende diagnostische programma's vinden niets.

Mischien is het trojaantje <i>id85255</i> dat ik vandaag vond verantwoordelijk voor het ontstaan van dit ongemak. Uiteraard heb ik het smeerlapje verwijderd maar dat lost het aanvankelijke probleem niet op.

Iemand enig idee?

Welkom op Helpmij!

Heb je een schone installatie gedaan, of windows over je bestaande versie heengezet?

Als het een schone installatie is is het wel heel raar.

Als je erover heen gekopieerd hebt, dan even adaware draaien. Misschien dat spyware de oorzaak is.

Hier kun je adaware downloaden http://download.com.com/3000-8022-10214379.html?tag=lst-0-5 Na het installeren eerst updaten en dan scannen.

Hoi Tanja

Bedankt voor je reactie. Het probleem is echter nog niet opgelost.

Heb geen schone installatie kunnen doen omdat ik de orginele uninstall gegevens van win98se niet meer heb.

Is er een andere manier om een schone herinstallatie te doen? Of heeft iemand enig idee of dit probleem te verhelpen is door ergens in windows (register) settings te herzetten?

Wat ik wel geleerd heb is dat niet 'verkenner' zelf corrupt is. Andere 'verkenner-achtige' programma's laten het systeem ook vastlopen. Maar het gebruik van de rechter muisknop en het verwijderen van bestanden via andere programma's kan weer gewoon wel.

Ik snap er helemaal niets meer van.

Uninstall van win98?? Die bestaat niet. Je kunt je schijf gewoon formatteren met een opstartdiskette vanuit Dos. Voordat je dat doet moet je uiteraard wel zeker weten dat je alles hebt. Windows cd, cd's met drivers (videokaart, geluidskaart, netwerkkaart, modem enz).

Maar je hebt dus gescand met adaware. Wat je nu nog kunt doen is een hijackthis log plaatsen in het volgende topic http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=157005. Daar kijkt een expert naar je log en vertelt je wat voor problemen er in de pc zitten (foute software die de boel kunnen dwarszitten).

Hoe je dat moet doen staat in het eerste bericht beschreven van dat topic. Als je je log gemaakt hebt, klik je in DAT bericht op "reageer op bericht" .

Hoi Tanja,

Ik geloof nu dat al zou spyware aanleiding zijn geweest tot het ontstaan van het probleem het nu geen rol meer speelt in de oplossing daarvan.

Behalve de 'HijackThis'-scan die ik op jouw aanraden heb gedaan (en hier heb gepost) is er ook nog het volgende:

Opeens bedacht ik dat ik ondanks het vele scannen een hele belangrijke gewoon vergeten was: Scandisk!

Nou, scandisk loopt vast (ook in veilige modus) tijdens het onderzoeken van de mapstructuur. De manier waarop dat gebeurt is vergelijkbaar met de wijze waarop het systeem vastloopt tijdens bewerkingen in verkenner. Eerst stopt alleen de betreffende bewerking maar kun je met andere gewoon door. Pas als je de geblokkeerde bewerking wilt afsluiten dan loopt het hele systeem vast.

Ik ga nu op zoek naar een andere tool die ook de harde schijf controleert. Hopelijk vind ik een goede die niet vastloopt en uitsluitsel brengt. Ik zal laten weten hoe het afloopt.

Geplaatst door Djukah
Pieter
Dit is wat er verscheen:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows 98)

Schoner dan dat kan haast niet. :(

Heb je al eens de system file checker geprobeerd?

Start > Uitvoeren > typ of knip&plak sfc > OK

In het dialoogvenster geef je aan dat je naar veranderde bestanden wilt zoeken. (Kan een slechte vertaling zijn. Het is in ieder geval de bovenste optie)
Laat even weten of er bestanden als vermist of corrupt gevonden worden.

Groetjes,

Pieter

Opgelost!

Al jarenlang staat er een klein progje op het systeem dat ik slechts zelden gebruik: Eraser.

Omdat ik o.a. geen bestanden meer kon deleten ben ik Eraser gaan gebruiken om dat te doen. Je moet toch iets, hè? Zo was ik net weer bezig toen ik in de interface van het progje een tabblad zag waar nog nooit mijn oog op gevallen was. En daar stond op: Explorer.

Blijkt Eraser een 'Verkenner' ingebouwd te hebben en wat? Die werkte perfect!

Toen moest ik me gaan afvragen:
Blijf ik in de toekomst alles via Eraser doen, want dat gaat immers goed, of is Eraser de oorzaak van het probleem en moet ik het déinstalleren?

Ik heb dat laatste gedaan en alles werkt weer zoals vroeger! ****a! Ik kan mijn bestanden weer gaan ordenen!:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan