export naar xls

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Ik ben onlangs overgestapt van Open Office naar Libre Office. Maar het is ongeveer hetzelfde geloof ik, vandaar dat ik mijn vraag hier plaats. Bij het maken van adreslijsten van werkgroepen in Calc, wordt bij 2 groepen (als ik het ods bestand exporteer naar xls, voor evt. gebruik door anderen) het xls bestand ruim 1 mb groot, terwijl het originele ods bestand maar een paar kb is. Hoe komt dit? Bij de andere (ruim 40) werkgroepen en ook bij andere lijsten die ik in Calc gemaakt heb, blijft het bestand gewoon klein. Ik heb al van alles geprobeerd. Onder andere de hele opmaak wissen en daarna opnieuw opmaken. Maar het helpt allemaal niets. Hopelijk weet iemand de oplossing.

Hallo Marloes dat kan verschillen inderdaad. Een paar kb in ODS kan al snel 1 MB zijn in Excel. Als je een ODS-bestand (OpenDocument Spreadsheet) opent in Excel 2007, kan de opmaak van het bestand anders zijn dan in de toepassing waarin het bestand is gemaakt. Dit is het gevolg van de verschillen tussen de toepassingen die de ODF-indeling (OpenDocument Format) ondersteunen.

Afin lees hier meer begrippen. Er zitten ook nog ergens een linkjes in het document wat je zo direct opent voor meer informatie. Succes.

Klik hier.

Maar de andere lijsten zijn vergelijkbaar (staan alleen andere namen in, verder zijn ze qua opmaak enzo precies hetzelfde) en deze zijn wel maar een paar kb groot na het omzetten.

Hallo is het onoverkomelijk.? Ziet het allemaal wel hetzelfde eruit. Een MB of zo is ook echt niet veel.

Je hebt als het goed is een excel werkmap en een excel 97-2003 werkmap bij het opslaan daar kun je een keuze uit maken. (Dus opslaan als)

Het kan ook zijn dat die opmaak in ODS totaal anders is. En is er soms gewerkt met macro's, in dat ene document. Als dat zo is dan kan dat het verschil ook maken.

Hallo Manamana (dank voor het mee denken!). Ik wil de bestanden niet onnodig groot hebben, want ze staan online, zodat mensen die ze nodig hebben ze kunnen downloaden. Een paar kb of 1,5 mb scheelt nogal aan dataverkeer en snelheid. En ik heb steeds hetzelfde basisbestand gebruikt. Hoe kan ik controleren of er iets per ongeluk toch anders is?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je het niet kunt controleren zover. En zoals ik al zei, 1 tot 1,5 mb is echt heel weinig. En het downloaden (snelheid) zal slechts een fractie zijn van het andere bestand om die binnen te halen, welke slecht enkele kb groot is. Het is kennelijk voor op een website te plaatsen. Een beetje website heeft al snel ruimte voor 500 MB.

Inmiddels heb ik de 2 groepsleden van de betreffende werkgroep in een van de andere werkgroeplijsten gekopieerd. De koptekst en datum van de lijst heb ik veranderd en het oude bestand overschreven. Toen heb ik de lijst weer geëxporteerd en nu is het xls bestand gewoon 7 kb groot. De andere lijst die zo groot is is een ander soort lijst, veel uitgebreider. Dus daar kan ik me iets bij voorstellen dat deze groter wordt met exporteren. Nogmaals bedankt!

Oke mooi gedaan dus je hebt het opgelost. Zet bij je 1e bericht de vraag als opgelost a.u.b. Groet Manamana

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan