Exporteer data van acces naar excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Latoflex

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2011
Beste forumleden,

In een formulier heb ik een knop "export" welke via de VBA code (DoCmd.TransferSpreadsheet) gegevens van een query exporteert naar excel.

De data wordt dan op onderstaande manier geëxporteerd naar excel:

Mijn vraag is nu, is het mogelijk om bij het exporteren de "plaats" van de data in het excel bestand te bepalen.

Voorbeeld: Naam werknemer in cel B3

Dit zodat het excel bestand netjes is opgemaakt ipv een reeks kolommen.

Dank bij voorbaat.

Mvg

Wat bedoel je precies? Wil je kunnen aangeven op welke rij de gegevens moeten worden gezet? Oftwel: niet exporteren naar A1, maar beginnen op A3? En is dit een eenmalig bestand, of gebruik je steeds dezelfde tabel, die naar hetzelfde Excel bestand moet worden geëxporteerd? Dus a.h.w. de bestaande gegevens moet vervangen?

Wat ik wil bereiken is:

In mijn formulier heb ik een knop "Exporteer" als ik op deze knop druk worden bepaalde gegevens van het formulier geëxporteerd naar excel.
Eerste en vooral bedankt voor uw snelle reactie!

Dit heb ik kunnen doen via de VBA regel wordt een query op basis van mijn formulier geëxporteerd.

Nu wil ik dat de gegevens in excel netjes worden weergegeven.

Met andere worden wil ik een rapport maken vanuit acces maar dan netjes weergegeven in een excel file.

Er zijn twee opties: (overigens heb je niet op al mijn vragen antwoord gegeven...) Ofwel je opent vanuit Access via VBA een Excel sessie, en regelt vervolgens vanuit Access alle invoer van gegevens, opmaak etc., ofwel je maakt in Excel een macro die de opmaak met één druk op de knop voor je uitvoert. Dat laatste werkt alleen als de layout van de gegevens consequent is, maar is vervolgens wel simpel uit te voeren. De eerste optie is lastig, omdat je 'blind' allerlei commando's moet uitvoeren vanuit Access. Daarvoor is dus kennis nodig van de juiste Excel opties. Bovendien moet je dan de Excel bibliotheek laden, en dat kan een probleem zijn als je de db gaat distribueren onder verschillende mensen. Al kun je alles ook met Late Binding regelen. (maakt het nog wat lastiger...) Als je niet weet wat Late Binding is, dan zou ik voor de Excel macro gaan ;)

Bedankt voor uw reactie, ik ga hiermee aan de slag. Ik laat de afloop weten in deze topic.

Het is me gelukt om een macro te maken in excel. Ik heb bijgevolg een object (knop) gemaakt in excel dat deze macro uitvoert. Maar als ik een bestand exporteer vanuit excel is dit object niet aanwezig in de excel file (logisch). Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik data exporteer naar excel ik vervolgens de macro kan laten uitvoeren.

Dank bij voorbaat

Macro's kun je het beste opslaan in je persoonlijke Macrowerkmap. Die optie krijg je als je een macro maakt; je krijgt eerst de vraag waar de macro moet worden opgeslagen. Je moet dus niet kiezen voor <Huidig werkmap>, want dan gaat de macro alleen werken als dat bestand ook geopend is. Overigens kun je de macro, als je eenmaal een Persnlk.xls hebt gemaakt, makkelijk verplaatsen naar dit bestand, zodat je hem niet overnieuw hoeft te maken.

Als je een export maakt uit Access en die noem je altijd export.xls, kun je een ander Excel bestand bv. rapport.xls maken waarmee je je rapport genereert. In dit bestand kun je dan de macro laten staan en elke keer weer opnieuw runnen via bijvoorbeeld een object. Op die manier kunnen meerdere mensen met de door jou gemaakte macro een rapport maken.

Dit gaat niet werken, omdat Access het export.xls bestand steeds overschrijft. En daarmee is uiteraard macro ook weg. De macro werkt dus alleen als hij is opgeslagen in een (andere of) eigen map. Maar dat heeft TS vermoed ik, gezien de leeftijd van het draadje, allang opgelost :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan