extern bestand - functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordumus

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2008
hallo... Ik heb dit als test:

Code:
function link1()
{
document.write (' <a>and some java code like \'blabla\' ');
}

in het bestaand hoofdjs.js

Code:
<html>
<head>
<script  language="text/javascript" src="hoofdjs.js"></script>
<LINK REL=StyleSheet HREF="hoofdcss.css" TYPE="text/css" MEDIA=screen>
</head>
<body>

<script type="text/javascript">link1();</script>
</body>

maar dit doet niets, doe ik iets mis?

Ik zal even uitleggen wat ik concreet van plan ben:

ik heb een menu die ik op elke site wil herhalen, maar aangezien ik niet met frames werk, moet ik dus voor elke site handmatig wijzigen, stel dat ik het menu wijzig.
Daarom kwam ik dus op het idee om dat menu via javascript op te roepen en die javascript extern te plaatsen.
Maar het menu komt niet volledig bovenaan alles dus kan ik het niet oproepen via een body onLoad...

Als laatste: ik gebruik ook een css-file en er is css van toepassing op het menu dat ik via de javascript wil oproepen, stel dat ik dan toch via de onload werk, is die css er niet op toegepast..

Enig idee?

Laatst bewerkt:
Je hebt een klein foutje gemaakt:
HTML:
<script  language="text/javascript" src="hoofdjs.js"></script>
moet zijn
HTML:
<script type="text/javascript" src="hoofdjs.js"></script>

Edit:

bij nader inzien werkt dit alleen bij de "onload", kan ik nu op één of andere manier dit doen maar zelf bepalen waar hij dit schrijft? (er moet tekst voor en na de write komen)

Laatst bewerkt:
Hoi jordumus,
ik heb een menu die ik op elke site wil herhalen, maar aangezien ik niet met frames werk, moet ik dus voor elke site handmatig wijzigen, stel dat ik het menu wijzig.
Had je er al eens over gedacht er een php-site van te maken, of kan dat niet bij jouw provider?
Met php kan je bv. een menu (of een willekeurig ander terugkomend html-paginaonderdeel) één keer als fragment opslaan, en door de server op elke pagina laten inmonteren.
Voordeel t.o.v. javascript: dit werkt ook als javascript uit staat, en zoekmachines kunnen er gewoon op doortuffen.
En: het gaat veel makkelijker! :)
Als je pagina-structuur goed in elkaar zit, is het omzetten naar php kinderspel (in 1 regeltje gepiept).
Zonodig:
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hoi jordumus,

Had je er al eens over gedacht er een php-site van te maken, of kan dat niet bij jouw provider?
Met php kan je bv. een menu (of een willekeurig ander terugkomend html-paginaonderdeel) één keer als fragment opslaan, en door de server op elke pagina laten inmonteren.
Voordeel t.o.v. javascript: dit werkt ook als javascript uit staat, en zoekmachines kunnen er gewoon op doortuffen.
En: het gaat veel makkelijker! :)
Als je pagina-structuur goed in elkaar zit, is het omzetten naar php kinderspel (in 1 regeltje gepiept).
Zonodig:
Met vriendelijke groet,
CSShunter

zou je eens kort kunnen uitwerken hoe dat dan gaat met mijn voorbeeld?

Precies zoals in mijn voorbeeldje! :)
In plaats van het javascript met de hoofd-zaken gebruikt je nu de pure html van alles wat in de kop komt:
HTML:
<div id="kop">
   <div id="logo">...</div>
   <div id="menu">...</div>
   ...
</div>
Dit fragment sla je bv. op als hoofd.htm.
Op elke pagina zelf zet je op de plaats waar deze kop moet komen:
<?php include("hoofd.htm"); ?>
Bijvoorbeeld:
HTML:
...
<body>
   <?php include("hoofd.htm"); ?>
   ... rest van de pagina
</body>
</html>
De pagina's zelf sla je vervolgens niet op als .htm maar als .php.
Klaar! Probeer maar.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan